Annons

Digitala bilder till negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Vet någon om ställen som gör digitala bilder från filer till negativ på 135mm film eller 120-film?

Jag har hört att det är möjligt, men finns tjänsten kommersiellt?
 
Det enda sättet jag känner till är att först göra en papperskopia av bilden som man sedan får göra ett repronegativ av. Altså att man fotograferar av bilden.
Det borde du kunna göra på ett proffslabb eller lämna in det på ett snabblab som säkert kan skicka in bilden till ett större lab med fler möjligheter,
 
Ja visst kan man göra repron. Men jag läste någonstans om negativ direkt från digitala bilder. Troligtvis utskrifter på transparent film.
 
Det går att skriva ut på diafilm. Det är få labb som gör det och det är inte jättebilligt, men inte heller tokdyrt. Crimson i Stockholm gör det nog. En del ställen har slutat med tjänsten pga för låg efterfrågan.

Det förekommer en del inom medicinvärlden, så kanske man ska kolla med Karolinskas AV-avdelning/fotografer.
 
finns apparater

för det
läste om dom för ett bra tag sen
ungefär som en omvänd filmscanner

laddas med fil exponers pixel för pixel och framkallas
 
nja

som jag kan se det i prislistan står det
dia/neg från data småbild 90:- första följande 56:- plus moms
 
+ startkostnad

Om du kikar lite nogrannare så ser du att det tillkommer en startkostnad på 225 kr. Därtill kommer moms på 25%. Alltså 315 kr + moms vilket torde innebära ca 394 kr + frakt!!! Fast tar man flera bilder så kommer man ju ner lite i pris/bild. Men det kostar att ligga på topp!!! Själv håller jag på att testa avfotografering av bläckstråleutskrifter. Ska slutföra testet under jullovet och se om det är ett alternativ. (med följande menas om man beställer flera dia/neg från samma bildfil)
 
Den där omvända filmscannern låter ju som en drömpryl. Finns den? Vart läste du om den? En sån skulle ju nästan kunna få mig att bli digital...
/Lotta
 
Visst finns det filmskrivare men de är definitivt utom räckhåll för en vanlig konsument i pris.

Har för mig att de gör sig bäst i större format, 120-film och uppåt, men det kanske har förändrats?

Många skriver ju däremot ut negativ i stora format på bläckstråle för kontaktkopiering. Det är ju i motsats till filmskrivaren en billig teknik som låter en utnyttja det bästa av de två världarna.
 
Och jag som inte är gjord av pengar;( Men i en bläckstråleskrivare då? Skulle kvaliten kunna bli topp så man skulle kunna få fram snygga kopior då? Skulle det vara 120film, 220film eller? Finns det någon som har mer info om det? Kanske sälja av några kameror i framtiden för nyköp i så fall..
/Lotta
 
Med bläckstråle skriver man ut i det format man skall ha den slutgiltiga kopian. A4 eller större alltså, annars räcker inte kvaliteten till. Det är ju den vanliga bläckstråletekniken som man använder till papper (en helt vanlig Epson alltså), i motsats till filmskrivare som exponerar fotografisk film.

Men varför vill du bängla med det? Kvaliteten blir ju inte bättre av det, snarare tvärtom. Det är ju mest om man vill hålla på med alternativa svartvita tekniker det är aktuellt.
 
Vet inte om jag missuppfattar nu. Menar du att ett negativ skulle bli som ett A4? Och jag som inte ens fått tag i en kopieringsapparat för 120film;( Hur skulle man kunna kopiera från det i så fall? Tror nog att jag missförstod nåt kanske eller så är jag nog oteknisk i alla fall.
/Lotta
 
Varför jag ställde frågan var för att jag hade tanken om att kunna kopiera bilder tagna med digitalkamera på vanligt fotopapper. Just nu är det inte aktuellt för mig, men det är ju bra att veta förutsättningarna. En högupplöst utskrift på matt papper (för att släcka reflexer) och sedan fotografera av den är ju förstås ett alternativ när processen för det som här efterfrågades tydligen är mycket dyr.
 
LeadHead skrev:
Det kan man ju med ett digitalt minilabb också...? Eller tänker ni svartvitt?
Japp, jag tror inte heller att någon tar denna omständliga väg för att sedan kopiera på Ilford Multigrade plastpapper heller, då är det riktigt fiberpapper som gäller. Men som sagt, de flesta gör det nog för att kunna jobba med alternativa svartvita processer som kräver kontaktkopiering. Jag har noll koll på sånt dock.
lotelo skrev:
Menar du att ett negativ skulle bli som ett A4? Hur skulle man kunna kopiera från det i så fall?
Man kontaktkopierar.
 
J. Patric skrev:
Varför jag ställde frågan var för att jag hade tanken om att kunna kopiera bilder tagna med digitalkamera på vanligt fotopapper.
Men i så fall borde väl detta vara ett alternativ för dig? Har du en fotoskrivare? Då är det väl bara att testa att köpa in högkvalitativ OH-film (dyrt!) och skriva ut negativ som du sen kontaktkopierar.

Det finns kurvor och dylikt på nätet har jag sett som gör att man slipper en del experimenterande. Kommer inte ihåg var dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.