Annons

Diabild till digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Otto H

Ny medlem
Jag har ett antal diabilder som jag skulle vilja "göra om" till digitala bilder, helst utan att kvaliteten blir sämre.

Hur gör jag detta på bästa sätt?

Kan man scanna in dem med en vanlig scanner, eller behöver man proffshjälp i en fotoaffär?

Rör det sig om enstaka bilder ska du nog lämna in dem till ett labb. Handlar det däremot om stora volymer löser du detta genom att köpa en negativ-/diascanner. De kostar från 5 000 och uppåt. T ex Nikons CoolScan IV ED för 8 650 är ett utomordentligt alternativ som jag kan rekommendera.

ska du ha dem till web bruk?

Hejsan.

Jag klapp en microtek scanner med dia-lock.
Kostade typ $160 sa jag tror kanske en 2000 spann hemma. Kvaliteten lider for att scanna en dia och printa den... STORT, man far fixa o trixa en massa for att fa det nagotlunda bra... men om du bara ska ha dem te webben sa e det lugna gatan... ett billigt satt att komma undan...
Kolla garna pa mina bilder, alla e scannade me min nya billiga scanner...

Timo

Svar: Diabild till digitalt

Det finns många olika billiga scanners som erbjuder dialock. Det är en uppsjö av olika märken som erbjuds, men scannrar som HP, Epson, Agfa och Umax erbjuder bra flatbäddsscanners med dialock till ett hyggligt pris. Vill man bara scanna dia och sedan skriva ut är en dia/negscanner att rekommendera.

Själv har jag en flatbädd med dialock och fungerar bra för webben.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar