Annons

Digital hålkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Har äntligen hittat ett användningsområde för min Nikon D70 - digital hålkamera!.

Är det nån som vet vart man kan köpa ett set precisionsborrade metallbrickor med diameter 0,1-0,8 mm hål i?
Har hört ryten om att det ska finnas en handlare som säljer denna typ av brickor för ett överkomligt pris här i Sverige.
Japp jag kommer att beskriva hur jag gått tillväga så fort jag får tag på brickorna - därav denna tråd i gör det självforumet.
 
Sök på www.Ebay.com , jag köpte ett kameralock till min Pentax 67II som en kille från USA som kallade sig något med "laser", han hade till fler kameror också. Kostade ca 250 kr. Sök på "pinhole".
mvh Johan
 
Tja eller så kan du ju gå till KTH, Chalmers eller LTH och fråga på konstruktions programmet om någon kan hjälpa dig att bygga en om du gillar att pilla själv dvs.

=)


Chris
 
det fick bli folie så länge :)
Här e lite bilder tagna i befintligt ljus o med blixt - ison ligger på mellan 1250 o 1600
Slutartid 25-30 sek på befintligt ljus, med blixt e den då lägre...
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,568
Nej men jag pluggar på Kulturinstutionen på Lunds Universitet och har en del polare på LTH som sysslar med allt möjligt. En barndoms polare pluggade laseroptik där ett tag.

En hålkamera är den enklaste formen av en kamera. Även kallad Camera Obscura och fenomente har varit känt sedan de gammla grekerna. Minns inte vem av de gammla grekerna som beskrev det...

Det är en låda med ett litet hål i.
Man upptäckte det först på medeltiden, och användes länge som ett party trick och senare även av flera numera kända konstnärer som Jan weermer van delft.
Det upptäktes nämligen att om man har ett rum utan fönster och ett litet hål i väggen så bildas en perfekt projecering av rummet intill som hålet i väggen leder till. Man anvåände detta för att undehålla gäster på slott och den högre köpmannaklassen, men konstnärer insåg snabbt vilket potential som fans för att göra extraordinära verk, som te.x Hans Holbein den yngres "Ambassadörerna" på National Gallery i London. Väl värt ett besök.

De första kamerorna var antingen hålkameror eller liknande men med en enda lins som sammlade ljuset bättre.

Byggde en innan i dag med lite tejp en nål och en gammal Ericsson T290i kartong. Så svårt är det att bygga en analog motsvarighet.

Dock finns det lilla problemet att hålkameror har mycket stort bländar tal. Ansel Adams hade en hålkamera till sin storformats kamera med en compur slutare, hålet var 1/64dels tum (ca 0,039cm ) i diameter. Vilet ger ett f/640. Ergo, ett par timmars exponering på ett objekt är en bra ide om du vill fånga något överhuvudtaget. Se kapittel 1 i boken The Camera av Ansel Adams för mer info.
 
Jo jag glömde en sak.

Det är kul för att det är så långt ifrån multilayerd coating i 5 linsgrupper med asymetriska linser och autofokus och vibbrations dämpare.

det är så enkelt.

Och så får man skärpa i hela bilden på alla djup.

Och man kan bygga en själv av en skokartong och använda fotopapper istället för film, men ajg ahde nog inte rekomenderat just fotopapper för det är så långsamt (upptäkte jag i dag då jag bara fick med taklampan i rummet jag försökte fotografer. Det tog tre timmar) Min personliga gissning är att ca 400ISO film är ett bra val.

En skokartong med lite 4x5 s/v negativ och du kan börja fota som en galning, större låda större negativ, vilket leder till att du måste kontakt kopiera dina alster för att få se dem.

Kul för den som gillar pillepill vet itne hur det är med digital kameror men det borde ju gå där med.
 
Ett tipps är att mörklägga ett rumm och ha en handhållen kraftig blixt och gå runt och flasha valda delar av rummet. Blir intressanta bilder då, och du syns inte för du är i mörker och rör på dig ju...


C.
 
Ja det vore skoj att få till en riktigt bra "pinhole lins"
-Tänkte använda den till just landskap och en del annat skoj.
Byggde en av en whiskey kartong häromdagen, den hade en brännvidd på 289mm + ett hål på 0,6 mm ca - räknade ut att den fick en bländare som landar runt 350-400.... Var lite jobbig att fota med om man säger så haha.
Tror att min D70 pinhole kamera ligger på en bländare runt 50-60 i nuläget, vill ner till riktigt liten asso.

Fanns nån formel för att räkna ut F om jag inte missminner mig - var nåt i stil med roten ur bränvidden och det delat med 25.
Inte säker dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.