Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital vs Analog på (lång)resan

Produkter
(logga in för att koppla)

Herbie

Medlem
Hej!

Ska ut och resa runt i världen i ett år framåt och har lite funderingar vad för kamera jag ska ha med mig.
Funderingarna går och jag blir inte klokare av att fundera själv så jag tänkte ta lite hjälp av er.
Jag ska då ut och resa och vill då ha en kamera med mig. Just nu har jag en Canon A60 sedan 1 ½ år tillbaka, men känner att jag växt ur den.
Funderingarna går runt en systemkamera digital eller analog. Jag hade gärna bytt upp mig till en systemkamera men har inte pengarna att satsa 10000 kr på en digital variant. Därför överväger jag nu en analog som man utan problem kan få för en 3-4000 kr med 2 objektiv. Dock kommer man säkert att sakna dom digitalas fördelar men jag är inte fäst vid nån teknik. Kan visserligen inte mkt om analoga men lär mig gärna.

Så hur ska jag göra? Ska jag försöka mig på en digital system-kamera-variant typ Minolta Dimage A1, som har fördelen att den endast har ett objektiv(vikt och plats är också viktiga parametrar) eller satsa på typ Canon 3000, 300v eller motsvarande? Kameran måste vara i alla fall lite stryktålig.

Vilka andra för och nackdelar finns med respektive format? Med digital så har man ju inte obegränsat med lagring så ett par filmer är nog billigare än en portabel hårddisk för den digitala, eller?

Mvh Daniel
 
Jag skulle köpa en gammal helmekanisk Nikon/Canon med en normalglugg till, helst en modell med inbyggd ljusmätning naturligtvis! Då kommer du undan med nån tusenlapp, och du får grejor som tål mycket, och tar fina bilder bara dom inte är helt utslitna.

Detta för att det faktiskt kan vara farligt att ha "hippa" saker på/med sig, beroende på vart du åker naturligtvis! Det är betydligt enklare att lagra negativ än minneskort, du kan ju till och med skicka hem negativen via post med jämna mellanrum. Mitt förslag, kommer nog fler från andra...
 
Brejdol skrev:
Det är betydligt enklare att lagra negativ än minneskort, du kan ju till och med skicka hem negativen via post med jämna mellanrum. Mitt förslag, kommer nog fler från andra...

Numera är minneskorten så billiga att man kan skicka hem dom också. Hållbara är dom också.
Däremot håller jag med om att det finns platser där man inte vill bära dyra prylar.
 
Herbie skrev:
Med digital så har man ju inte obegränsat med lagring så ett par filmer är nog billigare än en portabel hårddisk för den digitala, eller?

Begränsningarna på en portabel hårdskiva torde inte bli ett problem. Den minsta portabla hårdskivan du hittar är så vitt jag vet 20Gb. Men eftersom t.ex en 40 Gb Tripper kostar 250 kronor mer än en 20Gb Tripper (zebramedia.biz) så är det förstås en 40Gb dy köper, om du köper en hårdskiva. Räknat på olika format och 365 fotodagar ser det ut så här:

RAW (6Mb) = 6600 = 18 bilder per dag
JPEG High (3,5 Mb) = 11400 = 30 bilder per dag

Hur mycket mer du fotograferar med en digital kamera jämfört med en analog är inte bara svårt utan också omöjligt att säga. Därmed meningslöst att försöka räkna ut om du sparar på att fota digitalt.

Men vad gäller digital lagring på en portabel hårdskiva, kom ihåg det här: då har du alla dina bilder på samma ställe. Blir skivan stulen har du inga bilder kvar. En risk värd att ta? Om du reser ensam skulle jag akta mej för att ta med väldigt mycket dyrbara grejjor på resan. Det blir ingen rolig resa om du måste vakta elektronik hela tiden. Jag har rest mycket i sydostasien och jag lovar dej: det är skönast att resa med lätt och rätt värdelös packning. Och det gäller säkert också i resten av världen.

Ett allternativ är att köpa ett 512Mb minneskort och bränna på CD efter hand. Att hitta ett internetcafé som bränner dina bilder på CD torde inte svårt - inte ens i de mest konstiga avkrokar av världen. Internetcaféerna har nog lagt märke till vilka behov digitalkamerorna har skapat...! Posta hem CD-skivor så ofta du hinner. Kostnader? Tja, några dollar per CD? Räkna själv om det lönar sig.

Kör du analogt skulle jag ge dej samma råd - posta hem filmer så ofta du hinner. Allt du samlar på dej under resan kan bli stulet förutom dina egna minnen :). Läste någonstans att National Geographics fotografer brukar skicka hem sina filmer i två olika paketet - filmer med udda nummer i ett paket, filmer med jämna nummer i ett annat. Då får de i alla fall varannan rulle om det enda paketet skulle komma bort på vägen. Men de tar ju upp emot 1000 rullar på en 3 månaders resa...

Där lite luddiga reflektioner, råd och rön.

Trevlig resa!
 
Vart skall du åka?
Jag var nyligen runt i asien Indien, Thailand och Kambodja. Hade med mig en 300D och det var inga som helst problem att få bilderna brännda på CD. Det kostade mellan 15-40:- beroende på land och om man orkade pruta.

Önskar dig en trevlig resa!

Jesper
 
Oj,

svårt. Kostnaden för film + framkallning under ett år är ju flera tusen (~100 rullar, eller mycket mer). Så att köpa ex.vis en D70 eller 300D med standard-objektiv borde inte bli dyrare i längden. Fast jag antar att du inte har 10000 "över" i din budget, eller ;)

Å andra sidan är det lockande att rekommendera en helmekanisk kamera som Nikon FM2, men då måste du hinna lära dig hantera den ordentligt, speciellt mätningen (speciellt om du vill använda dia). Det är bra rese-känsla i den kameran (kan inte riktigt förklara, gillar sökaren, den är robust, pålitlig, etc.) Man slipper en massa sladdar och elektronik, batteriet laddar inte ur o.s.v

Å tredje sidan så kostar ju en F60 nästan ingenting, så man behöver inte vara rädd om den. Man kan med gott samvete ha den i en sån där tysk über-plastpåse för undervattensbilder.

Dammit! Jag svamlar. Hur mycket tid innan du åker? Vilken typ av bilder vill du ta? Street? Landskap? Porträtt?
 
Hej igen

Tack för all hjälp!

Resan går främst till Australien. Men ska även besöka Nya Zeeland och Thailand. Reser om drygt 2,5 mån. Bilderna blir nog aningen blandat. Men det kommer antagligen att tas mkt :)

Det jag skulle vara rädd för med en analog kamera är att jag inte skulle hinna lära mig hantera den. att springa runt i Australien och knäppa massa bilder för att sen komma hem och se suddiga bilder skulle vara mkt tråkigt.

Men ok, vilka analoga (system)kameror rekommenderas?
Och digitala? Är det 300D eller D70 som gäller? Då hade jag nog letat begagnat pga priset. Någon som vet nån bra begagnat hemsida eller butik i Skåne?

Mvh Daniel
 
För en så lång resa är nog det allra billigaste sättet (om man inte vill ha alla bilderna på samma ställe i t.ex. en hårddisk) att köpa en portabel CD-brännare. Jag har en Apacer CP200 och tror på idén.

Brännaren kostar 2100 och skivorna 5 spänn styck. Bränn två skivor i taget. Stoppa en i din egen väska och en i kompisens (eller posta hem den ena). Jag har inte hittat någon metod som kan slå det om man tar hänsyn till pris, stökighet och säkerhet.

Dessutom kan man titta på bilderna direkt i hotel-tvn om man har tid med sånt under resan.
 
Henrik L Jonsson skrev:
För en så lång resa är nog det allra billigaste sättet (om man inte vill ha alla bilderna på samma ställe i t.ex. en hårddisk) att köpa en portabel CD-brännare. Jag har en Apacer CP200 och tror på idén.

Oj jädrans, det var ingen dum idé! Tack för tipset!

Det är förvånande att dator- och kamerabutiker i det här landet (Finland) inte har hoppat på det här med portabla lagringsenheter - hårdskiver eller brännare. I PC Superstore (vet inte om samma kedja finns i Sverige?) har dom bara några svindyra (typ 5000 kronor och mer) hårdskivor som är till för filmfiler och mp3. Så man kan bära omkring Matrix eller Spaceballs eller Take That eller Magnus Uggla vart man än går. För den som vill det alltså... Å så finns det förstås poprtabla hårdskivor som kan pluggas in i datorer, men dom har man ju ingen nytta av. Fråga efter en Tripper, FlashTrax eller Image Tank och dom har ingen aning om vad du pratar om. Och tro mej - jag har granskat varendaste en datorrelaterad butik i vårt lands Hufvudstad. Fruktansvärt störande! Internet - here I come!
 
Henrik L Jonsson skrev:
För en så lång resa är nog det allra billigaste sättet (om man inte vill ha alla bilderna på samma ställe i t.ex. en hårddisk) att köpa en portabel CD-brännare. Jag har en Apacer CP200 och tror på idén.

Henrik, kom på en mycket relevant fråga... hur beter sig brännaren med stora kort? Om man har ett 1GB:s kort, kan man dela på innehållet på två CD:n!?
 
Den lilla maskinen är nästan magisk i sin enkelhet.

Den bränner multisession, så om du har ett litet kort eller brännaer ofta, är det bara att fylla på en tidigare halvbränd skiva.

Om kortet är större än utrymmet på skivan så säger den till dig när det är dags för skivbyte. Sedan bränner den resten på nästa skiva.

Den ska fälttestas i karibien nu i ett par veckor. Efter det vet jag om den klarar tropiskt klimat. Vill du rapport om vintertålighet får du vänta...
 
Henrik L Jonsson skrev:
Den lilla maskinen är nästan magisk i sin enkelhet.

Den bränner multisession, så om du har ett litet kort eller brännaer ofta, är det bara att fylla på en tidigare halvbränd skiva.

Om kortet är större än utrymmet på skivan så säger den till dig när det är dags för skivbyte. Sedan bränner den resten på nästa skiva.

Den ska fälttestas i karibien nu i ett par veckor. Efter det vet jag om den klarar tropiskt klimat. Vill du rapport om vintertålighet får du vänta...

Yes! Låter lovande! Lutar allt mer mot en bärbar brännare istället för en bärbar hårdskiva. Fan jag hade inte ens kommit att tänka på den möjligheten innan jag läste ditt inlägg i forumet! Mina resor går alltid söderut, vintertålighetsrapport behövs inte! ;-)

Krävs det f.ö CD-RW för att kunna fortsätta på halvbränd skiva eller går det med CD-R? Jag har förstås en CD-brännare i datorn, men jag har aldrig funderat på den saken tidigare...! :)

EDIT: Hur är det f.ö med batterilivslängden?
 
Det spelar ingen roll om det är CDR eller CDRW vad gäller multisession. Det funkar på båda. Däremot är CDRW klart långsammare - 10x mot 24x för CDRW.

Den ska kunna bränna "upp till två timmar" på en laddning, men det har jag aldrig testat.
 


Men ok, vilka analoga (system)kameror rekommenderas?
Och digitala? Är det 300D eller D70 som gäller? Då hade jag nog letat begagnat pga priset. Någon som vet nån bra begagnat hemsida eller butik i Skåne?

Mvh Daniel

En ny EOS 30V eller 33V kostar inte såå mycket. Borde finnas en hel del begagnat också, med tanke på digitalhysterin. Själv skulle jag aldrig chansa en sån resa med enbart en digitalkamera.
 
Som nämnts tidigare, den största nackdelen med en analog kamera, speciellt om du kör dia är att om du inte kan kameran riktigt bra (vilket tar sin lilla tid) och inte har möjlighet att framkalla allteftersom och utvärdera bilderna så kan du komma hem med bara dåliga bilder. Det är verkligen ett plus att direkt på plats kunna se hur bilderna exponeras och kunna kompensera. Kör du negativ så är det inte lika viktigt.
Jag har själv varit ute på långresa (ett halvår) i främst Australien men även nya zealand och malaysia. Jag körde dia med en kamera som jag kanske inte var alltför förtrogen med. Jag framkallade allterftersom och lärde mig väldigt mycket om min kamera. Hade jag inte haft möjlighet att framkalla så hade jag kanske kört negativ. Var faktiskt riktigt kul att titta och utvärdera sina misstag och man utvecklades faktiskt som fotograf oerhört av detta. Jag är av denna anledning glad att jag körde dia.
En kul grej med att köra digitalt är att det går så smidigt att dela med sig till andra via internet. Jag har fortfarande inte, nästan ett halvår efter att jag kommit hem, kommit mig för att scanna in så värst många bilder.
Men med tanke på att du idag kan få en riktigt bra kamera med en riktigt bra ljusmätning med objektiv och blixt till mindre än halva priset för en hyfsad digitalkamera så tycker jag ändå att man kan satsa på analogt. Kolla blocket.se får du se.
Sen kan jag säga dig att det är förträffligt att komma hem med en mängd fina diabilder som man kan visa upp. Jag har haft ett par mycket uppskattade visningar där det bjudits på kaffe och kladdkaka. Riktigt trevligt faktiskt, speciellt om man kan lyckas lura in en söt tjej...för detta "ändamål" är diabilder utan konkurrens (varken filmkvällar eller bio kommer i närheten) ;-)

Om du vill ha en mekansik kamera så föreslår jag att du skaffar dig en konica. De är billiga och bra. Har en mekanisk slutare som av många anses som den bästa (i alla fall på t3 och t4, de andra vet jag inte) och hexanon objektiven är helt outstanding. När de kom var de de skarpaste som någonsin gjorts. Konica hexanon 40mm f1.8 sopade t.ex. mattan med konkurrenter som lecia, zeiss, nikkor i ett test när det kom 1979. Detta objektiv kostar idag runt en hundralapp begagnat. Alla fasta hexanon gluggar är rent ut sagt skitbra och står sig mycket väl än idag. Mycket kvalitét för pengarna. Men jag rekokmmenderar att du satsar på en modernare kamera pga ljusmätningen, speciellt om du överväger dia. Förslagsvis Canon EOS 30. Jag kände mig aldrig otrygg med denna kamera i Australien och Nya Zealand, i asien väckte den lite mer uppståndelse...
 
Kan tillägga att diafilm kostar ca $15 styck (styckpris) i Australien(ca 80 spänn). Framkallning kostar $10 utan ramar och tar vanligtvis minst tre arbetsdagar. Varning för Nya Zealand dock. Var på södra ön, i queesntown får du pröjs $30 per film, dvs dubbelt så mycket i australien. Men queenstown är å andra sidan en turiststad, men kör du dia så kan jag rekommendera att du hamstrar där du kan få det billigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.