Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia åp vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag är van att köra velvia men nu har jag hört någonstans att den är dålig på snö.. Vad skall man köra istället? Finns det några bra alternativ?

Vad man tycker är bra är i och för sig relativt, men en del gillar inte Velvia 50 till snö eftersom risken för rödstick är uppenbar. Och röd snö är kanske inte alltid det man eftersträvar. Nu har ju Velvia 100f kommit, vilken kanske är bättre på snömotiv än 50:an. Testa den!

Om du vill ha en högkontrastfilm så kan du prova Kodak E100VS, som många tycker fungerar bättre i snö än vad Velvia 50 gör. Där går bilderna mer åt det blå hållet.

Om du upplever det svårexponerat med högkontrastig film som Velvia och E100VS bör du istället testa Astia/Sensia 100. Dessa är i princip samma film, där Sensian är konsumentvarianten och Astian proffsvarianten. Båda kommer nu i nya versioner med superfint korn och kommer att heta Astia 100F/New Sensia 100. Filmerna tecknar vitt mycket bra och är därför utmärkta som vinterfilmer.

Jag kan också tänka mig att de relativt nya filmerna Kodak E100G och E100GX kan fungera ypperligt till snö. Den förstnämnda är mycket neutral medan GX:en ger en varmton till bilden.

Ok, amn kanske skulle testa några Astia. Jag har inge större problem med högkontrastiga filmer eftersom jag kör nästan uteslutande Veliva. Man vill jju ha en film som beter sig på liknande sätt, men tecknar snön väl!

Annars borde Provia 100F funka fint. Det kan dock vara min något "färgade" åsikt. - Jag brukar inte störa mig på eventuellt färgstick utan snarare eftersträva det... :)
Men jag tror nog att Provian kan vara nog så neutral om nu bara ljuset verkligen är det... ;-)

sol och E100VS=gul snö

E 100VS funkar bra i mulet väder och skugga. Är det sol så kan ett besvärande gulstick bli resultatet. Fick kassera många bilder till ett bildspel pga ovan nämnda fenomen. Det verkar också som om filmen tappar betänkligt i skärpa då gulsticket gör sig gällande.

P.S Använder numera aldrig E100 VS (men smaken är som baken)

Re: sol och E100VS=gul snö

Tonyeagle skrev:
E 100VS funkar bra i mulet väder och skugga. Är det sol så kan ett besvärande gulstick bli resultatet. Fick kassera många bilder till ett bildspel pga ovan nämnda fenomen. Det verkar också som om filmen tappar betänkligt i skärpa då gulsticket gör sig gällande.

P.S Använder numera aldrig E100 VS (men smaken är som baken)

Där ser man.. Vad rekomenderar du?

gillar velvia

Jag tycker att velvia och sensia (vid hög kontrast) funkar bra för mig. Har precis upptäckt provia 100 (fanstastiskt bra "fågelfilm" att köra på 200 ASA) och börjat testa velvia 100 men (den vita) vintern har ännu inte anlänt till sydöstra Blekinge. Det ska bli en spännande vinter med flera nya filmer att testa. Filmval är ju många gånger baserade på tycke och smak så några absoluta sanningar finns nog inte. Dock är jag förvånad över hur taskig skärpa och färgåtergivning många av mina "solljusbilder" återgivits med E100VS/100XC. Förr körde jag oftast KDK 64 till vintermotiv men jag har tröttnat på hur den filmen uppför sig då jag ska skanna bilderna (svårscannad pga stenhård kontrast). Provia 100 verkar ganska OK då jag kör den efter 200 ASA och därigenom höjer kontrasten en aning. (Den är ju t.o.m lite för kontrastlös ibland.)
Bästa rådet är nog i alla fall att testa själv och se vad man tycker är bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar