Annons

Digital systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Hej!
Jag är väldigt sugen på att köpa en ny kamera, en digital systemkamera och står och väljer mellan två stycken, vilka är:

Canon EOS 300D och Canon EOS 350D.

Jag undrar vilken av dessa kameror som anses bäst? Den första är dyrast, cirka 4000:- dyrare, men jag kan inte se att den skulle vara bättre än den andra på något sätt då 350:an har avsevärt bättre antal megapixlar - 8,2 mot 6,3.

Vore väldigt tacksam om någon kan förklara skillnaderna dem emellan.

Tack på förhand, Helena.
 
Hur menar du med att den första är dyrare?

EOS 300D finns ju numera bara som begagnad och bör rendera i ett klart lägre pris än en ny 350D.

Valet är egentligen inget val.. är det dessa två, så finns det bara ett svar.. 350D
 
Jag menar att den första kameran, det vill säga EOS 300D är den dyraste, då jag kollat runt på internet. Det går att få tag på den i nyskick, men efter att ha läst ditt svar får jag känslan av att det inte är värt att lägga ner pengar på den?

Jag undrar också hur zoomen fungerar på dessa kameror. När jag sett bild på dem bakifrån är det två knappar för "in och ut", vilket känns lite oseriöst. Jag antar dock att man kan zooma optiskt också?
 
Konstiga priser

Jag tror du har hittat väldigt konstiga priser.
En 300d finns fortfarande att köpa ny. Finns b.l.a på www.fotokungen.se för 6000kr med kitobjektivet.

Jag tyckte inte 350d var så mycket bättre att den var värd 2000 kr mer än 300d´n.

Zoom knapparna vad jag vet används för att zooma i bilder du har tagit. För att zooma vrider du på objektivet.

MvH Andreas
 
Jag vet inte om ni missförstod, men jag hittade en sida där det var 300:an som var den dyraste, cirka 4000:- dyrare.

Jag tycker också att det är skumma priser... Men ni rekommenderar alltså 350:an?
 
Både eos 300 och 350 är spegelreflexkameror och fungerar på precis samma sätt som din F80 förutam att bilden "lagras" på sensor (minneskort) istället för film. Zoomar gör du optiskt, det finns ingen digital zoom. Digitalt "zoomar" du bäst i Photoshop.

Varför inte skaffa en Nikonj D70s istället om du redan innan har en Nikon F80. Då kan du ha i stort sett samma kringutrustning. Har själv en D70 som jag är nöjd med.

/Erik
 
Inväntar första rekomendation om att "batterigreppet är ett måste", vilket är en uppfattning jag på intet sätt delar.
 
För att vara ärlig har jag faktiskt aldrig använt min F80 så för mig spelar det ingen roll - jag måste likväl lära mig förstå en ny kamera.

Jag tror det lutar åt 350:an sålänge jag inte hör någonting annat!
 
Låt oss klarlägga.

Om du betalar mer för en 300D än en 350D så blir du blåst, visst det är inget fel på 300D men 350 är efterföljaren och gör samma sak som
300 fast bättre på vissa punkter. Om det är värt att lägga 2000:- till på en 350 kan man ju tvista om men nu handlar det inte om den saken.

Man ska inte betala mer för en 300D såvida den inte kommer med (mycket?) bättre optik.
 
Nenoj skrev:
Jag vet inte om ni missförstod, men jag hittade en sida där det var 300:an som var den dyraste, cirka 4000:- dyrare.

Jag tycker också att det är skumma priser... Men ni rekommenderar alltså 350:an?

Gamla priser som inte uppdaterats, vilket kan bero på att butiken inte längre saluför kameran.

Alternativt är priset satt så att de inte vill sälja den produkten, men gör det om någon insisterar, vilket kan jämföras med SEB som tog 60:- för en bankgiroinbetalning och Länsförsäkringar bank tog 15:- för samma jobb i kassan, där kassatiden varade i ca 20 sekunder, vilket indikerar att kassapersonal har snuskigt bra betalt hos SEB.
 
Tack för alla era svar! Nu har jag funderat på det här hela kvällen och bestämt mig för en 350:a. Frågan är nu bara var jag ska hitta den billigaste - komplett med standardobjektiv.

Någon som kan hitta?
 
cyberphoto och Scandinavian photo brukar ha bra priser.

Cyberphoto 350D + 18-55 - 8695:-

Elgiganten 8140:- !!!

Scandinavian photo 8795:-
 
7500kr på tyska Technikdirekt.

Och Roland, batterigreppet är ett måste, men man kan ju köpa det senare! ;-) Jag kan inte hålla min 20D stadigt utan det.

Och att du ska välja 350D framför 300D står helt klart! 300D är ett alternativ om den är några tusen billigare.

/Pontus
 
Jag ser inte ens att 300D är ett alternativ även om den är några tusen billigare, med 350D får du sååå mycket mer för pengarna.
Kan inte hitta en punkt där 300D är bättre.
 
feskarn skrev:
Jag ser inte ens att 300D är ett alternativ även om den är några tusen billigare, med 350D får du sååå mycket mer för pengarna.
Kan inte hitta en punkt där 300D är bättre.

Hellre en 300D med bra optik än 350D med skitoptik tycker jag! Om nu 300D kostar flera tusen mindre.
 
Nenoj skrev:
[...] Frågan är nu bara var jag ska hitta den billigaste [...]

Det här är inte riktat speciellt till dig - samma fråga ställs av många här - men i alla fall...

Lägst pris får du förmodligen av någon skum källarfirma utomlands. Har du tur skickar de rätt grejor till dig.

Högre pris får du betala hos din kompetenta fotoaffär runt hörnet, där personalen kan en hel del om de varor de säljer.

Mellan de två lägena finns naturligtvis mängder av olika prislägen och servicenivåer. Sedan är det ju upp till var och en vad man vill betala för. Det kan vara en riktigt bra affär att köpa tokbilligt utan svensk garanti, utan service osv. om bara grejorna funkar och håller...
 
BengtJohnsson skrev:
Det här är inte riktat speciellt till dig - samma fråga ställs av många här - men i alla fall...

Lägst pris får du förmodligen av någon skum källarfirma utomlands. Har du tur skickar de rätt grejor till dig.

Du får ursäkta, men hela ditt inlägg var rätt tramsigt skrivet och fullt med, vad det känns som, okunnighet och fördom mot att köpa utomlands.

Först: Lägst pris får man genom att från att köpa av någon *välkänd* firma från t.ex tyskland, som garanterat skickar rätt grejor, snabbt och till bra pris.

Högre pris får du betala hos din kompetenta fotoaffär runt hörnet, där personalen kan en hel del om de varor de säljer.

Och exakt vad säger att de är kompetenta och väldigt insatta bara för att det råkar vara en lokal fotoaffär? Jag har upplevt precis motsatta i en del fall, faktiskt. Riktiga spånhuvud som inte kan vidare mycket.

Mellan de två lägena finns naturligtvis mängder av olika prislägen och servicenivåer. Sedan är det ju upp till var och en vad man vill betala för. Det kan vara en riktigt bra affär att köpa tokbilligt utan svensk garanti, utan service osv. om bara grejorna funkar och håller...

Köper man "tokbilligt utan svensk garanti, utan service osv", då får man skylla sig själv. De flesta väljer nog att köpa "tokbilligt" utomlands, *med* garanti som fungerar i Sverige, *med* service som går att nyttja i Sverige osv..

Men vi som gör så är väl bara konstiga, antar jag
 
Nenoj skrev:
För att vara ärlig har jag faktiskt aldrig använt min F80 så för mig spelar det ingen roll - jag måste likväl lära mig förstå en ny kamera.

Jag tror det lutar åt 350:an sålänge jag inte hör någonting annat!

..men du har väl ett objektiv till F80? Då slipper du köpa ett annat med en gång till ditt nya hus. Skillnaden mellan 6 och 8 Megapixels resp. Nikon kontra Canon är mycket liten - hur mycket vs-debatterna än rasar och det ena lägret hånar det andra. Som nybörjare behöver du först och främst lära dig att hantera en systemkamera, punkt. D70 är en suverän systemkamera - det kan många hundra medlemmar på denna sida intyga, inkl jag själv. Vill du ner i pris kan du även titta på D50 - den är inte prissatt i Sverige än, men ligger på 699 Euro (c:a 6500 SEK) i Tyskland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.