Annons

Detta gäler för fotografering på tunnelbana

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Detta gäller för fotografering på tunnelbana

Det här kanske kan vara intressant med anledning av den pågående debatten om de två poliserna som hotade med att beslagta utrustning och radera minneskort.

För en dryg månad sedan tog jag kontakt med SL för att få besked om vad som gäller vid fotografering i SL´s lokaler och tunnelbana.Nedan följer mina frågor och svaren från Ann Nilsson på SL´s kundtjänst.



2010-01-12 09:33
SL

Ingemar Björling
Från Internet
----------------
Rubrik: Fotografering på perrong och tunnelbana?
Min synpunkt: Hej
Jag heter Ingemar Björling och arbetar som lärare på Södertörns högskola där jag undervisar i fotografi, jag arbetar även som frilansfotograf. Jag har försökt att få svar på nednanstående frågor via telefon på er kundtjänst, men ingen har gett tydliga svar.

1. Är det tillåtet att fotografera på SL´s tåg, bussar, perronger och i vänt och biljetthallar? Är det någon skillnad om man fotograferar som privatperson eller om jag kommer på uppdrag som frilansfotograf eller anställd fotograf?

2. Har SL-personal eller vakter som arbetar för SL rätt att beslagta kamera och kamerautrustning?

Med vänliga hälsningar
Ingemar



2010-01-17 15:22
Ingemar Björling ([email protected])

Svar från SL Kundtjänst.

Hej Ingemar!

Tack för ditt e-brev.

SL har rättighet men inte skyldighet att upplåta utrymme för filmning och fotografering i SL-trafiken. För att inte resenärerna ska bli störda och för att inte trafiken ska påverkas behöver du i vissa fall söka tillstånd för fotograferingar och filminspelningar.

Om du vill fotografera och filma i SLs miljöer för privat bruk behöver du inte söka tillstånd, så länge du inte påverkar eller stör den dagliga verksamheten.