Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia-/negativskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

brownie

Ny medlem
Jag har en hel del dia men även negativ i småbildsformat, som jag skulle vilja digitalisera. Dock behöver jag goda råd inför ett köp av lämplig skanner till hyfsat pris. I "Kjell&company:s" katalog finns flera varianter i prislägen från ca 500 till 3000kr. Är det någon som har erfarenhet av dessa tro? Jag har kikat bl a på "Plustek optic film 7400" men även enklare skannrar finns där. Eller finns det något helt annat, som jag borde intressera mig för?
 
Sök på skanner/scanner här på forumet. Det har skrivits rätt mycket det senste året.
Valet av skanner beror på vilket bildresultat som önskas. De billigaste på Kjell är knappt prisvärda om man inte nöjer sig med en låg bildkvalitet.
 
Jag har en hel del dia men även negativ i småbildsformat, som jag skulle vilja digitalisera. Dock behöver jag goda råd inför ett köp av lämplig skanner till hyfsat pris. I "Kjell&company:s" katalog finns flera varianter i prislägen från ca 500 till 3000kr. Är det någon som har erfarenhet av dessa tro? Jag har kikat bl a på "Plustek optic film 7400" men även enklare skannrar finns där. Eller finns det något helt annat, som jag borde intressera mig för?

Sitter själv och letar info om Plustek och Reflekta. Har kommit fram till att denna sidan är hyfsat vägledande:

http://www.filmscanner.info/en/
 
Länken ovan innehåller väldigt bra tester. Rekommenderas.

Jag är själv sugen på att se hur Plustek-skannrarna presterar.

Jag har en Minolta Dimage 5400 (småbild, filmskanner) och en Epson V700 (alla format, flatbädd).

Minolta-skannern är fenomenal, lyckas verkligen få fram kornen i ett TRI-X-negg t.ex.
Epson V700 klarar inte det alls, däremot är den bra för mellanformat.

Det jag undrar är om Plustek (som stoltserar med 7200 dpi, vilket måste vara bullshit) är i närheten av Minoltas eller Nikons filmskannrar....

... någon som har testat bägge?
 
skanner

Jag har insett att det inte är det lättaste att hitta en vettig maskin. Jag fick av någon en rekommendation på epson men både ovanstående länk och du med din 700 ger ju inte så bra betyg. En flatbäddsskanner kanske egentligen vore att föredra (om någon vettig skulle finnas) med hänsyn till fler användningsområden än dia-/negativskanning. Jag hade hoppats finna en bra skanner för ett par tusenlappar men det kanske är ogörligt? Undrar om "Foto" eller någon annan tidskrift gjort en genomgripande test av området?
 
Tack för länken och tipset! Jag har faktiskt nikons gamla analoga makroobjektiv 55/3,5 så det borde i så fall vara möjligt att använda.
 
Ni vet att ni kan lämna in dior till t.ex fujifilm center va? Om det är många och ni inte vill köpa dyr scanner osv.

Inte för att jag provat, men jag ringde och frågade när min mor undrade om sina gamla dior.
 
Jag vill inte vara tråkig, men jag har till och med lämnat in ett välexponerat negativ för högupplöst skanning på proffslabb. Bad att få en raw-skanning till en 16-bitars tiff i adobe rgb.. men fick en 8-bitars fil med utfrätta partier.. Hallå? Jag skannade sen på min flatbädd, visst upplösningsmässigt slog det väl inte deras flera hundratusen kronors skanner, men uppenbarligen kunde de inte utnyttja den till dess fulla potential. Såå, vill bara säga, vill du ha det gjort snyggt och bra med hög kvalité, så lär dig hur man gör och gör det sen själv.

För småbild finns nu tre skannrar: Reflecta Crystalscan 7200, Plustek 7600 samt Reflectas nya MF5000 som även klarar mellanformat.
 
Bad att få en raw-skanning till en 16-bitars tiff i adobe rgb.. men fick en 8-bitars fil med utfrätta partier.. Hallå?

*Drygt*

I fallet min mamma tror jag att kvalitén på fotona är ganska låga och även kraven från hennes sida, så det funkar nog för henne.

För småbild finns nu tre skannrar: Reflecta Crystalscan 7200, Plustek 7600 samt Reflectas nya MF5000 som även klarar mellanformat.

Då skall jag öga lite på MF5000, har en del 6x9 jag skulle vilja testa att få bra scans på.

Hur ser du på flatbäddar, t.ex. Canoscan för dryga 2000:- ? Egentligen vill jag scanna hur bra som helst, men bilderna är ju från en halvtrasig kamera med defekt slutare och ljusläckage. Känns som om scanners i 10k klassen är lite extremt för ändamålet.
 
Du kommer bli så besviken om du inte köper nåt vettigt.. Till mellanformat funkar Epson-skannrarna V700-V750.. men INTE till småbild.
 
Har läst saker som lutar åt det hållet. Tack för klargörandet. För egen del är det bara 6x9 neg/dia jag vill scanna. Morsans kravbild är ju lite annan än min egen.

... kommer kännas absurt om/när jag köper en dyr scanner för att scanna bilder från en uråldrig småtrasig kamera jag fått gratis ;)
 
Jag har både EPSON V500 och Plustek 7200.
Epsonen ger bra resultat på mellanformat men kass på småbild. Hållarna för småbild funkar dåligt.
Svårt att få plan anliggning.
Plustek ger mycket bra resultat på småbild, förutsatt att originalet är bra.
Exempel på småbild:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2464513
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2569860

Har du möjlighet att lägga upp ett utsnitt som är 100% crop, alltså då man ser så mycket av kornskärpan som möjligt?
 
Återupptar tråden.
Har en V600 skanner för mellanformat som duger bra men börjat fota småbild och skannern levererar inte i detta format. Undrar nu vad det finns för budget skanner eller skanner kontra fota av med macro lins. Gjort ett test att fota av dock inget macro obj. Blev inte imponerad av resultatet och min skanner gör bättre ifrån sig men som sagt det va ett snabbtest.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.