Advertisement

Annons

Det man bör tänka med en D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikssonrk

Medlem
Jag är en nybliven ägare av en Nikon D70.

Skulle uppskatta om ni kunde ge mig råd / tips om
hur man bäst ska sköta om kameran.

Tack i förhand.
 
Jag använder iofs en Canon D60 och mitt enda råd är! Var inte för rädd om kameran utan våga använda den istället, annars så blir det inga bilder utan bara en juvel du bär omkring på.

Vårda den som en freestyle och du blir lycklig.
Mvh Anders
 
Håll den så ren som möjligt. Håll väskan så ren som möjligt.
Akta den i möjligaste mån för fukt och stötar.

Se till att du befinner dig i lä och helst där det inte finns så mycket små partiklar när du byter objektiv, så slipper du, i större utsträckning, damm på sensorn.

Sen håller jag helt med Anders om att man ska våga använda kameran åxå. Så, var så försiktig som möjligt, utan att fotograferingen blir lidande av det. :)
Det gör inte så mycket om det kommer några regnstänk på kameran eller om den dunsar i marken eller ett staket, när man lättrar över, lite osv.

UV-filter på objektivet gör att man slipper rengöra eller stöta i själva frontlinsen. Det kan vara bra, men man bör välja ett av bra kvalitet om man tänker använda ett dylikt.
 
Var inte rädd för att använda kameran. En D70 klarar hårda tag. Det är viktigare att du snabbt får fram kameran och att du vågar använda den än att den ligger i två plastpåsar och du tvekar på att ta upp den.

Det spelar ingen roll om kameran blir smutsig. Det handlar bara om att läsa in sig på hur man rengör sin kamera och investera i rätt verktyg för att göra detta. Jag har sprungit runt på crossbanor när dammet flyger i luften och i skogar när det duggat. Det är inga problem. Kameran klarar mycket.

Jag får rengöra sensorn nästan en gång i månaden. Det är igentligen inte så viktigt att göra så ofta om man inte fotar mycket med långa slutartider. Linserna är bara att köpa sånt där tunt papper. super lätt att rengöra.

UV-filter är ett inte ett måste på billigare objektiv men på de dyra gluggarna kan ett UV filter rädda en annars katastrof.


Så lycka till med fotograferingen och användningen av din nya kamera.

Mvh /Fredrik
 
Foto Fredrik skrev:
Jag får rengöra sensorn nästan en gång i månaden. Det är igentligen inte så viktigt att göra så ofta om man inte fotar mycket med långa slutartider.
Du menar väl med liten bländare och inte med långa slutartider?
 
Tack för alla tipsen och nej tro mig jag är inte rädd för att använda kameran.

Ett uv filter sitter redan på objektivet. Tyckte det lät som en billig försäkring fall en olycka skulle vara framme. Har ju så mycket att lära mig nu. Detta är en helt annan värld än när man använde en liten Minolta Dimage G500.

Åter igen tack för svaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.