Annons

Digital kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

petterpuffen

Aktiv medlem
Står inför att köpa en liten digitalkamera.

Jag söker en som blir så bra bilder som möjligt såklart, men jag skulle önska en liten zoom (runt 3x?) och även en ganska väl tilltagen (i förhållande till kamerans storlek..) skärm baktill. Viktigt är att kameran är liten och smidig, så liten som möjligt trots att den tar bra bilder. Prioriteringen ligger på ovanstående snarare än priset.

Har idag en Canon Ixus i4, men saknar zoom och tycker skärmen är alldeles för liten. Önskar också högre upplösning.

Jag är egentligen helt blank och inte så kunnig vad de olika märkena presterar när det gäller kompaktkameror.

Alla tips är välkomna! Stort tack.
 
Kan rekommendera Canon Powershot A620, kompakt och kan mycket, därtill inte alltför dyr...ca 3000 kronor.
 
Nyutkomna Nikon Coolpix S6 har stooor skärm, men är liten och smidig.

Min dotter är nöjd!
 
Helnöjd med Fuji F10/F11

Fuji F10 har fördelen att ta bra bilder utan blixt i svagt ljus. Ljuskänsligheten, ISO-läget, är helt OK upp till ISO 800. Duger gott även på ISO 1600 tycker jag. (Andra kameror har max 200 eller 400.)

Kameran har ett programläge "natural light" som justerar upp ISO så mycket som behövs och stänger av blixten. Om man stänger av hjälpbelysningen för svagt ljus (det funkar ändå) och blipp- och slutarljud så har man en väldigt diskret kamera.

Bra batteri också. Skärmen är stor men inte speciellt bra, lite bättre på efterföljaren F11, köp den.
 
petterpuffen skrev:
Står inför att köpa en liten digitalkamera.

Jag söker en som blir så bra bilder som möjligt såklart, men jag skulle önska en liten zoom (runt 3x?) och även en ganska väl tilltagen (i förhållande till kamerans storlek..) skärm baktill. Viktigt är att kameran är liten och smidig, så liten som möjligt trots att den tar bra bilder. Prioriteringen ligger på ovanstående snarare än priset.

Har idag en Canon Ixus i4, men saknar zoom och tycker skärmen är alldeles för liten. Önskar också högre upplösning.

Jag är egentligen helt blank och inte så kunnig vad de olika märkena presterar när det gäller kompaktkameror.

Alla tips är välkomna! Stort tack.
Canon powershot S80 är mitt tips. En mycket kompetent kamera som dessutom ger det fina omfånget 28-100, vilket är ovanligt vidvinkligt på kompaktsidan. Dessutom ger den bra filmresultat med förvånansvärt bra ljudåtergivning. Som grädde på moset kan du dessutom zooma under tiden du filmar. Kameran tillhör inte de allra minsta men är i mitt tycke ganska så liten, jag tror du får svårt att hitta mindre som presterar lika bra. Vad gäller upplösningen så förfogar den över 8 miljoner glada pixlar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.