Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kompaktkamera - vilken modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

pobe77

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag är intresserad av att köpa en digitalkompaktkamera och undrar vilken modell som har hög bildkvalitet?

Vilken kamera ger bäst bildkvalitet, utan krav på manuella inställningar, blixt, pixlar och annat.

Jag har sett bilder fotograferade med den prisade kameran Panasonic Lumix LX-3, men dessa bilder imponerar inte. Kamerna verkar för övrigt vara väldigt trevlig. Det är dock någonting med osärpan som ser väldigt digital ut. Speciellt vid landskapsbilder. Närbilder och macrobilder ser däremot väldigt fina ut!

Tidigare på den tiden då alla fotograferade analogt fanns en stor mängd bra kameror som ett komplement till systemkameran. Jag tänker på Ricoh Gr1s, Olympus My2 med flera.

Har ni några förslag? BRA bildkvalitet alltså och inga systemkameror eller märkesfixering (Canon - Nikon krig) ;)

Ha det gott!

De flesta kompaktkameror är ett skämt jämfört med en systemkamera. Å andra sidan är de ett ljusår bättre än de Instamatic som fanns en gång och de flesta semester fotografer är nöjda.
Största problemet med kompaktkameror är den lilla sensorn som packats med allt för många pixlar.
Det börjar dock dyka upp lösningar med APS format. Det ger möjlighet till högre ISO, mindre brus och oskarp bakgrund vid porträtt och liknande.
Canon lär ha något på gång som kan vara intressant:

"The Evolution of the Powershot G
I received an email that Canon does indeed have an APS-C sized sensor “G” camera being tested/developed.
Test Camera Specs
15.1mp CMOS 1.6x Crop
3x Zoom (24-70 IS, no speed information)
3″ 920k LCD
ISO 100-3200
DIGIC V
SD Card
1080p HD Movie Mode
Body is slightly larger than the G10
New Battery
No Viewfinder (Flash shoe VF?)
Flash Shoe
We know a CMOS based G series camera with a larger sensor is coming. The source said we may not see this type of camera until Photokina 2010."

Intressant

Den låter klart intressant och det ska bli spännande att se om det blir verklighet av den kameran.

Någon som har fler tips?

aktuella modeller

Några olika modeller som det snackas om...

Ricoh GR Digital 2
Panasonic Lumix LX3
Fujifilm FinePix F200 EXR
Fujifilm F30 eller F31fd
Canon Powershot G10

olympus e-p1 kanske kan va nått?

Ja, verkligen. Den är väldigt intressant. "Problemet" är att jag redan har en systemkamera som jag är nöjd med, men behöver en liten kompaktkamera med bra kvalitet att ta med. Olympuskameran verkar vara liten, men kostar en hel del.

Tack för tipset i alla fall.

Jag har precis skaffat mig en G10 och är grymt imponerad av den.
Det är inte den mest kompakta men det uppvägs av hanteringen och bildkvalliteten.
Den känns verkligen som en kamera och har en relativt snabb reaktionstid.
Du kan dessutom, om du vill, ha full manuell kontroll.
Nackdelarna är som tidigare nämnt storleken och höga ISO (över 400 ISO), men det är inte några katastrofala brister.

Jag har precis skaffat mig en G10 och är grymt imponerad av den.
Det är inte den mest kompakta men det uppvägs av hanteringen och bildkvalliteten.
Den känns verkligen som en kamera och har en relativt snabb reaktionstid.
Du kan dessutom, om du vill, ha full manuell kontroll.
Nackdelarna är som tidigare nämnt storleken och höga ISO (över 400 ISO), men det är inte några katastrofala brister.

Hur upplever du oskärpan när du använder en stor bländare? Blir det bra, eller pixlig?

Undra även om kvaliteten på landskapsbilder, och speciellt vid "horisonten" där det ofta blir väldigt pixligt.

Har för övrigt hört att det ska vara en bra kamera.

Ricoh GR Digital II

Jag letade bra kompakt som skulle hålla för yrkesmässigt bruk. Kravet var förutom bra bildkvalitet, raw, dubbla inmatningshjul, adobe rgb, justerbar blixtstyrka.
Den enda kamera som levde upp till mina krav var Ricoh GR digital II.
Den har tjänat mig i drygt ett halvår och jag är mycket nöjd trots att inlärningströskeln är ganska hög för att vara en kompakt. Det inbyggda digitala vattenpasset gillas skarpt. Intressant är att Ricohs originaläska, som dessutom är förstärkt vid on-knappen, så kameran inte startas ofrivilligt (Bra tänkt Ricoh), rymmer kameran med Manfrotto Modo 797 monterat. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MODO797
Kameran är verkligen genomtänkt och har god ergonomi med tanke på sin storlek. Bara en sådan sak att det finns hela tre infästningar för handlovsremmen!

Trots att kameran har fast optik saknar jag inte zoomen när bildkvalitén är hög istället (vid låga iso). Den är också hyfsat vidvinklig.

Den största nackdelen är Ricohs hutlösa prissättning på tillbehör och att ingen svensk manual eller meny finns.

Jag letade bra kompakt som skulle hålla för yrkesmässigt bruk. Kravet var förutom bra bildkvalitet, raw, dubbla inmatningshjul, adobe rgb, justerbar blixtstyrka.
Den enda kamera som levde upp till mina krav var Ricoh GR digital II.
Den har tjänat mig i drygt ett halvår och jag är mycket nöjd trots att inlärningströskeln är ganska hög för att vara en kompakt. Det inbyggda digitala vattenpasset gillas skarpt. Intressant är att Ricohs originaläska, som dessutom är förstärkt vid on-knappen, så kameran inte startas ofrivilligt (Bra tänkt Ricoh), rymmer kameran med Manfrotto Modo 797 monterat. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MODO797
Kameran är verkligen genomtänkt och har god ergonomi med tanke på sin storlek. Bara en sådan sak att det finns hela tre infästningar för handlovsremmen!

Trots att kameran har fast optik saknar jag inte zoomen när bildkvalitén är hög istället (vid låga iso). Den är också hyfsat vidvinklig.

Den största nackdelen är Ricohs hutlösa prissättning på tillbehör och att ingen svensk manual eller meny finns.

Intressant läsning. Vilka andra kameror testade du innan du bestämde dig för denna? Jag har ett gott öga till Ricoh sedan Gr1s och den digitala kompaktkameran känns bra i handen. De bilder som jag har sett ser också trevliga ut (vid lågt ISO), men jag har inte testat kameran själv.

Hur upplever du oskärpan när du använder en stor bländare? Blir det bra, eller pixlig?

Undra även om kvaliteten på landskapsbilder, och speciellt vid "horisonten" där det ofta blir väldigt pixligt.

Har för övrigt hört att det ska vara en bra kamera.

Jag tycker att G10:ans objektiv är väldigt skarpt.
Någon pixelering har jag inte märkt av.
Just landskap är en av G10:ans styrkor, bl.a. på grund av den höga upplösningen (14,7 mp) på sensorn och vidvínkeln på motsvarande 28mm.

En intressant jämförelse av olika modellers storlek. Lägg märkte till nya Olympus E-P1. Om den är bra återstår att se...

Ricoh Digital II
107 x 58 x 25 mm
vikt 200 g (inkl. batteri)

Lumix LX3
109 x 59 x 27 mm
vikt 256 g

Canon D10
109 x 78 x 46 mm
vikt 350 g (utan batteri)

Små sysmtekameror:

Olympus E-P1 med 17 mm objektiv (motsvarar 34 mm)
120,5 x 70 x 35 + objektivet 22 mm = 57 mm
vikt 335 g + objektiv 71 g = 406 g

Lumix G1
124 x 84 x 45 mm + 14-45 objektiv 100 mm = 145 mm
vikt hus med standard objektiv 630g

Canon EOS 1000D
126 x 98 x 65 mm + 41mm (50 1,8) = 106mm
vikt 450 g + 130 g = 580 g (utan batteri)

Intressant läsning. Vilka andra kameror testade du innan du bestämde dig för denna? Jag har ett gott öga till Ricoh sedan Gr1s och den digitala kompaktkameran känns bra i handen. De bilder som jag har sett ser också trevliga ut (vid lågt ISO), men jag har inte testat kameran själv.

Eftersom raw var ett grundläggande krav var utbudet inte så stort. Den närmsta konkurrenten var Canon G10, men den är i mitt tycke alldeles för stor och vad jag läst saknar den Adobe rgb. Ergonomin i G10 är som en fransk sjuttiotalsbil jämfört med Ricoh GR Digital II.

En kompakt skall vara så kompakt att den känns lika naturlig att bära mad sig som en mobiltelefon. Jag lämnar aldrig bostaden utan kompaktkameran. Ingen kamera - Ingen bild.

En intressant jämförelse av olika modellers storlek. Lägg märkte till nya Olympus E-P1. Om den är bra återstår att se...

Olympus E-P1 med 17 mm objektiv (motsvarar 34 mm)
120,5 x 70 x 35 + objektivet 22 mm = 57 mm
vikt 335 g + objektiv 71 g = 406 g

Lumix G1
124 x 84 x 45 mm + 14-45 objektiv 100 mm = 145 mm
vikt hus med standard objektiv 630g

Canon EOS 1000D
126 x 98 x 65 mm + 41mm (50 1,8) = 106mm
vikt 450 g + 130 g = 580 g (utan batteri)
Blev nog lite fel där! T ex är objektivet till Lumix G1 "bara" 60 mm långt, inte 100 mm. Och objektivfästet sitter inte på den del av kameran som är 45 mm tjock (detta gäller förstås även Canon 1000D).

Jag tycker nog Ricoh GX200 ska vara med i debatten oxâ.
Liten och smidig med RAW och hyfsad ljusstyrka.
Känns för mig som mycket mer "riktig kamera" än LX3, säljs oxâ i paket med elektronisk sökare som följer vald brännvidd.

För min del försöker jag ha is i magen och vänt ain i det längsta med inköp ifall en ny modell dyker upp i närtid.

Jag tycker nog Ricoh GX200 ska vara med i debatten oxâ.
Liten och smidig med RAW och hyfsad ljusstyrka.
Känns för mig som mycket mer "riktig kamera" än LX3, säljs oxâ i paket med elektronisk sökare som följer vald brännvidd.

För min del försöker jag ha is i magen och vänt ain i det längsta med inköp ifall en ny modell dyker upp i närtid.

Ja, den kameran bör så klart vara med också! Kikade på den i en affär, men har inte sett något bildresultat ännu.

Ricoh GX200 till listan...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto