Annons

Diaskanner mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Boel Thörn

Aktiv medlem
Hej,

jag undrar om du kan tipsa mig om en "bra" diaskanner för mellanformat. Jag har läst i forumet att du fotograferar med småbild och lämnar in bilder för inscanning, men du kanske ändå känner till något om dem.

Eller är det något man helt bör överlämna till profesionella operatörer oavsett bildmängd?

Mvh Boel

Mina kunskaper om den digitala hanteringen är alldeles för begränsade för att jag ska kunna ge dig några bra svar - tyvärr!

fotohälsningar
Terje

Många har goda erfarenheter av flatbäddsskannrar för mellanformat. Jag har testat lite med Epson 1640 och fått bra resultat och många använder Epson 2450 till riktigt kvalificerade grejer. Tack vare filmytan är ju inte kraven lika höga. Om du inte skall förstora enormt förstås. Men en tumregel är nog att mellanformat i en hygglig flatbädd blir lite bättre än småbild i en bra konsumentfilmskanner.

Nästa steg uppåt i kvalitet är ett rätt stort kliv från de 5000 kr en Epsonflatbädd kostar till ca 40000 kr som jag tror de billigare filmskannrarna för mellanformat kostar.

Ok, den möjligheten har jag inte tänkt på.

Vad menar du med "Tack vare filmytan är ju inte kraven lika höga"?

Eftersom 120-filmens yta är så mycket större än småbildens behöver du inte ha en skanner som kan plocka ut detaljerna in till minsta kornfragment för att kunna göra en hygglig förstoring. Om vi bara räknar kliniskt på pixlar (säger egentligen inte så mycket om verkligheten) så kan vi ta följande räkneexempel.

Mål: förstoring som är 36 centimeter på längsta sidan utskriven i 300 dpi (118 per cm)

Vi behöver då en fil som är 118x36=4248 pixlar i längsta dimensionen.

Med småbild måste vi då ha en skanner som klarar 3000 ppi för att kunna skapa en sån fil.

Om diat istället är 56 mm långt behöver vi bara skanna i ca 1900 ppi för att få motsvarande filstorlek.

Ovanstående är en förenkling men stämmer i stort sett. Det finns andra skillnader mellan skannrar än upplösningen och vill du ha ut det försprång i upplösning du skaffat dig genom att fotografera i mellanformat för att göra större förstoringar så behöver du också högre upplösning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar