Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital fotobehandling.Vad ska man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag har fotograferat analogt sedan början av 60-talet och är väl förtrogen med mörkrum. Började med digitala kameror för familjefotografering för 15 år sedan men först för ett halvår sedan har jag börjat bygga upp en avancerad digital kamerautrustning med Canon 5D Mark II som bas.

Tänkte nu ge mig in i bildbehandlingsvärlden. Är väl förtrogen med IT-världen som både utvecklare, utvecklingschef och VD men saknar djupare erfarenhet av avancerade bildbehandlingsprogram. Har laborerat lite med diverse program under årens lopp, bl.a. med GIMP 2, men behöver lite råd så att jag inte nu köper överlappande produkter. Vill helst inte heller behöva börja bygga på innehavet direkt.

Jag har en DELL Precision arbetsstation med Windows 7 64-bit och mycket kapacitet så datorn är ingen begränsning. Utvecklar programvara som automatiskt ritar standardiserade byggnader i AutoCAD.

Vill ha en någorlunda komplett uppsättning bildbehandlingsverktyg, helst från en leverantör, och är inte särskilt priskänslig. Däremot gillar jag inte onödiga utgifter.

T.ex. Ska jag köpa Photoshop CS5 eller CS5 EXTENDED? Ska jag köpa LIGHTROOM? O.S.V.

Tacksam om några kunniga medlemmar här svarar med en förteckning av lämpliga program och några ord om varför just de programmen.

Senast ändrad:
Lightroom säger jag. Ps känns överflödigt för mig.
Vill man sitta med det bild i taget, klona, klippa, klistra, måla och jobba med olika lager så behöver man Ps, men vill man som jag bara fixa exponering, vitbalans osv och göra detta med flera bilder samtidigt så är Lr grejen.

1. Lightroom - innehåller nästan allt du behöver. Många använder enbart Lightroom idageftersom import, katalogisering, RAW konvertering, bildbehandling, utskrifts, publicering etc finns och har tillräcklig funktionalitet.
2. Photoshop CS5 idealisk för fotografer och grafiska formgivare (extended; Idealiskt för Videoredigerare, medieoberoende design, Webbdesigners, Formgivare av interaktiva medier) så Extended behövs inte för fotografer. Anledningen till att köpa Photoshop är att man vill utföra mer avancerad bildbehandling eller kreativrt bildskapande.
3. Plugins (finns til både LR och PS) för att få speciella funktioner som HDR, kunna lägga på korn , fler verktyg andra metoder för skärpa, färghantering etc Det här är en djungel och kanske inte det första man kastar sig in i.

Mitt råd är att börja med Lightroom och se om det är nåt du saknar och då komplettera med Photoshop CS5 (eller CS6 om det hunnit ut på marknaden).

Om du vill testa Lightroom och Photoshop som kan man ladda ner 30 dagar test version från adobe.

Jag instämmer i rekommendationen av Lightroom. Om du är "IT-gubbe" kommer du att gilla hur programmet är uppbyggt och jobbar.

För många fotografer är det det enda verktyg man behöver. Skulle du sakna vissa avancerade redigeringsmöjligheter går det lätt att integrera med t ex Photoshop. Det ena utesluter inte det andra, men börja med Lightroom.

Hej!

Jag vill ju gå lite mot strömmen... Jag tycker du ska köpa PS. Möjligen både lightroom och CS5 men har du PS och lär dig det på ett bra sätt så behöver du inte lightroom. När man har lärt sig PS så inser man hur mycket funktioner som du kan ha nytta av som inte finns i lightroom. Kommer du bara utföra lite generella efterbehandlingar så räcker så klart lightroom men lägg ner tid på att lära dig PS så kommer du inte ångra dig.

Good luck!

Hej!

Jag vill ju gå lite mot strömmen... Jag tycker du ska köpa PS. Möjligen både lightroom och CS5 men har du PS och lär dig det på ett bra sätt så behöver du inte lightroom. När man har lärt sig PS så inser man hur mycket funktioner som du kan ha nytta av som inte finns i lightroom. Kommer du bara utföra lite generella efterbehandlingar så räcker så klart lightroom men lägg ner tid på att lära dig PS så kommer du inte ångra dig.

Good luck!

Kan inte låta bli att svara på detta:
PS (+ Bridge) ger dig alla möjligheter men det som saknas och jag anser vara värde fullt är ett inbyggt arbetsflöde.
För de som startat med PS innan LR fanns har skaffat sig ett arbetsflöde som de trivs med men det är nog ännu fler som aldrig hittat ett bra sätt att jobba med bilden i hela flödet från kamera - till utskrift dvs import, katalogisering, damm bortatgning, vitbalansering, för skärpning etc och slutligen bestämma sig för publiceringskanal och slut skärpning och andr akanal anpassningar.
Här ligger styrkan med LR för den som startar från början.

Att sen PS har fler och "bättre" verktyg för bildbehandling det är står nog oemotsagt.

1 Bli student.
2 Gå med i kåren.
3 Få Mecenat-kortet.
4 Handla på Dustin till 80% rabatt.

Lightroom 3 knappt 800 kr
Adobepaket med CS5 från knappt 3000 till ca 7000 för värstingpaketet Master.

Utan att ha jämfört skulle jag nog tro att det är billigare att köpa studentversionerna direkt från Adobe.

Jag gjorde det igår, funkar hur bra som helst, köpte CS5 och LR.

Pluggar Fotografi GR (A), Digital stillbild, 7,5 hp på distans på Mittuniversitetet och det accepterar Adobe som studerande.

Photoshop elements (senaste ver 10) duger bra om du inte är proffs. Förresten den duger lika bra till proffs också om inte kraven är allt för höga. Programmet kostar under tusenlappen, jämfört med cs5 som kostar minst det tiodubbla. Jag använder själv elements 9 till mina fotokurser, eftersom deltagarna oftast inte är intresserade av ett redigeringsprogram för 10-12 tusen kronor.

Jag använder själv elements 9 till mina fotokurser, eftersom deltagarna oftast inte är intresserade av ett redigeringsprogram för 10-12 tusen kronor.
För en student kostar Photoshop 2300 kr. För den som inte är student kostar det 6800 kr att uppgradera från Elements. Själv köpte jag en licens på Blocket för 2500 kr plus moms.

För en student kostar Photoshop 2300 kr. För den som inte är student kostar det 6800 kr att uppgradera från Elements. Själv köpte jag en licens på Blocket för 2500 kr plus moms.

Cyberphoto har tydligen inte fått elements 10 än, men elements 9 svensk ver kostar 995 kr hos dom. Och då behöver man inte vara student heller. Det priset gäller för alla.

Fråga.

Är lite motstridiga påståenden här som jag uppfattar det.

Om jag köper CS5, tillför då LR något eller är det programmet bara mer lättarbetat de gånger man inte behöver hela "kanonen"?

testa själv. båden lightroom och ps kan du ladda ner från deras hemsida som 30dagars test

Jag ska göra det men som Du vet brukar man inte hinna tränga in i komplicerade program förrän man måste köpa.

Vill bygga under med andras åsikter när det finns vänliga skälar som delar med sig av sina erfarenheter.

CS5 och LR kan inte jämföras "rakt av".

CS5 är mer att jobba med en bild i taget, men att kunna göra precis vad du vill med pixlarna i den bilden. Väldigt kompetent gällande bildbehandling.

LR är mer inriktad på "hela bildflödet", från att bilden kopieras från minneskortet till att bilden ska visas/publiceras/skrivas ut. Väldigt kompetent gällande bildhantering (söka, sortera, betygsätta, gruppera, nyckelord, taggar m.m.), och tillräckligt kompetent gällande bildbehandling för väldigt många (exponering, färgjustering, kontrast, vitbalans, skärpa, lokala justeringar, röda ögon, fläckborttagning, graderade filter, beskärning, rotering, vinjettering m.m.).

Jag använder uteslutande LR och det räcker för mina behov som entusiastisk hobbyfotograf. Saknar inte "riktiga" Photoshop.

Är lite motstridiga påståenden här som jag uppfattar det.

Om jag köper CS5, tillför då LR något eller är det programmet bara mer lättarbetat de gånger man inte behöver hela "kanonen"?

LR är uppbyggt kring ett arbetsflöde för fotografer dvs processen från det att du kommer hem med kameran tills du publicerar bilden (utskrift, bildspel, web etc)

Det du får i CS är en uppsättning verktyg som du kan använda som du vill dvs det finns ingen process med i paketet på samma sätt. När det gäller bildbehandling så innehåller CameraRaw som medföljer CS de funktioner som finns i LR förbildbehandling. Utöver dessafunktioner så får du en massa fler funktioner i Photo Shop.

Kort sagt grejen med LR är arbetsflödet och grejen med PS de stora möjligheterna att behandla och skapa bilder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar