Annons

Diascanner

Produkter
(logga in för att koppla)

trazan

Aktiv medlem
Min Flatbäddsscanner Canon 9900F duger utmärkt att scanna neg med men den håller inte "färgen" när jag scannar diabilder.

Jag är nu ute efter en BRA scanner som ger rätt färgåtergivning samt att den ska vara hyffsad snabb (har 1000-tals diabilder)

Finns det något DU kan rekommendera? Vad? För/nackdelar?

(har ännu inte scannat ;))av marknaden så jag har noll koll på prisläget men visst finns det en prisgräns för gamla amatörer)

Kodachrome, om det är det du har använt, lär vara svåra att scanna med vlken scanner som helst har jag förstått. Jag använder själv min Canon MP970 för att scanna dia och de ser först väldigt kontrastfattiga och blåa ut, men efter lite pyssel i Lightroom blir färger och kontrast ganska bra. Man drar ned det blåa rejält, ökar hudtoner (röd, gul, orange, magenta), kanske lite mer grönt och lite mindre lila också. Kontrast och mellantonskontrast ökas också.

Kanske finns det scannrar som klarar Kodachrome bättre än en Canon flatbädd, men så här gör jag i alla fall. Någon annan kanske har bättre tips.

Jag håller med om att resultatet från negativ färgfilm blir bättre direkt.

Min Flatbäddsscanner Canon 9900F duger utmärkt att scanna neg med men den håller inte "färgen" när jag scannar diabilder.

Jag är nu ute efter en BRA scanner som ger rätt färgåtergivning samt att den ska vara hyffsad snabb (har 1000-tals diabilder)

Då lär du behöva en bättre skannerprofil. Diafilm är enkelt att skanna och ger bra resultat, OM du har en bra profil för din skanner. Alla Ektachrome, Fujichrome och Agfachrome ger oftast bra resultat med en och samma profil. Kodachrome är lite svårare, men ger oftast ett vettigt resultat om man bygger en profil för den filmen också.

Stefan

Ja det kan ju va ett vettigt sätt att få bra bilder =)
samt spara några tusenlappar.
nu är jag ingen hejare på att rodda runt i datorn eller bildprogram men var finns det färgprofiler att tillgå... vilken profil? och hur får jag in den där den ska ligga... var?
Jag har Photoshop 7.0 samt en bra kalibrerad skärm Eizo FlexScan S2110W

De flesta filmer är nog tagna med Fujichrome men som sagt även Kodakchrome64 (allt från 70talet och fram)

Ja det kan ju va ett vettigt sätt att få bra bilder =)
samt spara några tusenlappar.
nu är jag ingen hejare på att rodda runt i datorn eller bildprogram men var finns det färgprofiler att tillgå... vilken profil? och hur får jag in den där den ska ligga... var?

Lättast är om du kan läsa denna artikel http://www.fotosidan.se/cldoc/5041.htm som jag skrev om skannerprofiler för flera år sedan. Men det händer inte så mycket nytt på det området, så den är fortfarande giltig.

Stefan

Den ringer jag på =)

Men... jag blev lite intresserad av det där med färgprofiler... går det att fixa, i så fall hur? det verkar ju ett bra sätt om det nu ger ett bra resultat.
Är en separat Dia/negscanner snabbare än en flatbädd?

Min diascanner är inte direkt snabbare än min flatbäddsscanner, men resultatet är betydligt bättre.

Det är inte så ofta det dyker upp en bra diascanner i annonserna, jag köpte min begagnad i höstas.

Nu har väl trådskaparen redan påtalat att han är nöjd med skannerkvaliteten i sig och frågade om färghanteringen specifikt.

Jag skulle t.ex. rekommendera att prova Silverfast som skannerprogram om han inte gjort detta. Min erfarenhet är att det är helt överlägset när det gäller inställningar och kontroll. Dessutom finns ett "kodacrome-läge" som funkar fint för just dessa filmer.

Nu har väl trådskaparen redan påtalat att han är nöjd med skannerkvaliteten i sig och frågade om färghanteringen specifikt.

Jag skulle t.ex. rekommendera att prova Silverfast som skannerprogram om han inte gjort detta. Min erfarenhet är att det är helt överlägset när det gäller inställningar och kontroll. Dessutom finns ett "kodacrome-läge" som funkar fint för just dessa filmer.

Kan bara instämma i att Silverfast är ett bättre program. Framförallt kan man stänga av all automatik som skräpar ner alla de andra programmen. Man vill ju helst att slutresultatet ser ut som det dia man har framför sig. Om då automatiken ställer om skannerprogrammet hela tiden är det rätt hopplöst att få till ett bra resultat.

För att bygga en profil skannar man in ett särskilt dia, som finns med i vissa versioner av Silverfast. Sedan kan programmet mäta av vilka färger som blev inlästa och skapa en korrigering av det resultatet = en profil.

Stefan

Tack för svaren =)

Det finns som sagt alternativ och Silverfast verkar intressant som alternativ, räcker det med den billigaste versionen?
Dom verkar ha flera men då kostar dom som en ny liten diascanner...

Stefan
Jag ruttnade totalt när jag satt och skulle scanna in de 8 rullar dia från min sista semesterresa med analog kamera, hade bilderna på ljusbordet, varma vårgröna färger men när jag såg bilden på skärmen så var det grågrönt, kallare färger sen dess har jag avstått. Skärmen är som sagt toppen..

Nu stirrar ett berg av diamagasin (minst 130)som trånar efter att få bli digitaliserade.

Jag ska sova på saken, ringer nog han med Coolscanen ...

Angående coolscan:
Jag kör med både en epson 750 och en Nikon coolscan 5000ed och visst Nikon-skannern är bättre, mer högupplöst och ett större omfång mm. Men, och det kan vara viktigt, epson-skannern är betydligt smidigare till att skanna många strippar eller ramade dia. Dessutom förstärks skräp betydligt mer i Nikon-skannern. Så om du söker maximal bildkvalitet så är en filmskanner bäst, men om du vill att det skall vara smidigt så tycker jag att flattbäddsskannern många gånger är bättre. Allt handlar egentligen om vilken kvalitet du vill ha på slutresultatet och hur mycket jobb du vill lägga ned på den slutgiltiga bilden. Själv gör jag ofta så att jag skannar in rubbet på Epson-skannern och om det är någon bild jag vill skriva ut i lite större format skannar jag om den med Nikon-skannern.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto