ErlandH
Aktiv medlem
Nja, vad jag förstår har 450D en förstoring på 0,87 och 5D Mk2 bara 0,71.450 D=95%, 5,2=98%!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nja, vad jag förstår har 450D en förstoring på 0,87 och 5D Mk2 bara 0,71.450 D=95%, 5,2=98%!!!
Frågan var bara att du påstod att det var lika med 88mm (tror jag det var). 5% på 88mm är ganska många mm.
Som sagt gör om gör rätt
SKALL DET VARA SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ!!!
Men snälla nån...
Läs Lennarts (Pupillen) inlägg #35 ordentligt innan du börjar skrika åt andra angående förståelse. Alternativt sätt dig ned med en bra bok om optik...
/Andreas
Som sagt tidigare, att det ser så ut på ungefär 50mm beror bara på sökarens konstruktion. Det har inget med ögat eller brännvidden i sig att göra.
Att 50mm har satts som "normal" på småbildskameror av spegelreflex-typ beror nog bara på ekonomiska intressen då avståndet mellan sensor och objektivfattning naturligt hamnar strax under 50mm och därför får den lättaste och billigaste objektivkonstruktionen ungeär 50mm brännvidd.
/Andreas
....
Och många har blandat in den ena termer efter den andra! Som inte ett hjälpt oss ett endaste dugg!
Vi har ju på snudd blivit osams
Så vad lär vi oss då av det här? Hhhmmmm!!
Jo: Det heter just "normal" bara för att det på ett "UNGEFÄR" motsvarar våran syn!!!
Ha de gött
M
Lite om normalobjektiv i Wikipedia där dom bl.a. pratar om "det aktiva synfältet" för ett öga. Våran "syn" är nog åtskilligt vidvinkligare annars så skulle det nog vara svårt att "se något i ögonvrån" ;-)
Följande står att läsa på ovan länk!!!
Som någon var vänlig att skicka!!!
Citat:
Normalobjektiv
Från Wikipedia
Normalobjektiv eller normallins [1] är inom fotografin och kinematografin ett som ger bilder som allmänt anses ha ett "naturligt perspektiv" jämfört med objektiv med längre eller kortare brännvidder.
Inom stillbildsfotografin är ett normalobjektiv sådant att dess brännvidd är ungefär lika med diagonalen på den bild som projiceras på negativet. En bild tagen med normalobjektiv motsvarar ungefär det aktiva synfältet för det mänskliga ögat.
Filmformat negativstorlek bilddiagonal normalobjektivbrännvidd
APS C 16,7 mm x 25,1 mm 30,15 mm 28 mm, 35 mm(c:a 1,5crop)
135 24 mm x 36 mm 43,27 mm 50 mm, 45 mm (full format)
kan vi lägga ner det här nu???
eller skall vi hålla på hela natten?
Ha de gött
M
P.S. Säger bara: "SCORE" D.S.
Jaha, du läste det till sist! ;-)
Hihi!!!
Men det var ju det jag visste, jag behövde inte läsa detta!
men andra kan ju läsa
Det här fick jag lära i samma stund jag satte min första riktiga kamera i handen 1985(typ)
Och så slipper jag få skit för något jag inte har konstruerat?
Utan bara reda ut och det utan WP?
Ha de gött
M
Jag blir bara lite ledsen för att inte min "normal" ser nåt i ögonvrån :-( men jag kan ju alltid slänga på mitt 17 mm och få den upplevelsen om vi nu ska skippa normalsnacket och komma in på trådens ämne igen ;-)
Det är ju EGENTLIGEN inte ögat som har den här bildvinekln som vi av olika orsaker (snälla, börja inte igen...) kallar "normal" - utan hjärnan.
Det är svårt att översätta ögat till ett objektiv eftersom vi inte kan se i "stillbilder" om vi inte sätter oss i ett mörkt rum som vi inte vet hur det ser ut och sen slår en blixt i taket eller nå. DÅ har ögat/hjärnan tagit en stillbild.
I alla vanliga fall så är vår bild - det vi "ser" inne i huvudet satts samman av upp till 50 olika bilder som synnerven skickat vidare via första anhalten i hjärnan vidare till nsta anhalt - som innehåller förståelse/tolkningsdelen. Detta är orsakten till att våra ögon i stort sett alltid "flackar" när vi är i avslappnat tillstånd, vi tar massvis med stillbilder för att sammafoga dem till en helhet.
Detta är också den vanligaste orsaken till att vi "ser fel". Ögan kan naturligtvis inte "se" fel signal att skicka vidare till första anhalten i hjärnan, men den ANDRA anhalten kan bli förvirrad och koppla ihop bilder fel - ibland t.o.m lägga in kompletteringsbilder från långtidsminnet! Sen blir vi förvirrade eftersom vi i nuet antar att hjärna gjort rätt och bara använt faktisk information och inte tidigare sparad information.
Ögats lins i sig självt är både väldigt imponerande och väldigt "dålig" i förhållande till en tillverkad glas/plastlins. Imponerande eftersom linsen består av två asfäriska ytor med en materialfördelning internt som gör att ytorna har en ojämn förändringspotential under fysisk påverkan (musklerna som fokuserar ögat). Vi har alltså inbyggd CRC, eller "close-range correction", precis som ett makroobjektiv.
Dåligt är det eftersom linsen ytterst sällan är rotationssymetriskt, utan i nästan alla fall lite lätt buckligt och deformerat. Den asfäriska korrigeringen är dessutom inte alltid helt rätt placerad, och detta ger vissa av oss glasögonbärare problem med att glasögonen korrigerar perfekt i dagsljus (liten bländare - liten pupill) men helt plötsligt när det blir mörkt så stämmer inte styrkan på glasögonen längre.... (stor bländare - vi vidgar pupillen). Samma sak som SA i ett objektiv, men dessutom ofta i kombination med en stark decentrering.
Lite kuligt är att idag kan vi mäta linsen i ögat genom att belysa en liten, liten punkt inne i ögat med en laser och sedan via avancerade program som klarar att översätta ett fotografi taget av punkten genom linsen till en geometrisk form... Mer avancerade laserbehandlingar för synkorrigering använder sig av den här typen av mättningar för att veta hur de ska värma ner linsen rätt.
Det är ju EGENTLIGEN inte ögat som har den här bildvinekln som vi av olika orsaker (snälla, börja inte igen...) kallar "normal" - utan hjärnan.
Det är svårt att översätta ögat till ett objektiv eftersom vi inte kan se i "stillbilder" om vi inte sätter oss i ett mörkt rum som vi inte vet hur det ser ut och sen slår en blixt i taket eller nå. DÅ har ögat/hjärnan tagit en stillbild.
I alla vanliga fall så är vår bild - det vi "ser" inne i huvudet satts samman av upp till 50 olika bilder som synnerven skickat vidare via första anhalten i hjärnan vidare till nsta anhalt - som innehåller förståelse/tolkningsdelen. Detta är orsakten till att våra ögon i stort sett alltid "flackar" när vi är i avslappnat tillstånd, vi tar massvis med stillbilder för att sammafoga dem till en helhet.
.....