Annons

Digital kamera - fjälltur, mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Laponia

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa digitalkamera. Vistas mycket ute i naturen. Går på fjälltur, vinter som sommar. Fiskar och pimplar. Använder kameran mest i dessa situationer. Jag har dock läst att digitalkameran är väldigt känslig för fukt och låga temperaturer. På vintern går det inte att undvika låga temperaturer. På sommaren i fjällen efter 3 regniga dagar är allt fuktigt. Är det någon ide för mig att köpa en digitalkamera ?

Ett annat problem med digitala kameror är batteriberoendet. Speciellt den inbyggda skärmen äter ström.
Finns det någon som har tips på hur man gör med strömförsörjningen i fjällen eller på långseglingar. Finns det bra solcellsladdare?

/Johan

Är det ingen som har med digitalkameran i ruskväder, fuktigt eller minusgrader. Skulle vilja få era erfarenheter ang. detta innan jag införskaffar en.

Att den tar mer batteri i kyla, förstår jag. Använder GPS vintertid, som slukar en hel del batterier.

Jag har bara hunnit ha med mig min Nikon D70 på ett antal skidturer från april till dags datum samt en 3-dagars vandring med regn och rusk i Norge utan batteri byte och ca: 500 exponeringar. Jag har aldrig haft några som helst problem med batteritider eller sämre bildkvalite. Givetvis måste man vara försiktig med fukt och damm, kameran kostar ju en del...

Jag hade tidigare en digital kompakt (Olympus C-720) som jag haft med mig på vinterturer i -30 grader och aldrig haft problem, givetvis med ett par paket extra batterier. Detta trots att det i handboken stod att kamerans avnvändningsområde skulle vara från 0C till +40C.

inte NiMh

Jag har själv en Sony F707 och den har varit med på mycket "blöta" och långa uppdrag utan problem.
707an är ju ganska gammal och flera kameror kan troligen kallas strömsnåla.
Du bör undvika NiMh-batterier, som har en snabb egen urladdning, även om kapaciteten är hög. Om mina uppgifter fortfarande gäller som förloras NiMh 50% av sin ladding per vecka. Jag har inte upgifter för Lithium, men det är det som används i F707 och egenförlusten tycks vara helt obetydlig.

Med tanke på hur mycket elektronik det är även i vanliga analoga kameror borde väl de digitala knappast vara mer känsliga för väder och vind.

Jag har sett att ett svenskt företag som kallas Exergon (www.exergon.se) har en portabel 12V solcellsladdare som såg rätt smidig ut, den finns dock inte med på deras hemsida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar