Annons

Det står busy ofta på 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_81

Medlem
Hej

Mina föräldrar har en Canon 300d, när dom tar kort så står det ofta Busy i skärmen och går ej att ta kort förräns det har slocknat! Är detta blixten som laddas upp eller är det minneskortet som är slött???

Mattias
 
300D är en gammal kamera. Prestandan är derefter. "Busy" - Upptagen beror troligtvis på att dom knäppt för många kort för snabbt, då fylls kamerans buffertminnen och innan bilderna töms från kamerans minne tilll minneskortet så är kameran upptagen.

I takt med att bilderna flyttas över kan du eventuellt ta nya bilder, men då blir det busy direkt igen.

Bästa sättet för att slippa detta är helt enkelt att inte knäppa av så förbaskat många seriebilder.
 
Står kameran i Busy vid uppstart eller vid tagning av bilder? 300D har tre sekunders uppstartstid, det kan vara det som stör?

Tror även att bufferten är ganska liten, vilket kan leda till att den står i Busy om man tagit bilder i serietagning.

Lista över olika "tider" för 300D finns under rubriken Performance Timingden här länken.

Edit: Kalle hann före
 
Hej

Tack för svaren, jag skrev fel kamera det är en 400d men som sagt det blir busy vid tagning av vanliga bilder inte serie....men det kan vara som ni säger...tack
 
Nu kan jag inget om Canon, men det skulle kunna vara någon antibrusfunktion som är i farten. Kolla kamerans menyer.
 
mattias_81 skrev:
Hej

Tack för svaren, jag skrev fel kamera det är en 400d men som sagt det blir busy vid tagning av vanliga bilder inte serie....men det kan vara som ni säger...tack

Låter lite konstigt tycker jag.
Jag har en 350D, men bara upplevt Busy enstaka gånger när jag tagit långa serietagningar.

Det kan vara ett långsamt minneskort, men jag tycker att det inte borde göra nån skillnad vid icke-serie-tagning, då bilden helt enkelt borde sparas i bufferten och får ta den tid den behöver till att skriva över till minneskortet, vilket inte ska leda till Busy.

Prova att formatera minneskortet i kameran, det kanske kan vara något relaterat (ex. fragmenterat ledigt utrymme).

Gällande brusreduceringsfunktionen tror jag den slår på om exponeringstiden är längre än tre sekunder, och pågår under lika lång tid som exponeringen (Busy).

* Vet du vad minneskortet heter?
* Uppstår problemet även vid kortare exponeringstider?
 
Hej

Jag har inte tillverkaren i huvvet, men det är inte nått jag har kört innan, själv kör jag med sandisk extream det funkar ju alla tiders...kanske ska testa att byta och se om det uppstår då med :)
 
Jag har precis samma problem med min 400d och skulle gärna vilja veta en lösning till det väldigt irriterande problemet.

Jag upplever att "Busy" kommer främst vid blixtfotografering. Jag fotograferar sällan serietagningar, utan knäpper ögonblicksbilder och då kan det visserligen bli några på raken. Har ett SanDisc Ultra II (2 och 4 GB) minneskort som inte borde vara det mest långsammaste kortet heller.
 
Nej, det går att fotografera utan uppladdad blixt. Bilden blir svart, eller så ändrar automatiken till exponering efter omgivningsljuset, beroende på hur man har ställt in det hela.

Att det står busy då beror istället på att 400D har en (till synes hyperkänslig) mekanism som förhindrar ihärdigt blixtfotograferande, för att undvika att blixten blir överhettad. Jag tycker den verkar hysteriskt överkänslig, men så är det.

Sätt på en extern blixt, så försvinner problemet (nästan, de har samma funktion, men den tåler mycket mer).
 
Pratar va om pop-up blixten nu då antar jag? Det låter ju väldigt konstigt om 400D skulle va så kinkig. Har iofs bara fotat Nikon men jag har haft diverse modeller och aldrig varit med om något sånt. Det låter konstigt när det bara handlar om enstaka kort också, hade kunnat förstå om det gällde serietagningar då blixten kan bli lite varm osv.

Kontakta Canon och be dem åtgärda? Så ska det ju inte vara.. är min spontana reaktion.
 
Jag hade en 300D förut, använde den glatt under två år innan jag bytte till min 30D som jag har nu. Anledning till bytet var att bufferten var för liten i 300D:n tyckte jag.

Om jag inte minns fel så har 300D:n en buffert på 4 bilder i jpeg och 2-3 bilder i raw, som jag minns det. När den sedan sparar till minneskortet så står det nog busy, ska inte svära i sten om det. Men jag är nästan helt säkert.
 
Två bilder i snabb takt klarar blixten fint, men sen kan den börja slöa.

Brusreduceringen kan vara ställd på ON, och då tar det lång tid mellan VARJE bild. Ställ den på AUTO eller OFF.
Ett ExtremeII-kort borde vara tillräckligt snabbt.
 
Jag provade just med min 400D. Om jag ställer den på RAW + jpeg L kan jag ta 8-9 bilder, sen står det mycket riktigt "busy" i displayen i sökaren, och även bakpå. Men då visas även siffran 0 till höger i sökaren, när man inte kan ta fler bilder. Slår jag över till jpeg M kan jag fotografera väldigt länge, utan blixt. Men med blixt blir det busy igen, efter tio bilder på raken, ungefär. Då visas fortfarande 9 till höger i sökaren. Har jag väl stressat den dit tar det ett tag innan den låter mig fotografera flera blixtbilder i sträck igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.