Annons

Dia för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

nickepartan

Medlem
Hej!
Jag är en nybörjare som har förstått, efter att läst en del på denna diskussionssida, att dia ska vara helt utan motstycke.
Nu skulle jag vilja prova detta för att bilda mig en egen uppfattning, utan att behöva köpa på mig projektor och filmduk i första taget.
Jag vet att det finns ljusbord med lupp eller
dia-betraktare, men ser man den fina kvaliten då?
Vad skulle ni som har erfarenhet rekommendera?
 
Det funkar bra med lupp och ljusbord. Men projektor är nog att föredra om du vill visa bilder för dina vänner och släktingar.

Men vad som är bra med dia är ju att du enkelt kan se vilka bilder som är riktigt bra och du kan då ta pappers kopior på dom.

Men inget jag rekomenderar för strandfoto på semestern, då är det nog lättast med papperskopior :)

Det blir ju billigare hobby eftersom du betalar bara 49:- för framkallning (på ett proffslabb, Excellera, i Malmö). Jag fotade bara neg. innan men har gått över till dia av två skäl:

1. Det är billigare
2. Du blandar inte in fler felkällor. Då menar jag maskinell kopieringen till papper (läs snabblabb), där dom försöker kompensera för olika "fel". Utan du ser resultatet direkt utan felkällor (tja dom kan ju framkalla filmen fel iofs). Du får bilderna som du har tänkt utan att någon annan har blandat sig i.

Sedan dia kontra neg har ju debateras hårt här och på andra ställen men min åsikt är så här: -"Rätt film till rätt tillfälle". Alltså Du använder inte en skruvmejsel för att slå i en spik. Neg har många fördelar liksom dia och dom kompletterar varandra rätt bra.

Jag använder dia till 80% numera och 15% färgneg och resten är svart / vitt.

Men skjut dia, det är häftigt att se sina bilder i en lupp, dom känns mycket mer levande och ännu roligare blir det men projektor fast det känns retro (alla minns väl dom sura lektionerna där man var tvungen att genomlida dia visning efter diavisning).
 
Självklart skall du prova diafilm!

Vissa fastnar och vissa går tillbaka till neg film.

Fördelar med dia:(enligt mig)
*Kvaliteten
*Blir som det blir (inget fibblande vid kopieringen)
*billigare

Nackdelar:
*Ganska så svår exponerat
*Passar kanske inte till familje albumet
*Kan ha lite svårt vid motiv med höga kontraster

Som Necromancer skrev:
Varje film har sitt tillfälle.
Jag använder både dia neg och SV det gäller bara att bestämma sig här och nu.

Ett litet tillägg till necromancer. 49 kr för dia framk. låter ganska dyrt jag brukar betala 25kr till ett annat proffslabb. Sedan finns ju även Fujis dia påsar som kostar något liknande.

Lycka till med plåtandet!
 
För att gå ifrån ämnet....

Ett litet tillägg till necromancer. 49 kr för dia framk. låter ganska dyrt jag brukar betala 25kr till ett annat proffslabb.

Jag använder Excellera i Malmö och jag vet att dom är ganska dyra. Men dom har väldigt bra service, fruktansvärt bra till och med. Jag kom med tre rullar en fredag lite över två och fast dom hade över 60 rullar och stänger klockan 16:30 så fixade dom fram rullarna fast jag egentligen inte skulle få dom förän tidigast på Måndag förmiddag. Dom såg väl besvikelsen i mina ögon :)

Sedan är jag lite nojig, jag har fått så många filmer repade innan så jag betalar hellre lite mer till folk som jag litar på!

Men jag är intresserad av vilket proffslabb du använder? Har dom bra service? Jag jobbar i Lund och har inte alltid möjlighet att sticka till Malmö för att framkalla så om du har något bra ställe i Lund som du kan rekomendera så hade jag varit tacksam.
 
Senast ändrad:
Hej Jerklaren!

Visst finns det det, det finns ett stort utbud av skannrar att välja mellan och vill man inte göra det själv kan man ibland få det gjort vid framkallning eller lämna iväg och få det gjort senare. Kolla in någon av trådarna hör på fotosidan, det finns en hel del om skanning...

/Roger
 
Ah, bra bra.

Jag har tittat runt lite och insett att dia kanske vore något, främst på grund av priset. Papperskopior i format 10*15 klarar man sig dessutom ganska bra utan. Ska det vara, ska det vara stort, och det kan man lika gärna beställa från diabilderna sedan.

Hur blir det förresten, att göra stora papperskopior av dia? Sämre/bättre än av neg film?
 
Digitala kopior?

Stämmer det att de flesta labben gör kopior från dia genom att scannna in dem och skriver ut dem?

Istället för den "gamla" hederliga metoden?

/Johan.
 
Man kan ju göra så men det är ju inte rätt!

Om du går till ett proffslabb så kan du välja, men scanna in bilderna för att sedan skriva ut dom brukar proffslabben göra om man vill ha tryck på tyg eller annat material. Eller så kan dom göra det om du vill ha större kopior än det dom kan kopiera som t ex meter kopior, men det är ju ditt val.
 
Senast ändrad:
Inte "rätt"

Lite less på det här med "inte rätt"

Spelar ingen roll för mig hur dem gör, bara resultaten blir som jag vill ha dem. Digitalt eller analogt, filter eller PS effekter spelar ju inte så stor roll eftersom det är resultat som räknas..tycker jag.

Labbet som jag tänkte göra förstorningar på kunde göra upp till A4 själva genom digitalisering och utskrift, annars var dem tvunga att skicka iväg till ett större labb, som förmodligen gör samma sak fast i större format..eller?
 
Närå, tog inte alls illa upp..

Sitter lite bakis å jobba, lite allmänt less bara...

Snart så kan jag fixa A4 förstoringar själv...precis inköpt en diascanner, bara en bra fotoskrivare kvar på inköpslistan..
 
Dyrt??

Jag vet inte om jag kollat på fel ställen, men jag tycker inte att det verkar billigare med Dia. Såg på scandinavianphoto att de tog 299 för tre rullar sensia (tror ja att de va) ink. framkallning och ramning. Det blir ju hundralappen styck vilket e dyrare än neg.
 
Re: Dyrt??

Toby949 skrev:
Jag vet inte om jag kollat på fel ställen, men jag tycker inte att det verkar billigare med Dia. Såg på scandinavianphoto att de tog 299 för tre rullar sensia (tror ja att de va) ink. framkallning och ramning. Det blir ju hundralappen styck vilket e dyrare än neg.

Det väl inte dyrare!
36-negativfilm, framkalling och kopior brukar kosta totalt ca 170,- per film om man vill ha färgbeständiga kopior.
 
Senast ändrad:
Jerklaren skrev:

Hur blir det förresten, att göra stora papperskopior av dia? Sämre/bättre än av neg film?

Jag scannar in dia med Minoltas filmscanner Dual III och skriver ut på Epsons Photoskrivare 915. Det blir jättebra och kostar ca 30,-per kopia, när man räknar bra papper plus färg. Däremot vet jag ingenting om hållbarheten.

Naturligtvis kan man lämna in dia till labbet och då kostar en 20x30 ca 90,-. Vill man har trummscanning och manuellt justering, då kostar bilden ca 200,- och den har då mycket god hållbarhet och resultatet blir outstanding.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.