Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafilm? Billigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
1) Var finns det ett gott utbud av diafilm i Stockholm? Jag har för avsikt att testa med Kodak Echtachrome 100VS, Velvia, Provia 100F eller kanske nya Kodak 100gx. Några andra tips (se gärna mina kriterier nedan)?

2) Var finns det billigast diafilm i Stockholm/på nätet? Jag tycker det blir lite väl dyrt med frakten om man köper någon enstaka film, eller lönar det sig?

3) Var framkallar man billigast? Om man har för avsikt att scanna, tycker ni att man ändå ska betala för att få dior:na monterade?

Eftersom jag inte fotat dia, men är på gång att börja så får ni gärna komma med andra tips. Jag är helt grön - inte en rulle dia har jag tagit... Vill gärna att filmen ska ha följande kriterier:

- Skarp
- Litet korn
- Relativt lättscannad
- Gärna färgmättad, men även "normal"

fotomax tar 69 kronor för att framkalla E6(dia)
hittills har jag inte haft anledning att klaga men jag har bara kört typ 5 rullar dia där.

pris för enstaka rullar vet jag inte om det är så stor skillnad mellan olika butiker. Enstaka rullar brukar jag inhandla på Sergelfoto men det är för att den ligger brevid jobbet. Där har jag hittills fått de rullar jag bett om:)

Jag gillar Kodak 100VS framför allt vad det gäller Färgmättnad.
/M

Billig film hittar du hos www.hegethorns.se

Billigaste Provia 100F hittar du hos www.photax.se där säljs den i 20-pack (propack) för 1150:- (57:50/st)

Ibland har Scandinavian rea på VS med kort datum.. Typ 3 för 129:-

Billig framkallning finns hos proffskopia i Jönköping (Q-mailer påsar från scandinavian)
Kostar 45:- inkl porto..

I Stockholm brukar Fotokungen ha bra priser på film. Jag skulle börja med Provia som är en bättre universalfilm än Velvia/VS.

Det går helt fint att lämna in till en snabblabb. Har själv försökt hitta nått hade ett helt ok ställe i Oslo som tog 27 + moms. Har inte hittat nått liknande här :-(.

Är det stor skillnad på

Q-Mailer Framkallningspåse E6 37:-
och
Framkallningspåse E6 29:-

? iofs 8 kr skillnad, så det känns som om det inte spelar någon roll och att man väljer Q-Mailer.

Jesper, du säger proffskopia. Blir resultatet si-så-där? Bra pris iaf...

Spelar det någon roll om man framkallar sin kodak eller fuji hos Q-Mailer?

Tack på förhand!

Resultatet blir bra hos proffskopia.. Jag har skickat många rullar dit och aldrig några felklippta eller repiga filmer tillbaka.. Går med vändande post.

Fuji däremot har jag hört skräckhistorier som felklippta dior och repor...

Det spelar ingen roll om det är kodak eller Fuji.. finns profiler för dessa filmer hos i princip alla labb.

Perfekt!!!

Vilka andra kostnader än själva Q-Mailer-påsen tillkommer? Frakt tur & retur eller? Vad brukar det gå på, eller är det inkluderat i priset?

*Känner mig som en riktig rookie* :)

Montera bilderna!
Det är vansinnigt mycket enklare att scanna dem (det är ofta rätt pilligt med "remsor"), och man slipper få fingeravtryck och repor överallt.

Jag har inte någon projektor (än iaf) och har därför funderat på att framkalla diorna och ev. välja ut de dior som är "intressanta" och rama in dem. Å andra sidan kanske det är smidigare att få dem monterade från början. Kör man med Q-mailer så kostar det ju bara 26 kr mer än omonterat. Priset är idag 63:- vs. 37:-

Bra tips alla kommer med! Tack.

Angående 100VS, är det nån annan som har märkt att den drar åt cyan/grönt vid överexponering? Eller var det labbet som klantade sig?

Framkallning?

Hej! Är det någon som har provat att framkalla på Prolabbet i Stockholm? Skulle gärna vilja veta hur dom är!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar