Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det utlimata "reseobjektivet"?? (EOS 500D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Halldorf

Ny medlem
Jag har nyligen införskaffat mig min första systemkamera (Canon EOS 500D) och ska snart iväg på en resa där jag tänkte ta med mig min nya favoritpryl.

Jag är helt novis och försöker hela tiden lära mig mer om kameran och olika fototekniker men inser att jag i vilket fall behöver ett nytt objektiv till resan.
Har i dagsläget bara KIT-objektivet (18-55) och vill istället ha ett relativt bra zoomobjektiv som samtidigt kombinerar detta med hyffsad vidvinkel. Söker med andra ord den ultimata kompromissen för den kräsna amatören...=)
(Förstår att det är skillnad på fasta vidvinkel resp rena zoomobjektiv men då blir samtidigt prisnivån lidande, så jag hoppas på att det finns ett bra mellanting för kvalité gentemot pris)

Skulle vara så skönt att bara ha ett objektiv med sig som kan ta bra landskapsbilder i vidvinkel samtidigt som jag i nästa stund kan zooma in på ett objekt lite längre bort (eller bara för att leka med skärpedjupet på nära håll).

Önskvärt vore ett 18--> så långt som möjligt (135,150, 200, 300??)mm och vet att det finns några olika, både från Canon och Sigma men även tamron,

Någon som har några bra infall till något sådant objektiv eller är jag helt ute och cyklar och ska lägga ner hela idén?!

OBS! Tänk som sagt på att jag är i nybörjarstadiet och kraven är än sålänge kanske inte så stora, men samtidigt vill man inte köpa skit.........

Blev häromdagen tipsad om Sigmas 17-70 objektiv men frågan är hur stor skillnad det är i kvalitén på mitt KIT-objektiv, samtidigt som det "bara" sträcker sig till 70mm, dvs ingen större skillnad mot det jag redan har...?!

Tips mottages tacksamt! :)

//Mvh. Johan
 
Ultimat kompromiss för kräsen amatör torde innebära att endast Canon EF 15-85IS kan passa. Zoomar med längre omfång uppåt, men ända bra vidvinkel håller inte samma bildkvalitet, men du får å andra sidan större flexibilitet. Rajala har bra pris, 6599 kr för denna.
 
En snabb titt på mätningarna på photozone.de visar att Canon tyvärr inte verkar vara lika bra på som Nikon på att göra reseobjektiv. Den nämnda 15-85 är OK, men både 17-85 och 18-135 är rejält oskarpa i hörnen och dras med rätt kraftig CA. 17-85 är dock bättre på allt än 18-135, men ändå inte speciellt bra.

(Nikons motsvarande objektiv är bättre, men inga underverk de heller, givetvis )

Per.
 
15-85 IS är det enda alternativet, om du vill ha hyfsat bra resultat. Jag tipsar ändå om Tamron 17-50 och till det ett Tamron 70-200mm. Då har du mycket brännvidd för pengarna och relativt bra objektiv i din ägo.
 
Skulle vara så skönt att bara ha ett objektiv med sig som kan ta bra landskapsbilder i vidvinkel samtidigt som jag i nästa stund kan zooma in på ett objekt lite längre bort (eller bara för att leka med skärpedjupet på nära håll).

Önskvärt vore ett 18--> så långt som möjligt (135,150, 200, 300??)mm och vet att det finns några olika, både från Canon och Sigma men även tamron,

Någon som har några bra infall till något sådant objektiv eller är jag helt ute och cyklar och ska lägga ner hela idén?!
Vill man bara ha med sig ett objektiv och ändå ha både vidvinkel och tele kan säkert en "superzoom" på t ex 18-250 mm vara bra. Man får givetvis tänka på att en sådan konstruktion är en kompromiss -- den är inte speciellt ljusstark och ger inte högsta möjliga bildkvalité. Men jämfört med den kitzoom du har i dag tror jag inte det blir någon direkt märkbar försämring.

Canons nya 15-85 verkar vara ett trevligt och bra objektiv, men att det skulle vara "enda alternativet", som det påstås, är (ursäkta uttrycket) ren nonsens.

Om du står ut med att ha två objektiv är Canons 55-250 ett prisvärt objektiv som kompletterar din kitzoom väldigt bra.
 
Jag har haft flera objektiv, men sålde för en tid sedan alla och satsade på ett bra all-round objektiv. Det blev 15-85IS och det är jag mycket nöjd med. Ett utmärkt reseobjektiv. Det ger mig minst lika bra resultat som med ett av mina tidigare objektiv, 24-105L IS. Använder man sen Canons eget DPP program så kan man enkelt och snabbt avlägsna t.ex. vinjettering som ibland uppstår med 15-85IS.
 
På en 500D skulle jag satsat på ett EF 24/2.8.

... men inte trådskaparen!

"Skulle vara så skönt att bara ha ett objektiv med sig som kan ta bra landskapsbilder i vidvinkel samtidigt som jag i nästa stund kan zooma in på ett objekt lite längre bort (eller bara för att leka med skärpedjupet på nära håll)."

Per.
 
Vill man bara ha med sig ett objektiv och ändå ha både vidvinkel och tele kan säkert en "superzoom" på t ex 18-250 mm vara bra. Man får givetvis tänka på att en sådan konstruktion är en kompromiss -- den är inte speciellt ljusstark och ger inte högsta möjliga bildkvalité. Men jämfört med den kitzoom du har i dag tror jag inte det blir någon direkt märkbar försämring.

Det tror jag. Den 18-55 IS trådskaparen har är nog avsevärt skarpare än de superzoomar som är aktuella. Den enda som kommer i närheten verkar vara Canon 15-85.

Per.

PS. Skillnaden mellan 18-55 och 18-55 IS är rätt stor, vad det verkar. DS
 
Härligt med så många åsikter direkt!

Verkar över lag som att canons 15-85 är ett väldigt bra alternativ bildmässigt (dock några tusenlappar dyrare) samtidigt som jag uppfattat det som att man inte kommer så långt (zoommässigt) på en bränvidd av 85mm.

Vad jag hört så är KIT-objektivet helt ok för nybörjare som mig men hur mycket mer skulle jag då, i min position, få ut av att köpa ett sådant objektiv (för en massa tusenlappar) när det ändå inte har ett så mycket längre zoomomfång än det objektiv jag redan har? ..eller är det så stor skillnad att det ändå skulle vara värt det?

Ett exempelvis 18-135 (eller ännu mer) skulle som sagt vara önskvärt men man vill ju inte komma hem med suddiga bilder från resan.........

Det svåraste för mig är kort och gott att komma underfund med den praktiska skillnaden i bildkvalité för mitt än så länge relativt otränade öga i dessa sammanhang.
Jag har bara mitt KIT-objektiv som referens och försöker få en bild av hur alla dessa andra objektiv står sig mot detta i bildkvalité, genom att plugga en massa tabeller, grafer etc på div test-sidor men det är svårt att få en uppfattning om den verkliga och synbara skillnaden.....
*puh*

Set det så här:
* Jag är ute efter ett objektiv med så mycket zoomomfång som möjligt med en brännvidd som startar på mellan 15-18mm.

* Bildkvaliten får absolut inte vara sämre än det objektiv jag redan har utan måste åtminstone hålla samma kvalité, men gärna även bättre förstås.

Med dessa två punkter i åtanke, vilka objektiv är då överhuvudtaget aktuella för mig?
 
Jag kunde ta helt okey bilder med mitt 17-85 när vi var i Thailand. Visst, vill man kolla sina semesterbilder i 1000 gångers förstoring när man kommer hem så finns det bättre objektiv.

Jag tror mer på att ha ett okey "allround" objektiv som gör att man faktiskt orkar släpa med kameran. Hur kul är det på semestern att ha en ryggsäck med 15kg foto utrustning......

Jag är helt övertygad om att du kan ta tillräckligt bra bilder med en 17-85 eller 18-135 om du inte skall ha dom som fototapet hemma.

Bara mina tankar/
Johan
 
Det tror jag. Den 18-55 IS trådskaparen har är nog avsevärt skarpare än de superzoomar som är aktuella. Den enda som kommer i närheten verkar vara Canon 15-85.
Jag är inte så säker på det. Man kan t ex titta på den här jämförelsen mellan Canon 18-55 IS och Canon 18-200. På samma sajt kan man se resultat från Sigmas och Tamrons motsvarigheter också. Resultatet är blandat -- och långtifrån alltid till kitzoomens fördel.
 
Om redan kitzoomen finns och man är ganska nöjd med den så är ju den bästa kompletteringen 55-250. De båda objektiven väger inte så mycket och tar liten plats i väskan.
 
Vill man bara ha med sig ett objektiv och ändå ha både vidvinkel och tele kan säkert en "superzoom" på t ex 18-250 mm vara bra. Man får givetvis tänka på att en sådan konstruktion är en kompromiss -- den är inte speciellt ljusstark och ger inte högsta möjliga bildkvalité. Men jämfört med den kitzoom du har i dag tror jag inte det blir någon direkt märkbar försämring.

Canons nya 15-85 verkar vara ett trevligt och bra objektiv, men att det skulle vara "enda alternativet", som det påstås, är (ursäkta uttrycket) ren nonsens.

Om du står ut med att ha två objektiv är Canons 55-250 ett prisvärt objektiv som kompletterar din kitzoom väldigt bra.

Nonsens eller inte, säg själv då ETT ultimat reseobjektiv med HYFSAD VIDVINKEL för en KRÄSEN amatör? Vilket skulle det vara? Köpte för övrigt ett 15-85 IS idag för att ha på min cropkamera och jag måste säga att den ger en kvalitet som är överlägsen mina tidigare cropzoomar, riktigt bra är den. Sigma 18-50/2.8 macro var kanske lika bra och större bländaröppning, men å andra sidan ingen bildstabilisering och mer begränsat omfång.
 
Senast ändrad:
Grattis Håkan till en ny glugg. Tänker på 70-200/4 du sålde. Den hade varit bra men kanske liite stor och tung som resezoom?
Känns 15-85 bra på en cropkamera? Har mest sett den på 7D men vet inte riktigt hur den passar på t.ex. 550D?

Ha det gott!
Alexandra
 
Nonsens eller inte, säg själv då ETT ultimat reseobjektiv med HYFSAD VIDVINKEL för en KRÄSEN amatör? Vilket skulle det vara?
Jag tror säkert att 15-85 är överlägset de flesta andra normal- eller superzoomar till Canon om man bara tittar på IQ. Men Johan frågade ju inte efter det allra bästa objektivet, utan poängterade att han är nybörjare och vill ha stort zoomomfång och "ett bra mellanting för kvalité gentemot pris".
 
Mitt tips

Ett objektiv: EF-S 10-22. Två objektiv: EF-S 10-22 samt EF-S 55-250. Det var i alla fall vad jag hade på min senaste långsemester (Kina). Inget emellan, 10-22 är lite extremt, men: superbra för interiörer. Höga hus, ingen match. Och det är helt enkelt roligt att fota med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.