Loj
Aktiv medlem
Joppe skrev:
doping.. ja, det är vällite fusk där också...
Men för att kunna tala om "fusk" så måste man ju först sätta upp vilka spelregler som gäller.
Och mig veterligen finns inga allmänt vedertagna regler för hur en bild "ska" tas... Talet om "fusk" blir alltså meningslöst i det samman hanget. I idrottens värld finns dessa regler dock och hela jämförelsen med doping haltar således betänkligt...
Och har du inte tillgång till den informationen, så vet du inte vad du tycker...? ;-)Joppe skrev:
om jag ser en, i mina ögon, bra bild och får veta hur den är tagen så kan jag känna;
1. jag får veta att det är en "filmruta" och blir plötsligt inte alls lika imponerad eftersom det var stillbilder vi höll på med och har jag 3000 alt. exp av en örn som lyfter vid ett o samma tillfälle så känns det inte som det är fotografen som har tagit "bilden", den är ju bara en i mängden från en filmkamera (inte alls samma sak som stillbildsfotografi)
2. jag får veta att den är tagen med en "stillbildskamera". tycker då att fotografen varit "bättre" (eller kanske mer duktig) eftersom han inte alls tagit lika många alt. exponeringar utan kanske mer kört på "känsla"
/J
Och hur ställer du dig till riktiga pang-oneshot-bilder där resultatet snarare är en följd av en sjudundrands flax snarare än av skicklighet? För sådana bilder finns ju faktiskt...
undrar
Janne, som lite provokativt vill ställa saken på sin spets, men som egentligen inte vill något illa