Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital nattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Erlandsson

Aktiv medlem
Man blir ju verkligen inspirerad att fotografera när man ser fantastiska bilder av natthimmeln med alla stjärnor osv...
Jag har provat att fotografera en del på natten med min digitalkamera, men inte fått några vidare resultat. Finns det någon bra sida eller artikel någonstans om just digital nattfotografering?
Jag har sett fina nattfotografier tagna med samma kamera som jag själv har, så jag vet att den ska kunna klara det fint. Men mina resultat blir oftast gulaktiga och mycket gryniga...jag har provat en massa olika inställningar och så, men inte hittat något som jag tycker blir bra..

Någon som har tips?

hej,
måste nog göra dig besviken. Dagens digitalkameror funkar dåligt då det är rejält mörkt ute. Varken min fd E10 eller nuvarande G2 presteradr särskilt bra då. Ladda med långsam dia, stativ o trådutlösare - då fungerar det.

men, testa följande;

auto känslighet skall stängas av och ställas på låg känslighet. Annars vrider kameran upp känsligheten själv och skapar brusiga bilder.

stativ.

manuellt läge, full öppning, längsta tid.

självutlösare.

såg någon på nåt forum som tog många bilder och sedan pusslade ihop dem i något bildbehandlingprogram - verkar besvärligt tycker jag.

lycka till.

Mvh
Johan

Re: Nattfoto?

Macracantha skrev:
Vad har du för kamera? En FujiFilm Finepix 1300? Tja, jag vet inte.. Kolla http://www.dpreview.com eller http://www.belgiumdigital.com. Det du inte hittar där finns inte.. Belgiumdigital är ju främst för E10/E20 men där finns ändå mycket att läsa.. Kolla länklistan också!

Tack för länkarna, ska kolla in dem. Angående kameran så hade jag en FujiFilm FP 1300 innan, men nu har jag en Olympus 2100UZ, ingen höjdarkamera, men faktiskt bra till det låga priset. Nån gång i framtiden blir det nog en dyrare, men jag väntar till 5 mp kamerorna sjunker i pris.

Det som inte brukar vara bra med digitalkameror på natten är att batterierna dör och att bilderna blir brusiga.
Dia på iso100+/-50 är bäst.

Det är väl snarare kyla och inte natten i sig som är farligt för batterierna väl?

Iofs kanske det du menade men men :)

Offtopic..

Men Erlandsson, du vet väl att en digitalkamera inte blir bättre bara för att du skaffar fler pixlar? Det spelar ingen roll om du har 5 eller 50 megapixel, om objektivet är dåligt. Dina bilder blir värdelösa i vilket fall. Satsa på en bra kamera med bra optik och strunta i hur många pixlar den har..

Nu säger inte jag att du är nybörjare men det är synd att nykomlingar i fotohobbyn tror att detta är sant.. :rolleyes:

Erlandsson skrev:
Det är väl snarare kyla och inte natten i sig som är farligt för batterierna väl?

Iofs kanske det du menade men men :)

Nej Herr Erlandsson batterierna kommer att ta slut på grund av lång slutartid. Men det gäller kanske bara de digitalkameror med en traditionell slutare.

Re: Offtopic..

Macracantha skrev:
Men Erlandsson, du vet väl att en digitalkamera inte blir bättre bara för att du skaffar fler pixlar? Det spelar ingen roll om du har 5 eller 50 megapixel, om objektivet är dåligt. Dina bilder blir värdelösa i vilket fall. Satsa på en bra kamera med bra optik och strunta i hur många pixlar den har..

Nu säger inte jag att du är nybörjare men det är synd att nykomlingar i fotohobbyn tror att detta är sant.. :rolleyes:

Ja Macracantha, jag vet om det du sa, men när jag skrev det innan så var det också lite off topic (uttryckte mig nog inte helt klart kanske). Jag menar inte att jag ska köpa en 5MP kamera bara för att kunna ta bättre nattbilder utan rent generellt. Dyrare prislapp ger ju oftast en bättre kamera. Vad jag menade var ju att nästa kamera jag ska köpa ska ligga runt 5mp i upplösning för att jag ska byta från den jag har. (och detta för att jag vill att bilderna ska se finare ut när jag skriver ut dem).

SinusLinus skrev:

Nej Herr Erlandsson batterierna kommer att ta slut på grund av lång slutartid. Men det gäller kanske bara de digitalkameror med en traditionell slutare.

Ok. Måste böja mig för Herr Ströms stora vishet.... ;)

De gånger jag har testat att fotografera på natten, så har det inte märkts någon skillnad på batterierns livslängd iaf.

nej inte om du har en slutarlös kamera. Fuji S1 och Nikon D kamerorna har slutare i alla fall och då dör batterierna.

men bruset är en större fiende...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar