Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital ram i 3:2 format.

Produkter
(logga in för att koppla)

Luzen

Aktiv medlem
Hej!
Jag har köpt en 7" digital fotoram i 3:2 format.
Tänkte ge bort den till mina föräldrar i julklapp med lite bilder på barnbarn.

Men hur konverterar jag bilderna lättast till 3:2 format?
Har Lightroom...

Kanske skulle jag köpt en annan ram som passar normalt digitalfoto-format?
Jag köpte bara den billigaste jag hittade för mina föräldrar är inte känmsliga för bildkvaliten men de vill ju inte ha förvrängda bilder.

Tacksam för hjälp...

Normalt format beror ju på vilken typ av kamera du har.
Men i Quick Develop i LR kan du ju lätt ändra crop ratio till 2:3, men då kommerdu förlora bildyta, troligen på kortsidorna i ditt fall.

Bäst är förstås om du beskär först till rätt format. I LR finns en del förvalda förhållanden och du kan lätt skapa egna.

Det är dock inte nödvändigt att göra bilderna i samma format som ramen. De flesta fotoramar har funktioner för att hantera andra format. Du kan bestämma om bilden skall zoomas eller få svarta kanter.

Bäst är förstås om du beskär först till rätt format. I LR finns en del förvalda förhållanden och du kan lätt skapa egna.

Det är dock inte nödvändigt att göra bilderna i samma format som ramen. De flesta fotoramar har funktioner för att hantera andra format. Du kan bestämma om bilden skall zoomas eller få svarta kanter.

Min ram verkar inte ha den funktionen....
Jag får väl prova mig fram eller köpa en annan ram.

Normalt format beror ju på vilken typ av kamera du har.
Men i Quick Develop i LR kan du ju lätt ändra crop ratio till 2:3, men då kommerdu förlora bildyta, troligen på kortsidorna i ditt fall.

En Canon 400D och en liten Sony Cybershot W12.
Det är 400:an jag använder mest..

Tacksam om någon kan beskriva steg för steg hur jag gör detta i LR

Du menar att beskära?

Det finns flera olika metoder.

Om du är i Library, välj Quick Develop, välj Crop Ratio, Enter custom och skriv in 4 x 3. Nu har du den och i fortsättningen kommer den att dyka upp som ett val i Crop Ratio.

Själv gör jag alltid min beskärning i Develop. Om du har LR 2 så finns crop verktyget under histogrammet. Har du LR 1 så vill jag minnas att det fanns nere till vänster under bilden.

Det låter som du inte har satt dig in så värst mycket i hur Lightroom fungerar. Jag skulle föreslå att du lägger några timmar på att sitta och "leka" med Lightroom. Försök förstå vad de olika reglagen gör. Det finns också ganska mycket material om Lightroom på nätet, t ex www.lightroomkillertips.com

Lightroom är mycket användbart just till sådant här - när man vill göra samma sak med ett stort antal bilder.

Ett tips kan vara att när du sedan exporterar bilderna, välj att förminska dem till samma antal pixlar som din ram klarar av. Det gör att bilderna laddar mycket fortare i ramen än om du har massa megapixlar.

Mvh
Anders

Normalt digitalfotoformat är nog trots allt inte 3:2 utan 4:3. Systemkamerorna är inte flest (inte än i alla fall).
Roligt att ramen är 3:2 jag trodde de var 4:3 men har ingen själv och ingen erfarenhet.
Din eos 400d borde ge 3:2 bilder medan cybershoten borde ge 4:3 bilder.
Så använd eos:en så borde det bli rätt.
Fast håller med Anders, pixla ner lite.
Lycka till

Normalt digitalfotoformat är nog trots allt inte 3:2 utan 4:3. Systemkamerorna är inte flest (inte än i alla fall).
Roligt att ramen är 3:2 jag trodde de var 4:3 men har ingen själv och ingen erfarenhet.
Din eos 400d borde ge 3:2 bilder medan cybershoten borde ge 4:3 bilder.
Så använd eos:en så borde det bli rätt.
Fast håller med Anders, pixla ner lite.
Lycka till

Tack för era svar!
Men även korten från 400:an blir förvrängda i min 3:2 ram,..

är du säker på att den verkligen är i 3:2 format? Det är ganska ovanligt vad jag förstår.

mvh
Anders

Nu har jag provat att göra om bilderna till 16:9 i LR men det blir inte bra ändå.
bilderna blir lite utdragna på höjden.
Nu åker skiten tillbaks till (F)elgiganten.

Någon som kan tipsa om en vettig och billig ram?
den behöver inte har så hög bildkvalitet då den skall vara till mina föräldrar 65+.
Jag fotar mest med EOS 400D...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar