Annons

Digital IR-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat rundor lite och hittade ett klipp på youtube som var inlagt av LifePixel. Där sa dem att hvis man satte in deras filter så skulle fokuseringen fungera som den skulle. (så som jag fattade det) Hvis inte fokusen blir som den ska kan man fokusera manuellt så det blir rätt. Alltså jag menar om man har på livew. ser man då när det är fokus på det man vill eller man blir helt och hållet tvungen att gissa?

http://www.lifepixel.com/infrared-filters-choices
Finns en hel del testfiler att ladda ned. Fick lyckat resultat med Gimp och kanalblandaren:

Gimp, Färger>komponenter>kanalblandare.

Aha, jo, jag har hittat till Gimp's kanalblandare, men kan man sänka WB:n till 2000K, och finns det hue/saturation på Gimp? Är väldigt ny med Gimp... *rodnar*
Vad menar du med testfiler/testfilter?
 
Jag har själv gjort om en Canon 10D till IR fotografering så jag har viss erfarenhet av detta.
Det finns i princip tre vägar att gå:

Metod #1: Byt ut det interna hot-mirror filtret mot ett IR-pass filter. Detta gör att du fortfarande kan se genom sökaren som vanligt men din AF måste justeras om till enbart ett objektiv och en brännvidd. Vid samtliga andra brännvidder och objektiv så är sannolikheten stor att dessa kommer att fokusera fel.

Metod #2: Byt ut det interna hot-mirror filtret mot en vanlig glasbit och montera ett IR-pass filter framför objektivet. Detta gör att du inte kommer kunna använda sökaren eftersom denna blir svart för de våglängder vi människor kan se. För att kunna veta ungefär var du siktar så krävs en extern sökare som monteras i blixtskon. Fördelen med denna metoden är att det enda ljus som AF-sensorerna har tillgång till är just infrarött, vilket gör att objektivet kommer att fokusera rätt för detta. Nackdel är att du också behöver ett IR-pass filter för varje storlek av filtergänga, alternativt köpa ett stort filter och använda adapter-ringar för att få ner storleken till rätt gänga till objektivet.

Metod #3: Bygg om en modern kamera med live-view. Då kan du montera IR-pass fitler antingen framför objektivet eller framför sensorn. Fokusering sker med kontrastsökning via sensorn och kan man kan direkt se och komponera bilden på displayen. Nackdelen med detta är att de kamerahus som har live-view fortfarande är dyra idag och inget man gärna vill in och bygga om då det är rätt komplicerat och finns risk att man misslyckas.

Jag kör själv metod #2 då jag vill kunna använda ett zoomobjektiv och få fungerande AF på samtliga brännvidder, samt att det gick att få tag i ett begagnat kamerahus utan live-view för ca en tusenlapp.
Tänk också på att de flesta objektiv inte är lämpade för IR utan kommer att ge en så kallad hotspot (interna reflektioner i objektivet av IR våglängderna vilket ger en ljus punkt i mitten av bilderna). Nästan alla objektiv ger detta i varierande grad, men det finns vissa undantag som väldigt sällan ger detta och då enbart i vissa situationer av motljus. Göra en sökning på vilka objektiv som inte får hotspot så ofta så ska det komma upp en bunt som testats (i alla fall för Canon).
 
Aha, jo, jag har hittat till Gimp's kanalblandare, men kan man sänka WB:n till 2000K, och finns det hue/saturation på Gimp? Är väldigt ny med Gimp... *rodnar*
Vad menar du med testfiler/testfilter?
Klicka på bilderna nedan i länken och ladda ned en rawfil.

För vitbalans och IR-bilder bör du nog hellre gå på Färger>Nivåer och välja pipetten gråpunkt.

För Hue/Saturation finns Färger>Nyans/mättnad.



https://s3.amazonaws.com/lifepixel/Super-Color-IR-Filter-Image.zip
https://s3.amazonaws.com/lifepixel/Standard-IR-Filter-Image.zip
 
IR-fotografering

Någon som har erfarenhet om IR fotografering mha IR-filter?
Ännu bättre om man testat på 7D.
Är det stor skillnad på filtrena, märke etc? Cyberphotos kostar 1400 kr för en snäv IR omfånf gentemot 2000 kr för en med bredare spektra. Jag antar att de ger olika resultat.

/Stefan
 
Jag har ingen erfarenhet av IR-foto på systemkameror och kan alltså egentligen inte svara på din fråga, men... jag blev nyfiken och kollade hos Cyberphoto. De verkar inte ange vilka våglängder som gäller, är inte det lite av en bummer?
Iofs, det kan man säkert få från tillverkaren. Jag har bara inte blivit så nyfiken än.

O förresten, du måste antagligen montera bort ett IR-blockerande filter från din kamerasensor, men det vet du säkert redan.
 
Nej cyberphoto anger inte våglängderna, men det bör vara ca över 700nm och den andra över 850nm vad jag kan läsa mig till på nätet.

Det behövs ingen konvertering av kameran utan det "räcker" med långa slutartider. Det var därför jag undrade ifall någon fotade IR med 7D för kameror har olika bra IR blockerande filter. De flesta jag läst på nätet har använt sig av 20D. Jag har dock tillgång till 20D och har en 40D också, men vill gärna använda min 7D.
Har dock redan köpt ett billighetsfilter för att testa.

/Stefan
 
Ah, okej! Ja det är väl inte så långsökt att kamerans filter släpper igenom åtminstone lite IR.

Jo, det bästa vore dock att konvertera en kamera. Lite dyrt om just den genren inte tillfaller en så mycket.
först måste man ha en kamera, som man kan undvara. Låt säga 20D. Den kostar 1500 kr. Sen kostar det $250 att konvertera. Räkna på frakt t/r så blir det säkert 500 kr till. Sen ska man helst skicka med ett objektiv som kalibreras så autofokusen fungerar i IR förhållande. Då måste man undvara ett objektiv som i normal fotgrafering inte fokuserar rätt.

/Stefan
 
Jag använder Bower Infra-Red Filter IR 72 med bra resultat.
Med dessa får man med viss färginformation som man antingen kan använda kreativt eller få bort genom att köra svartvitt.

Dem går att få tag på rätt överkomligt på eBay för ca 300kr och uppåt beroende på storlek.
Jag har själv provat med ännu billigare filter men dem gav suddiga bilder.

Värt att tänka på är också att vilket objektiv du använder har stor betydelse då många ger så kallad IR hotspot. Prova göra en sökning på de objektiven du har och hotspot för att se om dem lämpar sig för IR eller ej.

EDIT: Konvertering av kamerahuset kan man göra själv om man har kunskap och tålamod.
Tog mig ca 5 timmar att göra om min 10D till fullspektrum (hotmirror ersattes med vanlig planglas). Det som tog längst tid var att justera in nya avståndet mellan objektivflänsen och sensorn då man i princip måste skruva ihop kamerahuset, ta en bild, granska bilden i datorn och om den inte är skarp efter AF, får man öppna upp hela kamerahuset igen och ta bort eller lägga in fler distanser för sensorn.
Den nya glasbiten kostade mig ca 20kr att få i rätt dimension från glasmästaren.
 
Senast ändrad:
Ok. Använder du filter tillsammans med den konverterade kameran?...
Jag använder Bower IR72 filter framför objektivet för att kunna behålla AF på alla objektiv. Nackdelen blir att sökaren blir svart och inte går att använda utan man får sätta en extern sökare i blixtskon istället så att man ungefär vet var man siktar. Här finns ett lite längre svar på de tre olika metoderna man brukar välja mellan för IR fotografering med ombyggd kamera:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1769317&postcount=12

Ett tips skulle vara att använda ett kamerahus med Live-View då man annars har svårt att föreställa sig vad resultatet blir innan man tar bilder. Själv tycker jag dessa fortfarande är för dyra för ta risken att bygga om dem.

Har problem att ge tips då jag inte hållit på speciellt länge med IR fotografering utan lär mig fortfarande. Tyvärr är informationen på internet rätt begränsad utan det får bli att man får själv experimentera sig fram på vad som blir bra i IR. Det är rätt ofta man kan ta en bild som man tror kommer bli bra i IR men som inte alls blir bra. Likväl kan en bild som ser allmänt tråkig ut som man inte tror blir bra i IR bli riktigt bra.

Bästa tipset får kanske bli att ta många bilder och experimentera helt enkelt.

Jag fotograferar alltid i RAW, detta är speciellt viktigt vid IR för att ha en chans att kunna ställa om vitbalansen i efterbehandlingen av bilderna.
 
Senast ändrad:
Jag använder Bower IR72 filter framför objektivet för att kunna behålla AF på alla objektiv. Nackdelen blir att sökaren blir svart och inte går att använda utan man får sätta en extern sökare i blixtskon istället så att man ungefär vet var man siktar. Här finns ett lite längre svar på de tre olika metoderna man brukar välja mellan för IR fotografering med ombyggd kamera:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1769317&postcount=12

Ett tips skulle vara att använda ett kamerahus med Live-View då man annars har svårt att föreställa sig vad resultatet blir innan man tar bilder. Själv tycker jag dessa fortfarande är för dyra för ta risken att bygga om dem.

Har problem att ge tips då jag inte hållit på speciellt länge med IR fotografering utan lär mig fortfarande. Tyvärr är informationen på internet rätt begränsad utan det får bli att man får själv experimentera sig fram på vad som blir bra i IR. Det är rätt ofta man kan ta en bild som man tror kommer bli bra i IR men som inte alls blir bra. Likväl kan en bild som ser allmänt tråkig ut som man inte tror blir bra i IR bli riktigt bra.

Bästa tipset får kanske bli att ta många bilder och experimentera helt enkelt.

Jag fotograferar alltid i RAW, detta är speciellt viktigt vid IR för att ha en chans att kunna ställa om vitbalansen i efterbehandlingen av bilderna.
Då en fråga till dig som har monterat bort filtret. Är det då möjligt att använda IR-strålkastare och kunna fotografera i mörker utan att någon ser? Jag testade lysa med IR-strålen från fjärrkontrollen och filma genom IR-filtret vilket uppfattade ljuset. Och då har jag filtret framför sensorn kvar.
 
Då en fråga till dig som har monterat bort filtret...
Under förutsättning att dina IR-strålkastare ger strålning i våglängderna mellan 650 till 900 nm så bör det gå alldeles utmärkt. Jag har hört talas om vissa fotografer tejpat IR filter över framför sina blixtar och då fått vad som borde ge liknande funktion.
 
Min allra första IR bild. Hoppas på vacker väder imorn!
 

Bilagor

  • 20120105-IMG_5198-Redigera-2.jpg
    20120105-IMG_5198-Redigera-2.jpg
    92.9 KB · Visningar: 158
Jag har själv gjort om en Canon 10D till IR fotografering så jag har viss erfarenhet av detta.
Det finns i princip tre vägar att gå:

Metod #1: Byt ut det interna hot-mirror filtret mot ett IR-pass filter. Detta gör att du fortfarande kan se genom sökaren som vanligt men din AF måste justeras om till enbart ett objektiv och en brännvidd. Vid samtliga andra brännvidder och objektiv så är sannolikheten stor att dessa kommer att fokusera fel.

Metod #2: Byt ut det interna hot-mirror filtret mot en vanlig glasbit och montera ett IR-pass filter framför objektivet. Detta gör att du inte kommer kunna använda sökaren eftersom denna blir svart för de våglängder vi människor kan se. För att kunna veta ungefär var du siktar så krävs en extern sökare som monteras i blixtskon. Fördelen med denna metoden är att det enda ljus som AF-sensorerna har tillgång till är just infrarött, vilket gör att objektivet kommer att fokusera rätt för detta. Nackdel är att du också behöver ett IR-pass filter för varje storlek av filtergänga, alternativt köpa ett stort filter och använda adapter-ringar för att få ner storleken till rätt gänga till objektivet.

Metod #3: Bygg om en modern kamera med live-view. Då kan du montera IR-pass fitler antingen framför objektivet eller framför sensorn. Fokusering sker med kontrastsökning via sensorn och kan man kan direkt se och komponera bilden på displayen. Nackdelen med detta är att de kamerahus som har live-view fortfarande är dyra idag och inget man gärna vill in och bygga om då det är rätt komplicerat och finns risk att man misslyckas.

Jag kör själv metod #2 då jag vill kunna använda ett zoomobjektiv och få fungerande AF på samtliga brännvidder, samt att det gick att få tag i ett begagnat kamerahus utan live-view för ca en tusenlapp.
Tänk också på att de flesta objektiv inte är lpade för IR utan kommer att ge en så kallad hotspot (interna reflektioner i objektivet av IR våglängderna vilket ger en ljus punkt i mitten av bilderna). Nästan alla objektiv ger detta i varierande grad, men det finns vissa undantag som väldigt sällan ger detta och då enbart i vissa situationer av motljus. Göra en sökning på vilka objektiv som inte får hotspot så ofta så ska det komma upp en bunt som testats (i alla fall för Canon).

Ok, så hvis man köper en kamera med livewive så kommer fokusen funka som den ska vilken brännviddman än har.
Hvis man väljer metod 2 och köper en elektronisk sökare så kommer allt fungera som vanligt.
Har jag fattat rätt?

PeterWem: Tack så mycket. :-D
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar