Annons

Dia till fotopapper.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad finns det för alternativ idag om man vill
överföra Dia bilder till A5-A4 fotopapper, om man
inte själv har tillgång till scanner/färgskrivare. Tack för i förhand.

Kommer ihåg att jag gjorde någon A4 förstorning med den tekniken från AGFA runt 95-97, som inte
blev speciellt bra i A4 format, har de blivit bättre på senare år.

Har inte provat A4 men 15x20 och kunde inte klaga på kvaliten.

Annars har ju Crimson fått mycket beröm här på sidan...

Har bara provat en gång med s/v framkallning där så jag kan inte säga nåt om förstoringar av dia men bland det jag skickade in fanns det inget att klaga på.

/Svante

Tack för svar.
Ett alternativ annars är att få bilderna inscannade på cd isamband med dia framkallning,
Frågan är bara om det blir tillräkligt bra och beställa större förstorningar från dessa filer. Diabolaget tar bara 30:- extra +moms för att få diabilder inscannade på cd-rom.

Tänker iallafall prova det här alternativet.

Hos Crimson är det mellanneg eller?
Svårt och få det riktigt bra, då är det bättre
att använda negativ film direkt.

mvh

p_persson2003 skrev:
...
Hos Crimson är det mellanneg eller?
Svårt och få det riktigt bra, då är det bättre
att använda negativ film direkt.

mvh

Som sagt, har inte själv provat Crimson mer än en gång, men någon annan kanske har???

/Svante

Det framgår inte om du själv arbetar i mörkrum. Gör du det så finns en utomordentligt bra metod, Ilfochrome. Det är inte mycket svårare än vanlig svartvitförstoring, ger ett mycket bra (och hållbart!!) resultat.
Men det förutsätter att man har tillgång till förstoringsapparat med färghuvud/filter.
Filtreringen är dock enkel och görs för pappret, sedan kan man köra samtliga sina aktuella diabilder med samma filtrering så länge man har papper med samma tillverkningsnummer.
Us

Sonnaren skrev:
Filtreringen är dock enkel och görs för pappret, sedan kan man köra samtliga sina aktuella diabilder med samma filtrering så länge man har papper med samma tillverkningsnummer.
Us

Detta stämmer dock inte, ibland måste man korrigera Cyan eller Magenta så att det inte blir färgstick speciellt svårt är det att kopiera bilder tagna i blåtimmen...

Tyvärr så är det dyrt med material/kemi till ilfocrome, om man bara ska ta fram någon enstaka bild ibland. jag har provat och filtreringen/kopieringen är rätt omständigt, det går åt en hel del material bara på att hitta rätt exponering/färgton. Tack iallafall för svar.

p_persson2003 skrev:
Tyvärr så är det dyrt med material/kemi till ilfocrome, om man bara ska ta fram någon enstaka bild ibland. jag har provat och filtreringen/kopieringen är rätt omständigt, det går åt en hel del material bara på att hitta rätt exponering/färgton. Tack iallafall för svar.

Håller med dig.. kemi till runt 75 bilder kostar 600 norksa runt om...
sedan så kostar papperna en hel del med och alla testbitar med...
Sen klarar sig kemin bara i runt 2-3 dagar...

ILFOCHROME

Själv har jag gjort många Ilfochromekopior och det är för det mesta inga problem. Bäst är att köpa en 50 pack i stället för en 10 pack för då går inte halva paketet åt till att kalibrera in filtren och så sjunker styckpriset rejält. Sedan är det i stort sett bara att börja kopiera utan några större förändringar i tid och färgfilter. Viktigt när du granskar bilderna är att ha rätt sorts ljus. Det kan vara vesäntlig skillnad i lysrörsljus och glödlampsljus eller dagsljus. Du kan handla billigt i Tyskland eller England. Bäst är att gå ihop med ev. klubbkompisar och köpa mycket. Kemin står sig ett par månader och papperen är datummärkta, en fördel är att ha dom i kylskåpet. Blanka med pappersbas brukar bli bra, det finns lite dyrare med plastbas de är som plåtar, ger ifrån sig ett plongljud när de böjs. Dom lär också vara de mest arkivbeständiga. Jag brukar titta på en Amerikans fotograf vid namn Christopher Burkett, han gör meterförstoringar från storformatsbilder på Ilfochrome. http://www.christopherburkett.com/ Kolla gärna han och se varför han valde Ilfochrome.

Till utställningskopior är Ilfocrome kopior säkert det bästa alternativet, men till A5-A4 format kanske det skulle fungera med inscannade dior som sedan överförs till fotopapper?
Det skulle vara kul om någon kunde berätta om kvaliten på inscannade dior från exempelvis diabolaget (+meny) eller Crimson, som sedan beställt papperskopior från dessa .

Jag har skannat dia med Minolta skannern och sedan sänt dessa till Colormailer för utskrift. Fördelen som jag ser med denna procedur är att färgjustering och annan korrigering kan göras i datorn. Resultatet på pappret blir lika det jag ser på skärmen.

20x30 har jag skickat efter från fotolabo scannade med med minolta dimage scan dual. Resultatet blev kanonbra. Proffskopia i Jönköping gör också bra jobb har jag sett. Därifrån kan du få en provbild att ha brevid skärmen att ställa in den med och det fungerar bra säger dom. Du kan bränna en cd att skicka till dom istället för att vänta på det slöa modemet.

p_persson2003 skrev:
Till utställningskopior är Ilfocrome kopior säkert det bästa alternativet, men till A5-A4 format kanske det skulle fungera med inscannade dior som sedan överförs till fotopapper?
Det skulle vara kul om någon kunde berätta om kvaliten på inscannade dior från exempelvis diabolaget (+meny) eller Crimson, som sedan beställt papperskopior från dessa .
Jo, det är helt korrekt. A4 eller 20x 25 som väl är närmaste Ilfochromestorlek på papper fortfarande är i minsta laget för att man skall dra igång processen.
Men det är märkligt att flera anger sig ha haft problem med att behöva ytterligare filtrering.
Blå timmen är inget jag utnyttjar så mycket för fotografering, men morgonljuset just innan soluppgång kan vara mycket blått också.
Fast förstås, jag är inte så väldigt glad i diafotografering i blått himmelsljus överhuvudtaget, det kan vara det som spelar in.....kanske?
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar