Annons

Det skramlar om min 350

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Jag har köpt en ny CANON EOS 350D och har haft den i cirka 1,5 vecka.
Nu är det så att det är något som skramlar i den. Det låter som om något ligger löst i den. Det låter ju inte mycket men det är ett ljud. Vad kan detta vara och är det något jag kan fixa själv eller bör jag skicka tillbaka den dit jag köpte den?

//Anneli
 
Det är inte grejen som "känner av om kameran hur kameran är vinklad"? om man håller den vertikalt eller horisontalt? det låter liite om man vickar på den..
/E
 
klickande ljud

Jag misstänker att det är den lilla 'pryl' som markerar om kameran är i horisontellt eller vertikalt läge. Inga konstigheter. Fungerar som det är tänkt. Min låter likadant om jag håller örat mot den.
 
Fäll upp blixten o skaka lite. Det kan va den det låter om. En lite plåtbit som som skallrar. Håll i den o skaka, blir nog tyst då. :)
/A
 
Re: klickande ljud

benson skrev:
Jag misstänker att det är den lilla 'pryl' som markerar om kameran är i horisontellt eller vertikalt läge. Inga konstigheter. Fungerar som det är tänkt. Min låter likadant om jag håller örat mot den.

Det låter ju betydligt mer än att jag måste lägga örat mot kameran för att höra det!

Men det är säkert något av det ni påpekat och då tar jag det som normalt och lämnar inte in kameran!

Tack för alla svar!

//Anneli
 
japp jag funderade över detta i början också och kom fram till att det var någon del av blixten som måste sitta lite löst för att den inte ska skeva.
 
Hade en kund inne på jobb som undra över samma sak, kom fram till att det bör vara som några skrivit tidigare; "lodet" som känner av hur du håller kameran, vickar du fram och tillbara låter det troligen inte lika mycket som om du vrider den vertikalt... i fallet jag pröva iaf... kan dock inte höra något på min 10d, men du behöver inte oroa dig iaf :)
 
blixten

har också hört från min 350. men när jag slog upp blixten och höll "tag" i de två metal skenorna som blixten hålls i läge med så slutde det.

mvh anders J
ps: annars har jag inte hört något.
 
Jag är inne på min andra 350D. Det rasslar exakt lika mycket på den som den förra. Vilket får mig att fundera på att alla 350D kommer att ha detta skrammel då man skakar på den.
 
Peter.H skrev:
Jag är inne på min andra 350D. Det rasslar exakt lika mycket på den som den förra. Vilket får mig att fundera på att alla 350D kommer att ha detta skrammel då man skakar på den.

Jag upptäckte precis samma skrammel när jag fick min 350D, gick med den till en fotohandlare och frågade vad det var. Det är de två metallskenorna som håller upp blixten. Det är inget konstigt och det låter så på alla kameror med uppfällbar blixt (åtminstone alla fotohandlaren visade mig).

No need to worry...

//Christer
 
Jag är 99% säker på att det är lodet. Både min ixus 10D och 350 har ungefär samma rasselljud. Det låter som en kula som skramlar runt lite.
 
Jag är 100% säker på att det är skenorna som stabiliserar den inbyggda blixten. I alla fall på min kamera.
 
kattla skrev:
Jag är 100% säker på att det är skenorna som stabiliserar den inbyggda blixten. I alla fall på min kamera.

Instämmer fick min 350D för två veckor sedan. Men har skickat tillbaks den för utbyte.
Det lät som en billig piratkopia :-(
En av skenorna till blixten var jätte lös.
Nya kameran kommer i slutet av veckan (för hoppnigsvis) Få se hur det låter.
 
tobbe_lobbe skrev:
Instämmer fick min 350D för två veckor sedan. Men har skickat tillbaks den för utbyte.
Det lät som en billig piratkopia :-(
En av skenorna till blixten var jätte lös.
Nya kameran kommer i slutet av veckan (för hoppnigsvis) Få se hur det låter.

Jag tror inte det är något speciellt fel trots att det låter så, skenorna är lite lösa för att kunna glida runt skruvarna bara. Min funkar i alla fall utmärkt.
 
Om någon tvivlar: Ta en bildserie medan ni sakta roterar kameran. Lägg märke till ljudet då lodet rör sig. Notera att bilderna vridits 90 grader efter klicket! Voila!
 
ANNONS