Annons

Digital systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

notbugged

Ny medlem
Tjena

Ja jag vet, det finns säkert 1000 trådar om detta men kunde inte hitta någon med bra svar.

Jag är väldigt intresserad av att börja fota, och då kan det ju vara bra att ha en kamera(!)
En vanlig digitalkamera känns inte så kul då jag tycker det är kul att leka med fokus, vilket är lite svårt med en digitalkamera med autofokus...

Problemet är ju att det blir rätt mycket pengar att köpa en digital systemkamera, så jag tänkte väl på en begaganad, och då blir ju frågan självklart:
Vilken är den bästa nybörjarkameran som inte kostar en hel förmögenhet? (tänk <4000kr)

Behöver nog inte gå på mer än 4000.
Canon 300D, Nikon D50, Pentax DL borde man kunna få för 4000 om man letar lite, finns säkert andra också.

Ett välskött, begagnat Nikon D70-hus skulle jag leta efter med den budgeten - och sedan köpa ett bra beggat objektiv till det (vilket är lite beroende på vad du vill fota).

Systemkameror handlar tyvärr lite om objektiven, så räkna med att det kommer bli mer slantar..

/J

Jag tänker inte ge några specifika råd om kameramodell, men jag vill säga att du bara är nybörjare nu. Detta ändras förstås, och det kan vara dumt att välja en "nybörjarkamera" eftersom man då efter ett tag vill byta upp sig. Detta blir givetvis dyrare än att köpa en "tillräckligt bra" kamera från början. Vad det sen innebär beror på vem man är, men det är nog inte vettigt att köpa enklaste möjliga för att man på nåt sätt ska ha koll på alla funktioner från första stund. Kameran behöver inte ens nåt auto-läge även om man är nybörjare som jag ser det. Då använder man bara auto och lär sig aldrig hur resten funkar.
Tänk bort begreppet "nybörjare" alltså och köp efter budget och känsla.

Makten skrev:
Jag tänker inte ge några specifika råd om kameramodell, men jag vill säga att du bara är nybörjare nu.

Sant men känns inte som det kommer bli något mer än lite amatörbilder så tror inte det spelar någon roll, är desutom bara 17 år så har inte så mycket pengar att röra mig med.

notbugged skrev:
Vilken är den bästa nybörjarkameran som inte kostar en hel förmögenhet? (tänk <4000kr)

En begagnad kamera av känt märke med en normalzoom på.

Exempel (i bokstavsordning!):

Canon EOS300D/350D med 18-55
Minolta 5D med 18-70
Nikon F50/F70 med 18-55 (eller 18-70 om man har tur)
Pentax K100D med 18-55

Som du säkert läst här, betyder inte kameran så mycket, så länge du håller dig till kända märken. Du ska i det här fallet inte hänga upp dig på om optiken är av samma märke som kameran eller inte. Hur bilderna blir beror mer på fotografen än kameran.

Lycka till med letandet!

Per.

Re: Re: Digital systemkamera för nybörjare

perstromgren skrev:

Canon EOS300D/350D med 18-55
Minolta 5D med 18-70
Nikon F50/F70 med 18-55 (eller 18-70 om man har tur)
Pentax K100D med 18-55

Tack för det, vad jag förstod så var ju inte Nikon F50 digital?

Canon EOS 300D verkar ju intressant dock, runt 4000Kr verkar dom ligga.

Föresten, ska till New york vid midsommar, är det någon som vet om det är billigare/dyrare där?

Re: Re: Re: Digital systemkamera för nybörjare

notbugged skrev:
Tack för det, vad jag förstod så var ju inte Nikon F50 digital?

Canon EOS 300D verkar ju intressant dock, runt 4000Kr verkar dom ligga.

Föresten, ska till New york vid midsommar, är det någon som vet om det är billigare/dyrare där?

Om du ska till New York, då kan du köpa dig en 350D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar