Annons

Diaprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Toby949

Medlem
Har börjat fota dia och tänkte köpa en diaprojektor. Är det samma mått på alla ramar eller finns de flera olika. Tänkte bara så man vet vilken projektor man ska köpa?

Såg att de fanns begagnade för några hundralappar...Kan det vara så stor skillnad mellan en sådan å en som kostar över 10 000 eller vad det nu var på cyberphoto... Räcker en begagnad för mig som dia-nybörjare??
 
Hej Tobias

Pryltokarna härute (finns det gott om är jag rädd...) ylar säkert i högan sky när jag säger så här. Köp du en bra beg dia projektor till att börja med. Visst är det så att en 10 000 kr projektor har bättre optik. Bättre ljusstyrka och mer inställningsmöjligheter än den enkla billiga projektorn. Konstigt vore annars eller hur !?

Frågan du skall ställa dig är hur mycket får din nyfunna hobby kosta ? En bra beg diaprojektor av kännt fabrikat räcker säkerligen mer än väl för nybörjaren. Det är så lätt att gömma sig bakom pryltokeriet.

-Bara för jag har bättre prylar än grannen tar jag INTE med automatik bättre bilder. Gå inte på den bluffen utan lär dig gränserna för den utrustning du redan har idag.

Till sist ja det finns olika diaramar så till vida det är olika tjocka. Det är annars exakt samma yttermått frånsett just tjockleken på ramarna. En del äldre projektorer kan ha lite problem med tunna CS ramar.

Lycka till med ditt dia fotograferande och välkommen till en ny fantastisk värld

//H
 
tack för svaret!

Så man ska se till att köpa en projektor som tar cs-ramar då? Eller är det bara skillnad på magasinen?
 
Håller med Håkan

Köp en billig eller bättre beg (eller både och), det går ju alltid att byta linsen vid ett senare tillfälle om man vill ha bättre kvalitet. Instegsmodellerna till mer kvalitativa märken brukar inte vara så dyra, bra kvalitet men kanske lite fattiga på finesser.

Köpte själv en Leica P150 och är jättenöjd. Enda nackdelen är att man måste ha glasramar för att få perfekt skärpa på hela bilden (filmen "buktar" en aning i glaslösa ramar). Finns tydligen projektorer med kompensering för detta.....

/Anders
 
Samma sits..

Hoj där!

Har även jag bara kört dia ett tag, men hunnit forska lite. Börja med att kolla in http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=15565

Det verka som en billigare variant räcker alldeles utmärkt. Jag har använt en Leica vägandes lika mycket som en stridsvagn, gammal var den också. Denna och liknande har jag sett för ett par hundralappar. Räcker fint.
Har även provat en ännu billigare, minns tyvärr inte namnet, men det tillhör en av de vanligare. Denna hade något problem med 2-millimetersramarna. De liksom glappade i apparaten och följdaktligen tappade maskinen skärpan helt godtyckligt!
 
Jag köpte en gammal Kodak Carousal S-AV 1010 för en 500kr, fick dessutom 5 magasin fulla med ramar på köpet och två fjärrar. Objektivet har distorsion mellan 70-85 och 100-120, men det är skarpt nog för att jag ska se kornen i velvia 50 utan problem, men då måste jag hålla ett papper framför min duk då duken har för stora celler jämfört med kornen.

Så för en billig penning kan du få rätt ok beggade saker, speciellt om dom är lite äldre.
 
Re: tack för svaret!

Toby949 skrev:
Så man ska se till att köpa en projektor som tar cs-ramar då? Eller är det bara skillnad på magasinen?
Ofta kan man få filmen ramad i CS-ramar direkt på labbet för mindre än 30 kr när man framkallar den. Dessutom rymmer ett CS-magasin 100 bilder istället för 50.
 
Ja köp beg. om du kan hitta det.

Det är i princip samma sillnader mellan billig kameraoptik/projektor och dyra sådana.

Distortion, kromatisk abberation, mekanik, ljusbortfall i hörnen osv

Sedan får man fråga sig vad det är värt. Personligen så stör jag mig väldigt mycket på att min gamla billiga reflecta inte släcker på duken om det inte sitter en bild i (AF har lagt av).

CS-ramar eller inte ser jag mer som en förvaringsfråga. Jag förvarar mina dia i lådorna och packningstätheten blir högst med 2*100. En annan fördel med CS är att de inte ramlar ur om du vänder dem upp & ner.

Skickar du in en bild som du är rädd om bör man använda glasad ram. Även om juryn har stor respekt så kan man råka sätta en tumme på glaset.
 
En begagnad projektor är inte så dyr. Bättre att köpa en gammal kvalitetsprojektor än en billig ny. Det är viktig att ha ett bra objektiv.
Om den inte har autofokus måste Du ställa in skärpan för varje bild om ramarna är oglasade.
Oglasade diabilder buktar nämligen i varje projektor på grund av värmen. Bästa oglasade ramen är GePe's 3mm med metalmask. I den buktar bilden minst i jämförelse med andra oglasade ramar.
Leicas P150 är en enkel hemmaprojektor som fungerar bra, men objektivet Hektor är ingen höjdare. Bättre att ta Colorplan istället.
 
glasad ram?

ang. glasade ramar, sätter man på glaset själv efteråt eller måste man säga till om det vid framkallningen?
 
Re: glasad ram?

Toby949 skrev:
ang. glasade ramar, sätter man på glaset själv efteråt eller måste man säga till om det vid framkallningen?
Glasade ramar är dyrt att få monterade vid framkallningen. Dessutom har jag förstått att dom inte är bra för långtidsförvaring. Montera i glasramar vid behov.
 
Det finns nog inga labb som ramar med glasade ramar, så det måste du göra själv. Glaset/glasen sitter färdigmonterade i ramarna så monteringen går till på samma sätt som med glaslöst. Förutom att du dragit på dig ett dammproblem :)
 
hehe, ja, man kör nog utan ramar i alla fall låter det som. Ska bli kul att se hur ens bilder ser ut i projektor. Känns lite retro att titta på dem på duk. Tack för era svar!

mvh Tobias
 
Lyssna på den!

Ärvde en gammal (1980) Kindermann av min far men tyvärr låter den som ett tröskverk. Vet ej om det är normalt för modellen, om det är åldern eller något annat men det är direkt avtändande. Det uppmuntrar inte till några diabildsvisningar så förutom alla andra goda råd du har fått skulle jag vilja lägga till att provlyssna på den.
 
Retro eller inte den dagen du får en perfekt exponerad dia förevisad på en stor bra duk så häpnar du över hur dina bilder kan bli. Med facit i hand efter min egen USA resa i höst exempelvis är jag glad som ett barn jag valde dia. Att jämföra mina bilder med kompisens små 10x15 eller än värre hans digitalbilder är snudd på skrattretande... Retro eller inte för mig öppnades en ny värld när jag såg hur bra bilderna kan bli. Att sedan jag inte än lärt mig den ädla konsten att scanna in bilderna optimalt. Tja det hör lixom inte hit tycker jag.

Till sist rådet att lyssna på fläkten och ljudet är nog så viktigt. En bra projektor skall möjligen viska lite svagt i bakgrunden. Så var nog med att inte välja en som väsnas för mycket.

//H
 
Erik Schalin skrev:
Det händer rätt ofta att dia som förvaras längre tid i glasade ramar möglar.

GePe's nya glasade har tydligen vissa luftkanaler, men man kan ju inte vara säker.
Därför kör jag själv utan glas i GePe's 3 mm ramar som har metalmask. När ramen är så pass tjock så står den bättre i projektorn än en tunnare, vilket påverkar skärpan. Och metalmasken gör att bilden inte är fastlåst i hörnen så även det gör att den poppar mindre än andra.
Men om man kör med glaslösa så är det tacknämligt att ha en snabb autofokus i projektorn som följer skärpan när bilden poppar.
 
Kom ihåg att vill du sedan scanna så kan 3mm ramar få lite problem, Minoltas scanner klarar sig bäst med 2mm ramar.

Själv använder jag Gepe's 2mm med metallmask, oglasade och glasade.

Jag fick ju 500 glasade ramar, och det är inte alltid jättebilligt med bra ramar.

Det är en känsla i att slänga upp en duk, alla tar sitt fika och bänkar sig i soffan, och showen börjar. Mycket bättre än att sitta och titta över små 10x15 kort där alla måste trängas för att dom vill se.

Jag hade förevisning på mina dior från resan till thailand och filippinerna nu i påskas, det var första gången, rätt häftigt faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.