Jag har en Panasonic PT-AE 700E som är en några år gammal widescreenprojektor men som när den matas från en PC ger upplösningen 800x600. Det låter inte så imponerande men är i hemmamiljö på en duk som är 120 cm i kvadrat i ett hyggligt mörkt rum, fullt acceptabelt. Detta sagt av mej som anser en diabild som det ultimata sättet att visa en bild.
Dock ska du inte tro på dem som säger att man ska ha bilder som är 800x600 pixlar när man kör en sådan här projektor. Den ger mycket, mycket bättre resultat om den matas med 1024x768 eller högre, i varje fall med det program jag använder när jag kör slideshow med den. Jag visar bilder som är 3000x2000 pixlar och 25 Mb stora i den här med utmärkt resultat, men det är så klart att det blir en viss fördröjning vid bildväxlingarna när filerna är så stora, men det beror mest på datorn. Och det är klart att ju högre upplösning projektorn har, desto skarpare blir det.
Kolla bara vad projektorn visar för upplösning när signalkällan är en PC (eller Mac), det är inte nödvändigtvis samma som när den matas från en dvd-spelare eller dekoder. Tänker du visa bilder i ett mörkt rum är ljusstyrkan mindre viktig, men kontrasten som projektorn kan ge är alltid viktig. Jag rekommenderar 2000:1 eller högre. Om det är en dlp- eller lcd-projektor eller något annat är inte så viktigt.