ANNONS
Annons

Digital systemkamera till analog optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimmilito

Ny medlem
Hej experter! Behöver lite råd!

Vill återuppta plåtandet igen, efter väldigt långt uppehåll. Jag har en Eos 550d.

Fungerar den ihop med analog optik? Eller är det endast spegellösa kameror som klarar det? 550D ser ut att vara en spegelreflexkamera. (Har inte full koll på detta… 🤔)

Jag vill fota närbilder på träd med en lite sagolik känsla.

Tacksam för vägledning! 🙏

Canon EF-fattning har ett ganska långt avstånd mellan bajonetten och sensorn. Det gör att de flesta andra objektiv (tex Canon FD) är gjorda för ett något kortare avstånd. I vilket fall finns det sällan plats för en adapter.

Det undantag och jag har haft ett Zenith 16/2,8 fisheye med m42-skruvfattning som kunde användas utan problem med en adapterring.

PS, objektiv är varken analoga eller digitala, de är bara objektiv ;)

Vill återuppta plåtandet igen, efter väldigt långt uppehåll. Jag har en Eos 550d.

Fungerar den ihop med analog optik?
Vet inte riktigt vad du menar, men Canon 550D fungerar med alla objektiv som har EF-fattning eller EF-S. Sådana har Canon (och flera andra firmor) tillverkat sedan 1980-talet.

Det som skiljer om du har en spegellös kamera eller en med spegel om du vill använda objektiv som inte har autofokus, är att det är mycket lättare att ställa in fokus manuellt med en spegellös. Det är lite oklart vad du menar med analogt objektiv så jag antar att det saknar autofokus.

Det finns många som har lärt sig använda objektiv utan autofokus med en spegelreflex men det är svårare.

Jag körde ett tag några gamla manuella mekaniska Nikon F objektiv från sjuttiotalet med en billig adapter på en EOS 550D. Funkade fin-fint, förutom att kamerans automatik inte fungerar då.

Canon EF har ett kortare ”registeravstånd” än Nikon F. Därför kan adaptern vara utan extra linselement och objektivet ändå fungera i hela avståndsregistret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar