Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaprojektor vs dataprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)
En trerörsprojektor (CRT) tror jag skulle komma i närheten.

Fördelar:
- otroligt bra bild
- tyst
- upplösning på upp till 8MP (3200x2560 pixlar)
- kan hittas begagnade för struntsummor
(här 2st på blocket för 1000:-/st: http://www.blocket.se/vi/12830454.htm?ca=11_s)

Nackdelar
- otympliga monster (upp till 100kg)
- nypris från 50" upp till 7-siffrigt
- omständigt att installera (helst fast duk, jobbig att takmontera pga vikt, ska helst kalibreras första gången av proffs)
- ska finkallibreras några gånger per år för att inte ge färgfel

Annars tror jag en ny DLP-projektor ger bilder av bra klass på duk. Nästan i klass med dia, men inte riktigt.

Jag har en Panasonic PT-AE 700E som är en några år gammal widescreenprojektor men som när den matas från en PC ger upplösningen 800x600. Det låter inte så imponerande men är i hemmamiljö på en duk som är 120 cm i kvadrat i ett hyggligt mörkt rum, fullt acceptabelt. Detta sagt av mej som anser en diabild som det ultimata sättet att visa en bild.

Dock ska du inte tro på dem som säger att man ska ha bilder som är 800x600 pixlar när man kör en sådan här projektor. Den ger mycket, mycket bättre resultat om den matas med 1024x768 eller högre, i varje fall med det program jag använder när jag kör slideshow med den. Jag visar bilder som är 3000x2000 pixlar och 25 Mb stora i den här med utmärkt resultat, men det är så klart att det blir en viss fördröjning vid bildväxlingarna när filerna är så stora, men det beror mest på datorn. Och det är klart att ju högre upplösning projektorn har, desto skarpare blir det.

Kolla bara vad projektorn visar för upplösning när signalkällan är en PC (eller Mac), det är inte nödvändigtvis samma som när den matas från en dvd-spelare eller dekoder. Tänker du visa bilder i ett mörkt rum är ljusstyrkan mindre viktig, men kontrasten som projektorn kan ge är alltid viktig. Jag rekommenderar 2000:1 eller högre. Om det är en dlp- eller lcd-projektor eller något annat är inte så viktigt.

StaffanW skrev:
En trerörsprojektor (CRT) tror jag skulle komma i närheten.

Fördelar:
- otroligt bra bild
- tyst
- upplösning på upp till 8MP (3200x2560 pixlar)
- kan hittas begagnade för struntsummor
(här 2st på blocket för 1000:-/st: http://www.blocket.se/vi/12830454.htm?ca=11_s)

Jag tvivlar starkt på att de projektor som säljs i annonsen du länkar till skulle klara 3200x2560.
En sådan upplösning kräver en skapligt grym (= hög) horisontal frekvens
Barco 400 och Brco 600 härstammar väl från början av 1990-talet. Antagligen mest intressanta för video.

Mvh
Pa

???

Men funkar det inte om du ställer in 1280x720 under bildskärm i kontrollpanelen? Det valet finns i alla fall på min dator. Då borde det väl gå?

De flesta nyare grafikkort har stöd för olika TV-upplösningar då många används för att visa film på tv. Även då de nya HD-upplösningarna.

Jag har stöd för ett hejdlöst antal olika upplösningar, däribland 1280x720, 1280x768, 1280x960, 1366x768, osv, osv.

Personligen tycker jag en 1280x720p räcker rätt långt faktiskt, iaf för rörlig bild. Men jag har inte försökt köra bild på min ännu. För rörlig bild använder jag en DVD som kör med uppskalning(faroudja-chip) och trycker ut i 720p till projjen som är en PT-AX100. Senare modell i samma panasonic-serie som nämnts tidigare.

Trycker man däremot upp en bild på ne 1080p proj så ser jag inga som helst problem om du inte går väldigt nära att granska bilden från soffan. Tror det går utmärkt att visa sina digitala bilder så.

I FOTO nr 6/2007 testades två digitala projektorer med upplösningen 1920x1080 pixlar och jämfördes med diabildsvisning. De digitala projektorerna, JVC DLA-HD1 och BenQ W9000, gav bättre bild än diaprojektorn, både vad gäller färger, kontrast och skärpa/detaljåtergivning.

Re: ???

Tonyeagle skrev:
Men funkar det inte om du ställer in 1280x720 under bildskärm i kontrollpanelen? Det valet finns i alla fall på min dator. Då borde det väl gå?

Min laptop (en 6 år gammal Compaq Evo) har upplösningen 1024x768 och jag kör ut samma till projektorn. Jag har provat att köra ut 800x600 men det blir en klar försämring. Jag tror att jag när vi nyss hade skaffat den (för två år sedan) provade med att köra ut widescreen till projektorn men att det inte blev bra, möjligen fel proportioner, jag minns faktiskt inte.
Den här projektorn är inte så väldigt ljusstark, på sparläge uppfattar jag den ungefär lika ljusstark som min diaprojektor, en Pradovit med ett 1:3,5 zoomobjektiv och 250 W lampa. Duken är i båda fallen en 130 cm bred, vit duk på ca 3m avstånd. När det kommer till skärpa så är dia skarpare, men upplevelsen är att digitalprojektorn levererar skärpa nog.

Jag har faktiskt aldrig använt den till att visa film eller TV med så hur det blir kan jag inte uttala mej om.

Re: Re: ???

bildsten skrev:
När det kommer till skärpa så är dia skarpare, men upplevelsen är att digitalprojektorn levererar skärpa nog.

Vad beträffar projektorer med upplösningen 1024x768 pixlar eller 1280x720 pixlar (720p, widescreen) så blir skärpan och detaljåtergivningen definitivt sämre än vid diabildsvidning, även om den visuella upplevelsen på tre meters avstånd faktiskt är till digitalprojektorns fördel.
Vid jämförelse med 1080p projektorer ("full HD"), där upplösningen är 1920x1080 pixlar, så förlorar dock diaprojektorn på samtliga punkter. Digitalprojektorn ger här faktiskt bättre detaljåtergivning och skärpa, oavsett vilket betraktningsavstånd man befiner sig på.

Nackdelen med en projektor med Full-HD idag är dels priset, samt att de få modeller inom vettiga priser idag ofta erbjuder sämre prestanda på andra punkter jämfört med sina 720p kusiner som nu är väldigt mogna, både vad gäller ljustyrka, färgåtergivning, anti-screendoor tekniker, lens-shift, osv.

Men något år eller två så har 1080-panelerna antagligen sjunkig i pris tillräckligt så det blir ordning på den frågan också. 720p ger VÄLDIGT mycket för pengarna i dagsläget och har en definitiv sweet-spot. Men utvecklingen går ruskigt fort på 1080p paneler, på flera olika teknologier.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar