Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital toycamera

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
FInns det någon digital toycamera? Typ som Lomo eller Holga fast med minneskort istället för film? Jag har kikat runt och inte hittat någonting intressant alls. Har tidigare testat en av alla dessa nyckelrings-kameror men det var ju bara dåligt på ett dåligt sätt, jag vill ju ha dåligt på ett intressant sätt :) Har även sneglat åt en lensbabie men det känns inte så kuligt, dessutom måste man ju släpa med sin systemkamera ändå.

Så, är det någon som har tips på en digital toycamera? Borde väl finnas någon av er som får ut något av en enklare digitalkamera när ni tröttnar på er avancerade systemkamera?

tack på förhand

FInns det någon digital toycamera? Typ som Lomo eller Holga fast med minneskort istället för film? Jag har kikat runt och inte hittat någonting intressant alls. Har tidigare testat en av alla dessa nyckelrings-kameror men det var ju bara dåligt på ett dåligt sätt, jag vill ju ha dåligt på ett intressant sätt :) Har även sneglat åt en lensbabie men det känns inte så kuligt, dessutom måste man ju släpa med sin systemkamera ändå.

Så, är det någon som har tips på en digital toycamera? Borde väl finnas någon av er som får ut något av en enklare digitalkamera när ni tröttnar på er avancerade systemkamera?

tack på förhand

iPhone med lomo app. där har du den ultimata digitala toycameran.

Jag är övertygad om att de flesta kameror kommer ha ett toycamera filter inom kort. Till och med Pentax systemkameror har haft det ett tag.

Alla gillar toycam =)
Fast alla vill inte erkänna det förrän det sitter 2000-dollars sensorer bakom.

Ser fortfarande fram emot tillverkningen av Holgas digitala bakstycken.

Jag köpte en gammal kompaktkamera för film på loppis. Kostade 20 kronor. Lite förvånande hur enkla dessa kameror är. Bara plast allting inklusive linsen. Lite sönderskruvande och jag hade snart linsen helt separerad från kameran. Nu hade jag inget kameralock över, så jag klippte ut en plastcirkel ur en plastförpackning och tejpade fast linsen med silvertejp på den. Detta lock tejpade jag fast på min samsung DSLR istället för objektiv. I läge A blev det förvånansvärt bra. Skönt att slippa skärpeinställningar hehe. Roligare än att bara sticka hål i plastlocket.

Och som jag säger där, "Å plötsligt kommer det en vettigt utformad kompaktdigitalkamera = som har en optisk sökare!!
Varför sätter man inte en optisk sökare även på liknande dyrare kameror??
Den här designen verkar mycket vettig, se'n kanske inte innanmätet är så märkvärdigt, men ändå! :)"

Det här är en bra fråga tycker jag! :)

Varför gör man en "proffsig" Holga-digital, med både display OCH inbyggd optisk sökare, å har sedan bara display på mycket dyrare kompaktdigitaler som tex Leica X1??

Bra idé, Johan... och ju fler som frågar efter den, desto större chans är det kanske att de gör det. Jag har nu mailat Kaffebrus och ska också maila det japanska företaget och höra med dem också. :eek:)

Författade precis ihop ett mejl som åkte iväg till Kaffebrus!
Blir kul o höra vad de svarar! Lycka till med japanerna! ;)

Tackar, tackar! Mailet är skickat även till Japan, så nu återstår det att öva sig i tålamod! :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar