Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital toycamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag såg det där med "slapp fotokonst" och fick väldigt roligt. Det är väl nåt sånt som jag ägnar mig åt då i så fall! ;o)

Det blir tokiga översättningar ibland, men det gör inget, tokiga är väl vi som fotar med alla sorter plastbitar också:)

Men skämt åsido, Yashican verkar lovande på pappret, hoppas den lever upp till våra förväntningar också. Det värsta är ju om den är för bra:) Har försökt hitta bilder tagna med kameran, men inga napp än så länge, inte ens på Flickr...

Ah, även här finns den till salu: http://www.japanexposures.com/shop/

Så här står det på deras sida: On sale in Japan only. Available from late October - pre-orders accepted

Så den är ju rykande färsk, inte ens kommit ut ännu!

Senast ändrad:
Är det inte bara en vanlig liten plastkamera med pyttesensor som man slängt på lite mer plast på och lite konstiga inbyggda färgfilter?

Det är möjligt, har ju inte hållit i en ännu, men jag har inget emot plastiga kameror. Jag tycker den ser skoj ut! Hur bilderna blir så är ju en annan femma, men förhoppningsvis så blir de inte allt för bra...

Det är möjligt, har ju inte hållit i en ännu, men jag har inget emot plastiga kameror. Jag tycker den ser skoj ut! Hur bilderna blir så är ju en annan femma, men förhoppningsvis så blir de inte allt för bra...

:) Vad jag menar är att den är som vilken jättebillig kompakt somhelst fast med några crazy filter. Dvs urtrist och inget som man inte gör lätt i något bildbehandlingsprogram ändå. En fullframesensor i en holgakropp vore något! Med möjlighet att justera färgkurvorna i kameran för att efterlikna korsframkallning. Tyvärr så skulle en sådan kamera kosta alldeles för mycket :(

:) Vad jag menar är att den är som vilken jättebillig kompakt somhelst fast med några crazy filter. Dvs urtrist och inget som man inte gör lätt i något bildbehandlingsprogram ändå.

Det vet vi ju inte än! :) Vore kul att se en "digital Holga" som ger lika oförutsägbara bilder som leksakskamerorna gör. Men visst, att få till en sån kamera utan att det blir bara dåligt kan vara knepigt.

Att skapa Holgaliknande bilder i Photoshop går ju, men för mig är det inte samma sak som att få till bilder med Holgan vid fototillfället. Jag blir ju liksom av med överraskningarna som jag kan få när jag skannar filmen som jag fotat med leksakskamerorna.

Hur som helst väntar jag på att få se lite bilder från Yashican, för hoppas kan man ju alltid!

Det vet vi ju inte än! :) Vore kul att se en "digital Holga" som ger lika oförutsägbara bilder som leksakskamerorna gör. Men visst, att få till en sån kamera utan att det blir bara dåligt kan vara knepigt.

Att skapa Holgaliknande bilder i Photoshop går ju, men för mig är det inte samma sak som att få till bilder med Holgan vid fototillfället. Jag blir ju liksom av med överraskningarna som jag kan få när jag skannar filmen som jag fotat med leksakskamerorna.

Hur som helst väntar jag på att få se lite bilder från Yashican, för hoppas kan man ju alltid!

Du har rätt i att vi inte vet, jag menade att skriva "antagligen". Visst är det trist att fejka holga i photoshop, och nästan lika trist om kameran fejkar holga på ett liknande sätt själv.

Men vi får se :)
Den ser ju kul ut om inte annat.

Har hittat lite bilder tagna men Yashican, tja, inga höjdare enligt min mening..
Yashican verkar vara som Jesper misstänkte, den är som en vanlig billig digital kompaktkamera med några inbyggda färgfilter. Saknas gör även vinjettering och bilderna är på tok för skarpa. Tråkigt värre.

Men man kan säkert vara kreativ och hitta på nåt kul med den i alla fall, kanske den går att modifiera på nåt kul vis?

http://translate.google.com/transla...o-blog.jp/camera/2009/10/yashica_ez_f521.html

FInns det någon digital toycamera? Typ som Lomo eller Holga fast med minneskort istället för film? Jag har kikat runt och inte hittat någonting intressant alls. Har tidigare testat en av alla dessa nyckelrings-kameror men det var ju bara dåligt på ett dåligt sätt, jag vill ju ha dåligt på ett intressant sätt :) Har även sneglat åt en lensbabie men det känns inte så kuligt, dessutom måste man ju släpa med sin systemkamera ändå.

Så, är det någon som har tips på en digital toycamera? Borde väl finnas någon av er som får ut något av en enklare digitalkamera när ni tröttnar på er avancerade systemkamera?

tack på förhand

Superheadz kamera Digital Harinezumi är både toycam och digital, och fotosidan hade med den som nyhet för ett tag sen, men med ett annat namn. FourCornersDark recenserade den när den kom: http://nicnichols.com/FourCornersDark/?page_id=3549

Efter att ha sett den där filmen så blir jag faktiskt lite imponerad. Ser ut att vara en riktigt rolig liten leksak :)

Misstar jag mig inte på Forex.se så skulle denna kamera alltså kosta ungefär 75:-... kan de lätt vara värt!

Senast ändrad:
Jag är lite besviken på Yashican. trodde det skulle vara lite mer vinjetering och lite sämre kvalitet på bilderna. nu är den bara en halvdålig billig kamera i mina ögon, och sånna fanns det gott om innan med. men den här ser ju ball ut!

Tillaka till ett gamalt ämne. är det någon som har koll på några bra toycam-handlare i europa med internetförsäljning? är sugen på en Harinezumi. Kan ju beställa från Photojojo men hur blir det med tull och grejer då? nån som har erfarenhet?

Harinezumin måste vara den största blåsningen på länge. Den kostar väl över 100 dollar? Nu är jag ingen pessimist som tycker att man bara ska använda riktiga kameror och förstår att alla vill hitta den där digitala Lomo LC-A:n. Tyvärr så liknar de fortfarande mobilen alldeles för mycket.

I fallet med digitala toycams så tror jag att en systemkamera fortfarande ger de bästa dåliga bilderna med diverse optik som gjorts för detta ändamål. Nu har väl Diana-optiken kommit till diverse systemkameror. Den ska jag själv undersöka.

Kameror som Harinezumi och Yashican har en stor nackdel, som t.ex. Holga och LC-A inte har, nämligen formatet. Holga är mellanformat med allt vad det innebär och Lomon är småbild. Så länge det är så här så kommer de digitala leksakernas bilder likna mobilkamerornas bilder.

Jag ser det såhär.
Jag ahr redan diana, diana+, vilia, plamodell, lite olika lådkameror och annat skräp. Använder dem mycket men skulle vilja ha en digital liknande grej att plocka fram då och då.
Systemkameran är så stor och klumpig att kånka på.
Zumin är jag intreserad av pga filmningen. känslan är underbar och långt mycket softare och mer nostalgisk än en mobilkamera.

Att filma surf och stämningsbilder med en zumi tror jag kommer vara klockrent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar