ANNONS
Annons

Diafine

Produkter
(logga in för att koppla)

Styrkan

Medlem
Grymt sugen på att testa Diafine, men var får man tag i den? Dom amerikanska handlarna har den men eftersom man nuförtiden inte får ta med sig en Ramlösa på flyget lär man väl inte få över obskyr fotokemi...

Som jag förstått kan man återanvända den, men hur många ggr? Hur länge håller sig soppan när man blandat ut den?

Tack på förhand!

Jag har för mig att Fotoimplex i Tyskland har den. Har inte provat den själv, men enligt vad jag har hört så är den bra under vissa specifika förhållanden; vanligtvis så levererar den rätt platta negativ.

Styrkan skrev:
Grymt sugen på att testa Diafine, men var får man tag i den? Dom amerikanska handlarna har den men eftersom man nuförtiden inte får ta med sig en Ramlösa på flyget lär man väl inte få över obskyr fotokemi... [...]
Vet inte om du kan ta den i handbagaget, men jag hade inga problem att få både PMK och Diafine från Freestyle i dagarna. Paketet blev ganska tungt (flytande PMK och fyra bulk-rullar PanF) så frakten gick på $45 men inga andra problem. Totalt tog det knappt två veckor från beställning tills att jag hade avin i brevlådan (airmail).

Om du söker lite på APUG så finns det många trådar där om Diafine, hållbarheten och rekommenderade förutsättningar. Det viktigaste verkar vara att aldrig kontaminera lösning A med B (aktivatorn).

Edit: Retro säljer den för £10.50.

Senast ändrad:
Om man vill öka kontrasten är det bara att minska iso-talet.Nedan är taget på iso-1000 i stället för rekommenderade 1600 med Tri-x.

/matti

Varför skulle lägre iso ge mindre kontrast? Det är ju ungefär tvärtom... eller har jag missförstått?

Nu är det jag som snurrat till det... :)

Så här brukar det funka:

Att öka exponeringen (lägre ISO) på en given film SÄNKER kontrasten. Att minska exponeringen (högre ISO) ÖKAR kontrasten. Detta förutsatt att man kompenserar i framkallningen.

Om man ökar exponeringen utan att kompensera i frakallningen får man tätare neg, med bibehållen kontrast, förutsatt att man inte pressar upp bildens högdagrar till filmens skuldra. Då får man kraftigt försämrad separation i högdagrarna, men något bättre kontrast i lågdagrar.

Om man miskar exponeringen och inte kompenserar med framkallningen flyttas bildens högdagrar till filmkurvans mitt. Bildens mellantoner hamnar i filmkurvans tå, och separationen blir lidande. Bildens lågdagrar saknar teckning helt.

Då undrar jag, eftersom Diafine är en annan typ av framkallare än de vanliga, funkar det på något sätt tvärtom? Skulle ökad exponering (lägre ISO) ge högre kontrast helt plötsligt? :)

När man tänker på att Diafine är en kompenserande framkallare där högdagrarna bromsas i framkallningen dvs exponeringen styr lågdagrarna: längre exponering = ljusare lågdagrar = lägre kontrast...

... så borde du ha rätt. Men allt jag hört säger att det är tvärt om :)

Jag får nog testa och återkomma.

/matti

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar