Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det perfekta bildformatet: 5x7

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Det tjötas en del om varför kompaktkameror har ett bildformat med proportionerna 4:3 mot systemkamerornas 3:2. Många tycker (med mig) att 4:3 känns lite "tråkigt", men det kanske mest beror på att det är lite mindre effektfullt, så att säga.
3:2-formatet är utdraget och inbjuder till annorlunda kompositioner, men på senare tid har jag funnit att jag tycker att det är för utdraget i många situationer. Särskilt när man inte har några geometriskt "starka" objekt i bild med raka och hårda linjer. Ett porträtt till exempel, tycker jag nästan alltid tjänar på att beskäras så att bildformatet blir mer åt det kvadratiska hållet.
Fast det behövs verkligen inte mycket! 4:3 kan vara för mycket att använda som standarbeskäring, då man gärna uppnår den där lite tråkiga känslan.

För nån vecka sen fick jag en stor aha-upplevelse, då jag provade att beskära alla bilder från en viss session till 7:5. Det är precis mellantinget mellan 3:2 och 4:3, och jag måste säga att jag skulle vilja att sensorn hade det formatet istället. Det känns naturligare och trevligare att komponera med, nästan alltid.
Särskilt i små web-publicerade bilder tjänar man i mitt tycke ofta på att knipsa en liiiiten aning av den längsta sidan, och det blir just 5x7. Perfektion!

Jag kan bara rekommendera att prova detta. Alltså att beskära alla bilder till det formatet, när det går. Det kanske inte passar just dig, men testa i alla fall:)

---------------------------------------

En annan trevlig sak är att plåta med redig vidvinkel och sen beskära till kvadratiskt format, vilket man kan placera var man vill i ramen man har. Om man väljer en vidare vinkel än vad man egentligen tänkte sig, så kan man peka kameran rakt framåt och slippa lutande linjer. Istället beskär man, och får på så vis ett "shift-objektiv" (fast man utnyttjar en mindre del av sensorn, tyvärr). Shift-optik funkar nämligen just så. Den har en bildcirkel som är större än sensorn eller filmrutan, och man kan därför flytta runt kompositionen i bildcirkeln redan innan bilden tas. Plåtar man lite vidvinkligare och beskär i efterhand så får man samma resultat, men med lite lägre upplösning. Rekommenderas!

Fler format- och kompositionsfunderingar vore trevligt, så ös på:)
 
Kan inte annat än hålla med. Själv älskade jag formatet på min Pentax 67 på sin tid. Det egentliga formatet var 55x68mm, inte helt långt från 5x7 proportionerna.

Man får väl spara till en Canon 1DsMKIII som har maskningsmöjligheter för en mängd format:
Aspect ratio masking for 6:6, 3:4, 4:5, 6:7, 10:12 and 5:7...

Kanske kan vara något..
 
Jag har längtat efter alla format som finns.. Det jag dock alltid gillat bäst är 3/4 formatet ;)

Tyvärr finns inte det på min D3, men jag börjar faktiskt vänja mig vid 5/4 formatet.. och ja, jag vet att det är idiotiskt att inte uttnyttja sensorn fullt, men jag gillar verkligen inte att beskära/komponera bilden i efterhand och dessutom slipper jag vinjetteringen på stora bländare ;)
 
StaffanW skrev:
Kan inte annat än hålla med. Själv älskade jag formatet på min Pentax 67 på sin tid. Det egentliga formatet var 55x68mm, inte helt långt från 5x7 proportionerna.

Man får väl spara till en Canon 1DsMKIII som har maskningsmöjligheter för en mängd format:
Aspect ratio masking for 6:6, 3:4, 4:5, 6:7, 10:12 and 5:7...

Kanske kan vara något..

Hur funkar maskning i sökaren?
 
Danlo skrev:
Jag har längtat efter alla format som finns.. Det jag dock alltid gillat bäst är 3/4 formatet ;)

Tyvärr finns inte det på min D3, men jag börjar faktiskt vänja mig vid 5/4 formatet.. och ja, jag vet att det är idiotiskt att inte uttnyttja sensorn fullt, men jag gillar verkligen inte att beskära/komponera bilden i efterhand och dessutom slipper jag vinjetteringen på stora bländare ;)
5:4 är rätt trevligt också, men då föredrar jag nog kvadratiskt ändå. Synd att sensorerna inte är kvadratiska (eller runda) så att man själv kan välja format. Då skulle man dessutom slippa vertikalgrepp, om man nu plåtar på höjden ofta.
 
Är vi beredda att betala vad det kostar att tillverka runda FF-sensorer? Waferyield från 8-tums wafer är 22 st för en 135-sensor, men bara 14 st för en Ø43,2 mm. Bara enhetskostnaden för framtagning av sensorerna stiger med 57%.

Vän av ordning kan naturligtvis invända att 8 tum numera är obsolete - att 11 tum är standard, men skillnaden är minimal. Kostnaden ökar med minst 50% per sensor.

Kanske skulle det går att hitta format med bättre yield, alternativt använda fler format i masken, men det verkar vara en mindre sannolik väg.
 
Dålig på matte

Vad innebär 7:5 i pixelbredd i mm ungefär?

T.ex.; 4:3 blir 800x600 i pixlar och 3:2 blir 800x531 i pixlar (vid ev. förminskning). Än bättre vore en "aspect ratio" så slipper man räkna ut på alla bilderna om man vill ha olika storlekar. T.ex. är "aspect ratio" 1.5056 to 1 för 3:2 vid ändring av bildstorleken av bilderna (i pspx2).
 
Om vi leker med 135-formatet 10 x 15 cm ( 2:3 ) och klipper ner det till 5:7, så blir bilden 10 x 14 cm. Klipper vi den till 3:4, så blir den 10 x 13,33 cm, vilket labben ibland klipper till 10 x 13 cm.
 
Re: Dålig på matte

Falkman skrev:
Vad innebär 7:5 i pixelbredd i mm ungefär?

T.ex.; 4:3 blir 800x600 i pixlar och 3:2 blir 800x531 i pixlar (vid ev. förminskning). Än bättre vore en "aspect ratio" så slipper man räkna ut på alla bilderna om man vill ha olika storlekar. T.ex. är "aspect ratio" 1.5056 to 1 för 3:2 vid ändring av bildstorleken av bilderna (i pspx2).
Det är egentligen redan ”aspect ratio” som står när man skriver 7:5 eftersom kolon är ett divisionstecken i detta sammanhang (sju femtedelar är lika med 1,4)

Använder man istället ”x” eller ”*” mellan siffrorna bör man enligt min mening övergå till gammal hederlig fotopraxis och skriva 5x7 istället, d.v.s. kortsidan först precis som Martin, medvetet eller inte (?), gjorde redan från start.

Våra traditionella pappersformat har ju för övrigt sidkvoten ”roten ur 2”, d v s 1,4142..., vilket ju fabrikanterna skulle kunna göra ett stort nummer av om de började tillverka sensorer i t.ex. formatet 22x31 mm eller något ditåt (borde gå att göra långt mer rationellt och därmed billigare än 24x36 mm med tanke på industrins litografiska maskinpark).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.