Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kompaktkamera (max 4000:-)

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreaskw

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är på jakt efter en digital systamkamera som jag kan ha med mig när jag är på resande fot.
Prisbudgeten ligger på max 4000:-.

De kameror som jag har kollat på är bland annat Olympus XZ-1 och Panasonic Lumix DMC-LX5.

Jättetacksam för tips på andra kameror samt hur dessa jag nämnt ovan presterar.
 
Ingen av de två du har föreslagit är systemkameror. Om det är kompakt system du är ute efter så kanske något av m4/3-systemen kan vara något? Typ olymps EP-*/PL-*, panasonic g*/gf* etc.
 
Hej!

Jag är på jakt efter en digital kompaktkamera som jag kan ha med mig när jag är på resande fot.
Prisbudgeten ligger på max 4000:-.

De kameror som jag har kollat på är bland annat Olympus XZ-1 och Panasonic Lumix DMC-LX5.

Jättetacksam för tips på andra kameror samt hur dessa jag nämnt ovan presterar.

/Editerat inlägg

Skrev fel, det skall stå digital kompaktkamera givetvis.
 
Jag har Panasonic LX3 och det är nog den roligaste kamera jag ägt. Relativt liten och med bra kontrollmöjligeter. Enda jag saknade var stöd för timelapse. LX5an ska i alla fall inte vara sämre.

Olympusen har jag ingen koll på.
 
/Editerat inlägg

Skrev fel, det skall stå digital kompaktkamera givetvis.

Ah, isf har jag inga råd. Jag skulle antagligen kika på en m4/3-kompakt med en ljusstark normal om jag var du. Fundera en extra gång på om det inte kan vara en möjlighet. Jag har haft ett par digitalkompakter av bättre sort. Ricoh GR Digital III och Canon S90. Båda är, om än bra för att vara kompakter, ömtåliga som tusan, långsamma och tråkiga.
 
Jag har haft Panasonics LX3 och blev - till min egen förvåning - starkt begränsad av dess korta zoom - 24-60mm.

Skulle istället kolla på dess efterföljare LX5 men 24-90 mm eller på S95 med 28-105mm.
Fördelen med S95 - en av dem - kontra LX5 är att den är mer kompakt genom att den är tunnare.
 
Tack för alla förslag.

Finns det några andra digitala kompaktkameror att nämna?

Funderade på det där med Olympus E-P1 o dylika modeller. Är dessa behändiga att ha med sig om man är på resa och vill undvika att kameran skall ta plats?
 
Ex-1

Hej!

Jag är på jakt efter en digital systamkamera som jag kan ha med mig när jag är på resande fot.
Prisbudgeten ligger på max 4000:-.

De kameror som jag har kollat på är bland annat Olympus XZ-1 och Panasonic Lumix DMC-LX5.

Jättetacksam för tips på andra kameror samt hur dessa jag nämnt ovan presterar.

Hej
Jag kan varmt rekommendera Samsung EX-1. Köpte en ny sådan för ca 3000 SEK och den levererarr grymt bra bilder och är trevlig att jobba med. Kolla in den! Min Canon G12 ligger och sover i byrålådan...doch där lär den få ligga nu ett bra tag!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.