Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital bildarkivering

Produkter
(logga in för att koppla)

jerryhenke

Ny medlem
Problem igen!
Den digitala världen är fin, men nu börjar jag få problem.
Sedan den digitala kameran införskaffades, har jag tagit ca 3000 bilder.
Givetvis döper jag inte om samtliga dessa, men jag vill göra bilderna sökbara.
Hur ordnas detta och med vilket program?
Givetvis skall informationen följa med bilden och inte läggas i någon programfil som hänvisar till en viss plats på hårddisken.
Tanken är att flytta över dessa till en annan hårddisk och lägga i brandskåp samt att bränna allt på skivor.

Fråga: Vilka program är bra bildarkivsprogram. Inget b-program som gör mig besviken efterfrågas.

Tack!
Henrik Sekander
 
Tja för mac vet jag att iView MediaPro,Q-pic är bra sen Extensis otroligt fina program med.Det kommer många nya hela tiden men om jag ville vara säker på att få det bästa hade jag frågat YFO tex. MVH Nicke
 
Givetvis använder jag PC (puh).
Jobbigt.
Alla bra namn på program - välkomna

Kom ihåg att namntaggen eller infon skall lagras antingen med bilden eller åtminstone i en fil i mappen som relaterar enbart till mappen och inte till en plats på hårddisken...

Tack igen.
 
FotoStation fungerar bra både på PC och Mac. Där lägger du information i bildens ITPC (jag tror att det heter så) fält. Då kan du se information om bilden i tex Photoshop om du går på File / File Info.

Om du vill browsa bilder tycker jag att ACDSee 5.0 är ett bra komplement till FotoStation då FotoStation inte är lika bra på att planlöst browsa runt bland filer.

Du kan köpa FotoStation här tex: http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=570020
Eller läsa mer om programmet här: http://www.fotoware.no
ACDSee: http://www.acdsystems.com/English/Products/ACDSee/index.htm

Pontus
 
Extensis Portfolio 6.0 finns även för PC och är ett mycket bra program. Du kan ladda ner en fullt fungerande, i 30 dagar, demoversion på deras hemsida.

Detta är ett program som används proffessionellt.

mvh
 
Hej

Nu har jag tittat lite på Portofolio. Tyvärr så verkar det som om information om bilder (tex keywords) hamnar i en databas och inte i bilden som Henrik ville ha. Jag har dock bara tittat lite och kan ha fel.Annars är det säkert ett bra program.

FotoStation används också proffestionellt. Det är det enda bra program jag hittat som lägger informationen i bilden och inte i en databas.

Pontus
 
Vill du ha något riktigt bra skulle jag rekommendera Cantos cumulus. Här skapas en databas med all information och små tumnagelsbilder. Programmet håller också reda på vilken CD du arkiverat bilderna på. Detta gör att du kan söka i hela ditt bildarkiv och se tumnaglarna. Vill du sedan se bilden i hög upplösning ber programmet dig stoppa in CDn och du kan hämta den i ditt brandsäkra skåp. Stödjer många filformat också. Kan verkligen rekommenderas.

du hittar det på www.canto.com
 
Tompa B skrev:
Vill du ha något riktigt bra skulle jag rekommendera Cantos cumulus. Här skapas en databas med all information och små tumnagelsbilder. Programmet håller också reda på vilken CD du arkiverat bilderna på. Detta gör att du kan söka i hela ditt bildarkiv och se tumnaglarna. Vill du sedan se bilden i hög upplösning ber programmet dig stoppa in CDn och du kan hämta den i ditt brandsäkra skåp. Stödjer många filformat också. Kan verkligen rekommenderas.

du hittar det på www.canto.com

Exakt samma sak kan du göra med Portfolio, fast billigare. Cumulus känner jag också till, då jag arbetat med programmet proffessionellt, bl.a till Nokias produktbildarkiv på nätet. Cumulus är ett MYCKET kompetent program som kan byggas ut en hel del. Men jag tror inte det är ett sådant program Henrik är ute efter. Dessutom lagras informationen i en databas och det ville inte Henrik att det skulle göra. FotoStation verkar ligga mer i linje med vad han är ute efter.

mvh
 
Jag måste rätta mig själv =) Cumulus är billigare än Portfolio. Cumulus kostar från 613 kr (Singel user), Portfolio ca 199 $ (ca 1600 kr). Sorry!
 
Nån som känner till ett bra RAW-konverteringsprogram för mac OSX?
Skall fungera till d30.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.