Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det magiska blixtljuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Jag undrar vad det är som gör att ljuset från en blixt kan få ytor som normalt ser färglösa och slitna att bli som nya med skarpa färger t.ex. tyger och golv.

Blixtljuset är ju kalibrerat i en viss färgtemperatur, men jag har inte upplevt att solljuset kan åstadkomma samma effekt vid samma färgtemperatur (rätta mig om jag har fel). Så är det magi eller vad? :)

Är det färgen du tänker på, är det inte snarare "stunsen" i bilden? Blixtljuset är ju en liten punktformig källa som ger skarpa skuggor vilket kan ge ett ruskigt skärpeintryck i ytor med struktur, speciellt om man slår från sidan.

En annan teori är att man ofta fotograferar objekt av den här typen på ett annat sätt utomhus. För att inte få enorma skuggproblem om man fotograferar i dagslus fotograferar man ofta i skugga eller mulet och då har ju ljuset mer blått i sig. Jämför man med ren solbelysning så är förmodligen blixten kallare större delen av dagen, det märker man iaf när man försöker blanda blixt och befintligt ljus.

>>jimh skrev "Är det färgen du tänker på, är det inte snarare "stunsen" i bilden?"

Nej, jag tänker mest på blixtljusets förmåga att ge kraftfull färgåtergivning (har tyvär inget bildexempel). Läste någonstans i någon tidning att om man ville få fram mättade färger i textilier t.ex. en flagga så skulle man använda blixtljus.

Den andra effekten jag upplever av blixtljus är att det kan "renovera" gamla och även nya ytor att få en helt annan finish. Som exempel kan jag nämna en bild jag tog i min lägenhet där den normalt ljusa parketten med hjälp av blixtljus återges på ett mycket "mustigt" sätt. (Svårt det här med att beskriva färgers och ytors beskaffenhet...)

Jag har märkt att en bild ljussatt med en direkt, odiffuserad blixt ger ett mer kontrastrikt och färgmättat resultat än vad det hade gjort om jag hade använt t ex en bouncer eller ett indirekt blixtljus. Samma sak borde det vara med solljuset. Det beror nog inte på om det är blixt eller ej, utan snarare vilken karaktär ljuset har.
Jämför bara en mulen dag med en då solen strålar klart.

/Jacob vP

Drazil skrev:
>>

Som exempel kan jag nämna en bild jag tog i min lägenhet där den normalt ljusa parketten med hjälp av blixtljus återges på ett mycket "mustigt" sätt. (Svårt det här med att beskriva färgers och ytors beskaffenhet...)

Det beror nog snarare på ljusets vinkel i förhållande till det du fotograferar och var du har kameran. Motljus t ex har ju en förmåga att vattna ur färger.

/Jacob vP

Tackar hjärligt för svaren!

Eventuellt genomför jag något ovetenskapligt test under sommaren genom att fotografera en flagga i solljus (en helt klar dag) när färgtemperaturen torde överensstämma med den som min blixt har, dels med dels utan blixt. Sedan får jag jämföra blixtbilden och solljusbilden och se på resultatet. Får också försöka ha samma vinkel på ljuset i förhållande till motivet och kameran i de båda fallen. I sådana fall återkommer jag i tråden. Kan bli spännande. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar