Har läst igenom diskussionen och håller med de flesta om något. Men jag tycker ändå det är lite "det där är fel, så här ska man göra"-ton på allting, som egentligen inte handlar om bilden i sig, utan om personernas arbete bakom. Dvs, de som lärt sig det fotografiska hantverket den långa vägen sätter en ära i sitt skapande med gamla och ofta ganska avancerade metoder som tagit år att lära in och sedan lägger in det värdet i den slutgiltiga bilden.
Det är för mig främmande för den slutgiltiga bilden är ett verk som står för sig själv. Sen är skapandet av bilden ett annat verk, även om det verkligen är ett ståtligt och imponerande verk. Jag tycker inte de tillsammans ger bilden dess värde i några andra tillfällen än då det har just den innebörden, som exemplet med en gåva. Man kan likna det vid en handplockad bukett blommor som kan få ett mycket större värde för den som mottar gåvan, än en bukett blommor som är köpt i affären. Men för en utomstående så är bukettens värde precis detsamma. Den är lika vacker och väldoftande i båda fallen. För den utomstående vet inte om hur buketten kommit till och vill kanske inte heller veta, för det har inget med dens upplevelse att göra ändå.
Med detta vill jag att ni ska få upp ögonen för att inget sätt är det enda rätta utan alla sätt är lika rätta. Det är slutprodukten som är det viktiga. Och hur man kommit fram till den är för mig ointressant. Och om det sen inte längre är fotografi så spelar det inte mig någon roll, för jag är inte intresserad av det tekniska bakom, det är upplevelsen som är det viktiga.
Självklart finns det fall då just fotograferingen är det viktiga, t.ex. i dokumentära sammanhang. Men då är inte heller slutprodukten enbart bilden i sig, utan även sammanhanget den befinner sig i.
Finns säkert ännu fler delade meningar om det här, men inget är beständigt och jag tycker man ska vara öppen för nya tekniker och möjligheter även om man naturligtvis även ska kreditera de som lagt ut mycket pengar, kämpat och slitit i många år för att lära sig det gedigna hantverk som krävs för är att bli en bra fotograf. Men jag tycker inte det är rätt av dem att sen knäppa nybörjare på näsan och säga att de fuskar för att de använder sig av Photoshop för att göra bilder som i sig är bra, det känns i så fall bara egoistiskt och nertryckande. Men jag förespråkar att man inte ska hyssja med om man manipulerar bilderna, det är inget man behöver skämmas för. Och man ska skriva ut om man gör större ändringar än korrigering av färger och sånt (som nog alla som inte har jättebra scanners gör) så ingen får för sig på allvar att Eiffeltornet står hemma på bakgården eller nåt om ni låter mig överdriva lite.