Annons

Detta gäler för fotografering på tunnelbana

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Detta gäller för fotografering på tunnelbana

Det här kanske kan vara intressant med anledning av den pågående debatten om de två poliserna som hotade med att beslagta utrustning och radera minneskort.

För en dryg månad sedan tog jag kontakt med SL för att få besked om vad som gäller vid fotografering i SL´s lokaler och tunnelbana.Nedan följer mina frågor och svaren från Ann Nilsson på SL´s kundtjänst.



2010-01-12 09:33
SL

Ingemar Björling
Från Internet
----------------
Rubrik: Fotografering på perrong och tunnelbana?
Min synpunkt: Hej
Jag heter Ingemar Björling och arbetar som lärare på Södertörns högskola där jag undervisar i fotografi, jag arbetar även som frilansfotograf. Jag har försökt att få svar på nednanstående frågor via telefon på er kundtjänst, men ingen har gett tydliga svar.

1. Är det tillåtet att fotografera på SL´s tåg, bussar, perronger och i vänt och biljetthallar? Är det någon skillnad om man fotograferar som privatperson eller om jag kommer på uppdrag som frilansfotograf eller anställd fotograf?

2. Har SL-personal eller vakter som arbetar för SL rätt att beslagta kamera och kamerautrustning?

Med vänliga hälsningar
Ingemar



2010-01-17 15:22
Ingemar Björling ([email protected])

Svar från SL Kundtjänst.

Hej Ingemar!

Tack för ditt e-brev.

SL har rättighet men inte skyldighet att upplåta utrymme för filmning och fotografering i SL-trafiken. För att inte resenärerna ska bli störda och för att inte trafiken ska påverkas behöver du i vissa fall söka tillstånd för fotograferingar och filminspelningar.

Om du vill fotografera och filma i SLs miljöer för privat bruk behöver du inte söka tillstånd, så länge du inte påverkar eller stör den dagliga verksamheten.

Har du ett kommersiellt syfte med att filma eller fotografera behöver du söka tillstånd för detta. Det gör du direkt hos den trafikentreprenör som ansvarar för trafiken.

För tunnelbanans del är det MTR. Eftersom det kommer många förfrågningar om att filma och fota i tunnelbanan är bra att vara ute i god tid med ansökan. Handläggningstiden är två veckor.

Pendeltågstrafiken svarar Stockholmståg för, Nobina och Busslink sköter busstrafiken i länet. Roslagståg kör Roslagsbanan och Veolia ansvarar för trafiken på Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan och Lidingöbanan.

Konstverken i SLs miljöer är skyddade enligt upphovsrättslagen. Om du filmar eller fotograferar ett konstverk och sedan planerar att använda bilden eller inspelningen i kommersiellt syfte, krävs det att du har konstnärens eller efterlevande rättsinnehavares tillstånd.

För privat bruk krävs inget tillstånd.

Mer information om upphovsrätten när det gäller konst i offentliga miljöer finns på BUS (Bildkonst Upphovsrätt i Sverige) webbplats, se länk till höger.

Texten och informationen ovan finns på SLs hemsida. Där finns även kontaktuppgifter till de entreprenörer som kör trafiken. Du kan nå informationen genom att på SLs hemsida, www.sl.se välja "Om SL", därefter välja "Filma och fotografera".

När det gäller din fråga om SL-personal eller vakter som arbetar för SL har rätt att beslagta kamera och kamerautrustning, så har jag sänt frågan vidare i vår organisation. Vi ska försöka att kunna ge dig ett svar på den frågan. Men det kan dröja ett tag innan ett svar kommer till dig.





2010-01-20 10:49
Ingemar Björling ([email protected])

Svar från SL Kundtjänst

Hej!

Nu har vi även fått svar på din fråga nr 2 om SL-personal eller vakter som arbetar för SL har rätt att beslagta kamera och kamerautrustning.

Svaret är nej. SL-Personal har inte rätt att beslagta utrustning i form av kamera eller tillbehör. Det är enbart polis som har rätt att göra det.

Tack för att du hörde av dig!






2010-01-20 11:18
SL

Hej

Tack för tidigare svar. Jag glömde en fråga: Förutsatt att man fotograferar som privatperson och inte stör ordning eller andra resenärer, kan SL-personal eller ordningsvakter kräva att bilder ska raderas från digitalkamerans minneskort?

Mvh Ingemar





Hej!

Tack för ditt svar.

Svaret på din senaste fråga är nej, ingen kan kräva att du ska radera bilder.

Om du önskar lämna ytterligare upplysningar i detta ärende som har nummer 501746, vänligen använd nedanstående länk.



Vänliga hälsningar

Ann Nilsson
 
Senast ändrad:
Ändå har just detta hänt mig vid ett tillfälle.

Tog en testbild med ett objektiv jag var spekulat på inne i Liljeholmens tunnelbanestation och vips flög spärrvakten ut och viftade och sa att "det där är inte tillåtet". Han hade väl bara gått lilla personalintrokursen då. Jag kommer ihåg att jag blev ganska förvånad men tyckte knappast att det var värt att ta strid för just då.

Han kanske tyckte att jag störde de "övriga resenärerna" som det stod i någon av de övre texterna men även det är tveksamt eftersom jag faktiskt inte tog några bilder överhuvudtaget på resenärerna.
 
Mja, svaren du fått var ju mer eller mindre klipp och klistra från deras hemsida. Jag tycker inte det var några särkilda nyheter. Däremot känns det som det är rätt klargörande så slipper vi tjafsa om vad som är sant och vad som gäller. Men jag tror inte man kan ställa som krav att alla skall känna till reglerna, men det kan vara bra att kunna om man hamnar i konflikt med nån som inte kan.
 
Mja, svaren du fått var ju mer eller mindre klipp och klistra från deras hemsida. Jag tycker inte det var några särkilda nyheter. Däremot känns det som det är rätt klargörande så slipper vi tjafsa om vad som är sant och vad som gäller. Men jag tror inte man kan ställa som krav att alla skall känna till reglerna, men det kan vara bra att kunna om man hamnar i konflikt med nån som inte kan.

Nej, jag har inte "klippt och klistrat". Det är hela konversationen i kronologisk ordning som har mottagits och skickats från min epostadress. Framgår med all tydlighet. Pröva och läs en gång till.
 
Nej, jag har inte "klippt och klistrat". Det är hela konversationen i kronologisk ordning som har mottagits och skickats från min epostadress. Framgår med all tydlighet. Pröva och läs en gång till.

Det är nog du som ska pröva att läsa en gång till. Göran skrev att svaren du fått i princip var klipp och klistra från hemsidan, dvs att den som svarade gjort ungefär det.

Se http://sl.se/templates/Page.aspx?id=13184
 
Nog tjötat om detaljer gubbar. Vi har i alla fall fått den, för tråden, relevanta informationen. Att man i all hast både kan läsa och skriva lite fel här på Fs får man ta med en nypa salt. Värre är att fatta fel;)
 
Ändå har just detta hänt mig vid ett tillfälle.

Tog en testbild med ett objektiv jag var spekulat på inne i Liljeholmens tunnelbanestation och vips flög spärrvakten ut och viftade och sa att "det där är inte tillåtet". Han hade väl bara gått lilla personalintrokursen då. Jag kommer ihåg att jag blev ganska förvånad men tyckte knappast att det var värt att ta strid för just då.

Han kanske tyckte att jag störde de "övriga resenärerna" som det stod i någon av de övre texterna men även det är tveksamt eftersom jag faktiskt inte tog några bilder överhuvudtaget på resenärerna.


Men i just det fallet är det väl så att SL har rätt att förbjuda dig att fota, och då enligt vakternas egna omdöme. Men eftersom det inte finns något publicerat fotoförbud (skyltar etc) i tunnelbanan har du rätt att plåta så mycket du vill tills en vakt upplyser dig om att du inte får det - då är det bara att stoppa ner kameran och knyta näven i byxfickan.

Jag tror det är så det måste tolkas, interiören i tunnelbanan är väl inte allmän plats, eller minns jag fel?
 
Japp, jag minns fel :). Tunnelbanan är, enligt SL själva, allmän plats. Så då kan man väl bara förbjudas fotografera om man stör ordningen eller ofredar någon...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.