Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital Tankeställare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Vad händer med de DSLR ner nya Windows Longhorne eller vad det heter kommer om ca 1-2 år, kommer Eos 20 och de andra att funka ihop med det? Ner SP2 har gjort att vissa program inte funkar i winxp då skulle nya WinLh vara större risk att dagens DSLR kommer att riskera att de inte funkar, inte roligt för dem som har spanderat stora summor på ny DSLR.

Nu har du nog fått någonting om bakfoten. Tänk efter vad du menar med "fungerar ihop med". Det enda som behöver "fungera" är att läsa ett minneskort. Du behöver knappast oroa dig.

Jag är övertygad om att det kommer vara bakåtkompatibelt. Den största anledningen till alla problem med SP2 är att dom hade lite bråttom och att det är en grymt stor uppdatering där dom försöker ta hand om lite för många säkerhetsproblem på en gång.

funka funka inte de är en fråga

jag överför mina bilder med USB direckt till burken med program som medfölde kameran, hadde en skrivare före winxp och ner jag fick ny pc med xp då funkade den inte längre,..

Visst kan en tankeställare vara digital, det är 010001010100111001001011010001010100110001010100 (enkelt).

;)

Jag tror att Johannes har fått allt detta om bakfoten..

Meeen Johannes.. Detta har ju absolut INGET att göra med kameran.... Du menar att du hade en USB-läsare som funkade före XP, men inte efter? Jag har svårt att se kopplingen med kameran?

funkar

Jeppe skrev:
Meeen Johannes.. Detta har ju absolut INGET att göra med kameran.... Du menar att du hade en USB-läsare som funkade före XP, men inte efter? Jag har svårt att se kopplingen med kameran?
Nej min skrivara köpte jag strax innan xp kom sen skulle jag instalera den på winxp burken men ike det funkade inte, den funkade fint i win98 pratade svenska oxå :) .. Har nu en digcam som har program för överförning av bilderna från kameran till pc och de som jag undrade var om det funkar i nya windows?
Kan kanske överföra bilderna utan det har inte provat, får vel prova i min andra pc...

Re: funkar

Joi skrev:
Nej min skrivara köpte jag strax innan xp kom sen skulle jag instalera den på winxp burken men ike det funkade inte, den funkade fint i win98 pratade svenska oxå :) .. Har nu en digcam som har program för överförning av bilderna från kameran till pc och de som jag undrade var om det funkar i nya windows?
Kan kanske överföra bilderna utan det har inte provat, får vel prova i min andra pc...

Vad har du för skrivare? Skulle förvåna mig högeligen om det idag inte finns drivrutiner till dem under XP.

Men för att svara på din ursprungliga fråga: ja, Windows Longhorn - eller vad det nu slutgiltigt kommer att heta - kommer att "fungera med" digitala kameror, kompakter som systemare. Du kan vara helt lugn...

Thunderbird skrev:
Använd Mac, så är kompabilitetsprobelmen som bortblåsta

/ E

Hmm, säg det till alla som fick slänga massa mjukvara när OS9 dog. Eller när det bara blev USB och firewireportar kvar. (Jag älskar mac, men mac har samma typ av problem som alla andra OS)

Men visst, detta handlar bara om att tillverkare ska ta fram drivrutiner som fungerar med det OS ni väljer att använda.
Ingen behöver ju de mjukvaror som skickas med kameran. Oftast så blir ju kameran bara en kortläsare när man kopplar in den till datorn och det är ganska enkel teknik.

Daniel.l skrev:
Hmm, säg det till alla som fick slänga massa mjukvara när OS9 dog. Eller när det bara blev USB och firewireportar kvar. (Jag älskar mac, men mac har samma typ av problem som alla andra OS)

Slänga massa mjukvara? Det var/är väl bara att köra vidare på det man har?
Bara för att Apple inte vidareutvecklar Mac OS 9, så betyder väl inte det att mjukvarorna man har, slutar fungera?

/ E

Thunderbird skrev:
Slänga massa mjukvara? Det var/är väl bara att köra vidare på det man har?
Bara för att Apple inte vidareutvecklar Mac OS 9, så betyder väl inte det att mjukvarorna man har, slutar fungera?

/ E

Jo men du sa ju att man skulle använda mac för att slippa kompabilitetsproblem som uppstår när Windows uppgraderas. Och jag sa bara att det är exakt samma sak med alla operativsystem.
Men visst kan man köra vidare med OS9 eller t.ex. winXP.

En massa mjukvara blev inte uppgraderat till OSX, eller tog väldigt lång tid på sig och kostade pengar att uppgradera.

Men som sagt detta är inget försvar för WinXP eller kritik mot OSX, det är ju bara så här det fungerar med alla OS.
Jag älskar mac, framförallt att man vet att hårdvaran kommer fungera med mjukvaran eftersom det bara finns en hårdvara att köpa. Tyvär blir den hårdvaran överprissatt på grund av detta vilket är riktigt trist, men så fort jag får onödigt mycket pengar så hamnar det en G5á hemma hos mig (eller det blir kanske en G6á).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar