Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala bakstycken?

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett digitalt bakstycke till min gamla Hasselblad. När jag letade runt och såg priserna fick jag nästan en chock. Finns det verkligen inte digitala bakstycken som inte är så fruktansvärt dyra? Den billigaste jag hittade låg strax under 100000kr, :-(

mvh, Håkan Strand
 
Nej, det gör inte det ännu. Men Hasselblads vd har uttryckt att de framgent vill utveckla något som passar amatörfotograferna. Så vi är förhoppningsvis inte helt bortglömda.
 
inbytes kampajer på YFO

man kan köpa för bra inbytes kampanjer på Yfo
jag tjänade 10.000kr på det

men mitt backstycke kosta runda 174.000 kr

kolla hos dem ,,,de har backstycken

mvh

f
 
Det skiljer rejält mellan bakstyckena som finns just nu. Återkommer med en test/bilder om jag får "släppa" fynden här på fotosidan.
Vissa bakstycken är så j.... mycket sämre än andra om man tittar på brusbild och frångår 100iso och använder exv 200iso eller högre.
Själv skulle jag vara mycket nogrann om jag skulle göra en ny investering i ett bakstycke. En skotts, flerskotts etc.
Även medföljande programvara spelar stor roll och vissa är klart bättre än andra.
Just nu är det alltså inte en lättsam uppgift att investera de stora pengar det är frågan om utan att ta sig en funderare och jämföra med andra bakstycken som finns på marknaden.
Dvs kräva att få prova bakstycket till den fotografering det är tänkt till, jämföra med andra och sedan bestämma mig.
Mikael
 
Senast ändrad:
Bäst att ta det säkra före det osäkra.

Tack för goda råd. Just nu kännes det säkrast att arbeta med det digitala till småbild och analoga till mellanformat. Vi får se vad som dyker upp i framtiden.
mvh, Håkan Strand
 
Ren nyfikenhet: Är det någon som vet hur mycket en "scanner back" kostar?
Jag vet att de användes i den digitala kamerateknikens barndom men de verkar fortfarande finnas, jag läste nyligen ett reportage om en fotoexpedition till antarktis och en av deltagarna hade en "scanner back" som genererade filer på 100 MB...
Mamiya ZD (22 MP) genererar RAW-filer på 35 MB så 100 MB borde innebära runt 60 MP eller så
 
Scannande bakstycken tillsammans med multishot bakstycken är att föredra till vissa fotograferingar när de kan användas, slilleben,, produkter etc
Du slipper därmed interpolering. Problem med misspass kan ses hos vissa äldre scannade bakstycken.
Du kan säker komma över ett relativt billigt idag, långsamt att arbeta med men ger bra resultat i exv studion monterat på ett stadigt stativ.
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.