Annons

Diffusa porträtt - används filter eller efterarbete?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej,

många porträttfoton ser lite diffusa ut vilket förstås är väldigt snyggt och tar bort ojämnheter. Min fråga är vilken teknik som används? Om man saknar utrustningen, går det att efterlikna i Photoshop?

Mvh Henrik

Finns massor av trix..(jag tänker på konsekvent diffuserade bilder...)

-tuuuunn hinna av vasselin på filtret..
-nylonstrumpa sträckt över fronten.. (som playboyfotogr använde iaf tidigare..)
-imma, lär ju fungera;) Men lite okontrollerat..
-

Mkt kan dock säkert skada linser, ..

Jag tror att kvaliteten blir den bästa om man gör det analogt och inte i pc efteråt..

MVH Niclas,

I senaste nummret av tidningen "digitalfoto för alla" så fick man med ett tillägprogram till PS som har massor med roliga filter bla sådana som gör porträtt bilder lite softare. har du inte tidningen så köp detta nummret för det programmet är jättekul.

mvh Jazmin

Re: Re: Nylon

Sans skrev:
Det är nog bäst att du frågar först! ;o)

:: Susanne ::

Känner jag det underbara motsatta könet rätt så finns det ngr mindre hela att välja ibland,, men som sagt fråga först,, ibland så är visst de slitna de mest värdefulla... knepigt det dära:)
MVH Niclas,

Förr fanns det två sorters softningar:

Softning under fotograferandet:
Vaslin, Softfilter (som tex Hasselblad Softar), dimmfilter, veckad plastfolie i motljuskyddets innerkant osv.
Softning under fotograferandet gör att högdragrarna blöder.

Softning under kopieringen görs med samma tekniker men man kan styra graden av diffusion mycket mer.
I kopieringen är det skuggorna som blöder. Det här effekten är väldigt svår att få till digitalt.

Det är enklare och smidigare är göra det digitalt.
Vissa använder program som noiseninja för att ge ett smetigt slätsminkat utryck. Vidrigt tycker jag.

Oskärpa är en effekt som bäst används smakfullt och avvägt. Om man inte är ute efter sockervadd.

Enklast är att använda gaussisk oskärpa på ett klonat lager, ställ lagrets om blandningsegenskaper till ljusare för att efterlika filter på kameran och mörkare för kopieringseffekter. Sedan är det ett balansstycke att hitta ett förhållande mellan hur mycket gaussisk oskärpa (radien) och hur mycket opacitet lagret ska ha.

länken som Adam Madsen skickade är det programmet som jag menar så då behöver du ju inte köpa tidningen. MVH Jazmin

Gaussian Blur och lagermask i ps då kan du måla in hur mycket du vill ha och var du vill ha det. Ett bra sätt att få selektiv skärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar