loyalistsoldier
Aktiv medlem
Jag har fått för mig att både ccd och cmos-sensorer är känsliga för infrarött ljus, och att det därför finns ett ir-blockerande filter någonstans innanför gluggen på alla digitalkameror.
Detta gör i sin tur att man får väldigt långa exponeringar för ir-fotografering när man använder ett filter som blockerar synligt ljus, då filtren överlappar varandras blockerande egenskaper.
Om man kan plocka bort kamerans inbyggda filter (och kanske till och med stoppa in ett filter som blockerar synligt ljus) får man en dedikerad kamera för äkta ir-fotografering, som mellan tummen och pekfingret har samma exponeringstider som omoddade kameror.
Men några frågor dyker upp...
Är det realistiskt att tro att jag kan montera bort filtret själv?
Finns det fristående kamerahandlare som kan göra det?
(Jag misstänker att tillverkaren inte vill göra det)
Blir allt IR-foto softat pga diffraktion?
Kan kompaktkameror fokusera och exponera rätt?
(Är ganska säker på att SLR inte gör det)
Och som personlig reflektion, vad skulle du lägga på en kamera som bara tar IR-bilder? Jag tänker mig en billig canon som jag kan installera ett modifierat firmware på, men jag vet inte riktigt var min smärtgräns går än, med hänsyn till alla modifieringskostnader som tillkommer.
Detta gör i sin tur att man får väldigt långa exponeringar för ir-fotografering när man använder ett filter som blockerar synligt ljus, då filtren överlappar varandras blockerande egenskaper.
Om man kan plocka bort kamerans inbyggda filter (och kanske till och med stoppa in ett filter som blockerar synligt ljus) får man en dedikerad kamera för äkta ir-fotografering, som mellan tummen och pekfingret har samma exponeringstider som omoddade kameror.
Men några frågor dyker upp...
Är det realistiskt att tro att jag kan montera bort filtret själv?
Finns det fristående kamerahandlare som kan göra det?
(Jag misstänker att tillverkaren inte vill göra det)
Blir allt IR-foto softat pga diffraktion?
Kan kompaktkameror fokusera och exponera rätt?
(Är ganska säker på att SLR inte gör det)
Och som personlig reflektion, vad skulle du lägga på en kamera som bara tar IR-bilder? Jag tänker mig en billig canon som jag kan installera ett modifierat firmware på, men jag vet inte riktigt var min smärtgräns går än, med hänsyn till alla modifieringskostnader som tillkommer.