Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital hålkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)
ZoMbiE skrev:
Fanns nån formel för att räkna ut F om jag inte missminner mig - var nåt i stil med roten ur bränvidden och det delat med 25.
Inte säker dock.
Om du med F menar ljusstyrkan så är det helt enkelt brännvidden dividerat med öppningens diameter, men jag gissar att du menar något annat. Vad?

PD
 
Ahaa där ser man. Joo jag menar nog nåt annat, satt o räknade ut det där i veckan på mitt whiskytele.
Som jag förstod det så kanske det rent av var hur stort hålet ska vara i diameter kanske? Hmmm fan jag kommer inte ihåg, det var rätt viktigt för att få till en bra bild och korrekt exponering i alla fall.
*edit*
Jooo så var det: roten ur brännvidden delat med 25 - då får man fram lämplig diameter på hålet :)
 
Problemet med hålkameran är att man vill ha ett så litet hål som möjligt för att få skarpa bilder enligt vanlig geometrisk optik. Men när hålet är litet blir i stället bilderna suddiga pga diffraktion. Därför blir bilderna aldrig bra med en så liten sensor som i en digitalkamera. För att få acceptabla bilder behövs ett stort bildplan där man kan tolerera en stor "circle of confusion". Helst storformatsfilm eller ännu större.

Den optimala storleken på hålet, då bilden blir skarpast, är när oskärpan pga av geometrisk optik och oskärpan pga diffraktion är precis lika stora. Den ges av formeln

D = rot(2,44*lambda*xi*xs/(xi+xs))

där rot betyder kvadratroten,
lambda är ljusets våglängd (i meter)
xi är avståndet mellan hålet och sensorn (i meter)
xs är avståndet mellan motivet och hålet (i meter)

Antag t ex att xi = 5 cm och xs = 5 m och ett genomsnittligt värde på lambda är 550 nm. Då blir den optimala håldiametern ca 0,25 mm.

Om xs = oändligheten förenklas formeln något,

D = rot(2,44*lambda*xi)

Detta ger ungefär samma storlek på D, 0,26 mm.

Jag har ett kompendium om bl a detta från när jag undervisade i optik i Lund. Om någon är intresserad kan jag skicka en pdf.

Johannes
 
Här Finns ett program (windows) där man kan räkna ut optimal brännvidd efter vald håldiameter eller tvärtom. Man kan också få fram exponeringstider för sin kamera så man kan använda sin vanliga ljusmätare, plus lite olika andra funktioner.


\h
 
Ett tips om man vill ha snygga hål, är att använda sig av bladmässing. Finns hos välsorterade järnaffärer. Lätt att få hål på med nål, bara att slipa bort graderna som blir på baksidan med ett superfint sandpapper.

Denna bild (och alla andra hålk.bilder på min sida) är hålet gjord på detta sätt:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=18038

Hemmabyggd hålkamera med 18x24 fotopapper.
 
Senast ändrad:
Det låter skoj. Ska prova om jag har tråkigt någon gång. Framkallning då? Plaska i baljor själv eller?
 
Hålkameror är väldigt roligt. :)

Ja, om du ska bygga en egen kamera och använda dig av fotopapper som "negativ". Då är det nog smidigast att framkalla själv.
Det blir rätt mycket provande fram och tillbaks för att hitta rätt exponeringstid.

Men om du gör en kamera som tar tex 18x24 papper, då behöver du bara kontaktkopiera bilden sen, klart! Ingen förstoringsapparat.
 
Jag vet ingenting om framkallning, men det ordnar sig väl. Särskilt om det är "Bara att"..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.