Annons

Digital systemkamera runt 5000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

beaa

Medlem
Jag är ute efter en digital systemkamera runt 5000:-. Problemet är att jag är så naiv att jag tror på alla fina artiklar om alla kameror så därför vänder jag mig hit för hjälp.

Kan du rekommendera mig den bästa kameran i den här prisklassen?

med rosor på kind...
/Bea
 
Hej. det beror ju mkt på vad du tyker om att fota. Vidvinkel eller tele är ju en första fråga.

Till tele skulle jag nog rekommedera en S5 IS som kostar 4495 kr hos scandinavianphoto. Själv skulle jag gärna sätt att denna kamera hade ett zoomomfång på 28-336 mm istället för 36-432 mm alltså 12 x optisk zoom i båda fallen.

S5 IS har bildstabilisator, vinklingsbar skärm och har bra närgräns.

Ett förslag från min sida.

Ha de gott.
 
Nu är ju iof inte en S5 IS en systemkamera som efterlystes av Bea.

Men jag tycker att du skall tänka om ang flera aspekter.

Dels är en systemkamera dyrare än bara inköpet, dels är din budget för smal.

Men visst. En begagnat Canon 350D med kitobjektivet kan du nog få den summan.
 
Missade att det var en systemkamera som var tanken. Håller med om att det är en aningen smalbudget. Tror nog att en kompaktkamera är ett bättre alternativ om du ändå inte ska köpa högkvalitativa objektiv.
 
Såg att elgiganten hade ett erbjudande på en 350d med kitobjektivet för 4995... tor att det går att få en Pentax K100d med kitobjektiv också...Nikon D40?
 
Lyckades hitta denna på prisjakt. Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6 Det är väl en bra början, men i framtiden lär du ju få skjuta till en 2-5000kr om du ska kunna avancera.

Skulle dock snarare ha sparat pengar och köpt mig en billigare kompaktkamera under tiden.
 
DrPepper skrev:
Lyckades hitta denna på prisjakt. Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6 Det är väl en bra början, men i framtiden lär du ju få skjuta till en 2-5000kr om du ska kunna avancera.

Skulle dock snarare ha sparat pengar och köpt mig en billigare kompaktkamera under tiden.


Kan det inte vara ok att köpa ett billigt paket till att börja med? Så kan man börja spara till ett bättre objektiv, det går trots allt att fota med de olika kitobjektiven, t.o.m canons:)... Köpte ett sigma 17-70 begagnat för runt 2000, och det anser jag vara en ok glugg...vilket märke på systemkameran spelar nog ingen större roll ..
 
Hej!

En Olympus E400 går att få tag på billigt nu när nya modeller har kommit ut. Objektvet (14-42 mm) som följer med den kameran är bättre än canons dito!

MVH Uffe
 
brasse Bosse skrev:
Kan det inte vara ok att köpa ett billigt paket till att börja med? Så kan man börja spara till ett bättre objektiv, det går trots allt att fota med de olika kitobjektiven, t.o.m canons:)... Köpte ett sigma 17-70 begagnat för runt 2000, och det anser jag vara en ok glugg...vilket märke på systemkameran spelar nog ingen större roll ..

Gör det säkert men tänkte när hon nog vill köra på lite längre avstånd å köra på 55-200 glugg etc.
 
Det är väl en bra början, men i framtiden lär du ju få skjuta till en 2-5000kr om du ska kunna avancera.


Ok , trodde du menade kunskapsmässigt....
 
Har man inte vana inom systemfotografering ska man nog läsa lite guider här och testa sig fram. då duger ju en kit-glugg(18-55 oftast) jag själv är helt blå inom detta och har skaffat mig en Pentax K100D att börja med ;) ska bli spännande och se hur det lär gå.
 
Jag tror nu jag ska köpa en Canon S5 IS från Cyberphoto. Har kikat runt lite här och där och jag kommer hela tiden tillbaka till den.
Så den får det väl bli.
Någon som tror sig veta om det är ett bra köp ?
 
Jag tycker att trådskaparen ska satsa på en billig systemkamera, komplettera får man ju göra allteftersom man får mer pengar och intresse att lägga på utrustningen. En Pentax K100D eller en Canon 350D är lämpliga i prisklassen, däremot vet jag inte om jag skulle rekommendera Nikon D40 eftersom man inte får autofokus på äldre och tredjepartsobjektiv, och just sådan utrustning är bra att sikta in sig på om man har en tight budget.

Britt-Inger gör nog ett bra köp med S5 IS, om inte fördelarna som systemkameran ger är nödvändiga.
 
Britt-Inger skrev:
Jag tror nu jag ska köpa en Canon S5 IS från Cyberphoto. Har kikat runt lite här och där och jag kommer hela tiden tillbaka till den.
Så den får det väl bli.
Någon som tror sig veta om det är ett bra köp ?

skulle nog kolla på Fujifilm S6500fd
 
Jag kollade på Fujifilm FinePix S9600 också som jag tycker verkar bra.
Men jag har alltid haft Canon så man blir lite "hemmavan".
Men jag funderar fortfarande... tror jag.
 
Det är väl sant. trodde Canon var bäst ett tag jag med. men sen upptäckte jag att så var inte fallet.

S9600 har ju 9mpixlar. samt saknar bildstabilistator och är tyngre. enda som skiljer vad jag kan se
 
Personligen skulle jag tänka till både en och två gånger innan jag köpte en kamera utan bildstabilisator, speciellt när det är så här långa brännvidder vi talar om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.