Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansson

Aktiv medlem
Hallå hallå!
Ska upp till fjällen och fotografera i Mars och undrar vilken Dia film som är bäst att använda då. Blir nog mest natur med rikligt av snö och förhoppningsvis vackert väder.

Personligen skulle jag nog tagit med Kodak E100G och E100GX. De har lite lägre kontrast än tex E100VS och Velvia. Färgerna är heller inte lika mättade (men fortfarande mättade tycker jag). E100G har väldigt rena toner och fungerar mycket bra till snömotiv. GX:en som är varmare är lämplig att använda i tex skugga. Det minskar det annars kraftiga blåstick som uppkommer i sådana situationer.

Problemet är att E100G och E100GX är ganska dyra. Köper du i 10-pack tror jag dock att du kan komma undan med ca 85:-/rulle. Frågan är om du tycker att det är värt det!?

Annars rekommenderar jag dig att köpa Sensia 100. Den fungerar till det mesta och tecknar vitt bra. Sensian har kommit i en ny version nu som heter "New Sensia 100". De två rullarna som jag hittills provat har tecknat vitt väldigt fint. Däremot verkar den ge ett cyanstick i skugga eller i mulet väder. Du kan ju testa någon rulle New Sensia själv och se vad du tycker. Du kommer då undan med halva kostnaden gentemot E100G/E100GX.

Sedan finns förstås Provia 100 mfl.

Men som sagt..jag hade kört på de två förstnämnda filmerna. Möjligtvis i kombination med några enstaka rullar högkontrastig film för riktigt mulna dagar.

det svaret tackar jag väldigt mycke för.
Nu blir det bara till att bunkra upp men en massa film och packa sin kameraväska. Ska nog testa både villigare Provivan och kodaken.
Tack tack

men funderar också lite på Astia 100 F. Nån aning om hur den är?
Och när det gäller New Sensia. menas det då den om det står Sensia II 100 på?

Det står "New Sensia" på paketen. Den är väldigt ny så att det är möjligt att butikerna inte "skyltar" med att de har den hemma. Annars finns ju den gamla Sensia 100 att tillgå. Den heter precis så. Det är en väldigt trevlig film faktiskt. Den du nämner.."Sensia II" är den gammelgamla Sensian. Logiskt..eller hur!? ;=)

Jag har några filmer Astia 100F hemma, men har inte hunnit med att testa någon ännu. Jag tror nog att det är en mycket trevlig film. Men kanske inte just för naturmotiv. Det är dock den finkornigaste diafilmen på marknaden och kommer förmodligen fungera fint för snömotiv. Lite lägre kontrast och "rena" färger tyder på det. Det är som sagt ingen "naturfilm" i egentlig mening eftersom färgerna är återhållsamma..men eftersom du lär ha en hel del snö kan den fungera fint ändå.

Det är bra att du är ute i god tid innan din resa i alla fall. Då har du möjlighet att testa några filmer innan du ger dig av, vilket kan vara klokt.

Tack så mycket alla!
Har varit ute och kållat på Cyberfoto och scandinavianphoto nu och ingen av dom har New sensia. Är inte det väldigt konstigt? för 85-90 kr rullen tycker jag är lite saftigt för min nuvarande ekonomi tyvär å då ryker ju E100G och E100GX från köp listan.

Jag beställde nyligen 10 rullar Sensia från Cyberphoto, fick dom häromdagen. På varenda låda stod det "new" i en liten röd ruta.

Det är nog bara att beställa.

New Sensia finns även hos ScandinavianPhoto. Men du måste maila in din beställning (och inte beställa genom deras hemsida).

Konstigt att det inte går att hitta någon info. om "new" sensia mm på fujis sidor..

Finns ingen anledning heller att betala ockerpriset för G och GX, sååå bra är dom inte..
mvh/Gunte..

gunte skrev:
Konstigt att det inte går att hitta någon info. om "new" sensia mm på fujis sidor..

Finns ingen anledning heller att betala ockerpriset för G och GX, sååå bra är dom inte..
mvh/Gunte..

Vad gäller New Sensia så har det förekommit länkar till datablad i någon tidigare tråd här på fotosidan. Min upplevelse av New Sensia är att den inte är lika skarp som den gamla Sensian. Vitt tecknar den väldigt bra, men skuggor tenderar att få ett cyanstick. Kolla in min bild "Dimma över snö 1" och du förstår vad jag menar..

Och när det gäller G och GX håller jag med om att priserna är i saftigaste laget. Jag skulle gärna se en prissänkning med en 10:a eller så faktiskt. Själv har jag testat några rullar E100G och tycker det är en väldigt fin film. Bland annat i somras tog jag en del bilder på grönska, vilket den skötte mycket bra. Levande och behagligt mättade färger, bra skärpa och fint korn.

För min del lär det nog bli fler E100G framöver..trots det höga priset. Jag betalar hellre en tia extra för en film jag verkligen gillar än snålar och köper en film jag inte är fullt nöjd med. Men det är klart..finns det väldigt snarlika alternativ för en billigare peng är det ju inte så smart att köpa den dyra varianten. Provian kan kanske vara ett alternativ till E100G. Har för mig att någon som jämfört de båda filmerna har uttryckt den tanken. Det kan ha varit Jim "the forumvärd" Heikkinen faktiskt..

Varför är det ingen som använder Agfas RSX 100 i naturen? Jag gör det i och för sig och är mycket nöjd med resultatet. Skarp som tusan är den och snön blir vit och inte rosa som en del andra filmer ibland blir. Har hört en del säga att blåstick kan förekomma i Agfas filmer, och det är väl möjligt, men det nordiska ljuset är väldigt blått på vintern så det kanske bara är verkligheten som tränger sig på. Billig är den också, filmen alltså, inte verkligheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar