Göran Larsson
Aktiv medlem
Dessutom sitter utläsningslogiken för ögats pixlar mitt i sensorn och ger därmed en blind fläck. Vilken felkonstruktion ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vattenpasset sitter inte i ögat.Sen får man tänka på att ögat har extremt bra vibrationsreducering och ett fantastiskt inbyggt vattenpass!
Intressant diskussion, så jag gjorde ett litet test:
Jag satt i min soffa och tittade på bokhyllan tvärs över rummet på en DVD-film som jag inte kunde läsa titeln på. Sedan tog jag ett foto med kit-zoomen på 55mm och zoomade in maximalt på displayn och kunde då läsa titeln på DVD-filmen.
Som tidigare nämnts så är det nog så att hjärnan fyller i. Du vet hur en ekorre ser ut på nära håll, så när du har lyckats identifiera djuret som en ekorre, så fyller du i alla detaljer och ser den precis så som du föreställer dig en ekorre =)
En annan nackdel är att det inte finns någon minneskortplats eller USB port så man kan beställa 40x60-kopior på vad man sett
En annan nackdel är att det inte finns någon minneskortplats eller USB port så man kan beställa 40x60-kopior på vad man sett
Förstoringsgrad och perspektiv motsvarar, som du säger, ett "normalobjektiv" (det är ju därför de kallas så). Men bildvinkeln är helt annorlunda, beroende på att ögats konstruktion inte liknar en kamera.Intressant är ju dock hur man kommer fram till vilken brännvidd ett öga har. Vissa säger ju att det är runt 50 mm (35 format) men samtidigt har men en väldig vidvinkel ...
Nu finns det ju just zoom till kamerorna, där tappar ju ögat allt försprång på ett ögonblick! En kamera med ex ett 400mm kommer ju 8ggr närmare än ögat,
Kamera VS Ögat = 8-0(men då jämför vi ju inte rättvist eller hur.)
Så vad pratar vi om här, jo alla kameror som skall jämföras med ögat MÅSTE ha ett 50mm vid testerna!
2:a
Vid normal syn(besök en optiker) ser vi 1mm på en meter, det gör en normal kamera med 50mm(sensorn) också men här vinner ögat pga att optiken inte är 100%-ig.
Kamera VS Ögat 1-1
3:de
Så är det då dags för optiken, linsen, objektivet,
gluggen mfl namn? Här finns det idag inget objektiv som fixar det tyvärr göbbar,
Kamera VS Ögat 0-1
Ser vi istället på skärpan i skymningen när ögat vidgats till max så kommer linsfel i ögat att sätta ner skärpan rejält
Ex:
1: ta fram kamera!
2: ta upp kameran till ögat!(valfritt öga)
3: titta in i kameran/sökaren som man alltid gör?
4: MEN titta nu med båda ögonen(som man alltid gör)
Nää inte samtidigt in kameran nu, för det blir krångligt.
5: zooma nu tills dess det är ungefär lika i storlek på det du ser i sökaren och det ögat du inte tittar med i sökaren,
Om sedan ögat inte är ett av alla dessa måndagsexemplar vi får dras med (tillverkningskvalitén är usel, och inte kan vi reklamera heller så kommer det att vara lika skarpt som alla andra bra objektiv och ögon med en 2,2 mm stor pupill (om andra djur ska kunna se skarpare så måste de använda större pupiller).
Visst blir det lite partiskt, men det känns som det är svårt att komma ifrån eftersom vi som människor inte har någon annan referens än vad vi ser. Sen är det ju helt klart så att vår egna vitbalans borde anses som felaktig eftersom vi faktiskt tar bort information (ljusets färgtemperatur) från en scen.Sen är det lite märkligt att döma "tävlingen" med just ögat som referens, snacka om partisk domare. Är ögat/hjärnans vitbalans verkligen mer rätt än en kamera helt utan vitbalans?
Men se god dag då!!!
Men då,,, Litet onödig info, som alla borde veta vid det är laget, om inte läs, förstår ni inte läs igenom det igen, och igen, och igen. Tills ni förstår
Vi jämför Ögat med Kamera?
Om man vill ta reda på med vilken brännvidd vi ser världen med, så måste vi krångla till det litet, som att göra så här?
Du måste blunda med det ena ögat.
Det här fungerar både på FF & Crop 1,5 eller 1,6. OK!
SÅ!!!
Ex:
1: ta fram kamera!
2: ta upp kameran till ögat!(valfritt öga)
3: titta in i kameran/sökaren som man alltid gör?
4: MEN titta nu med båda ögonen(som man alltid gör)
Nää inte samtidigt in kameran nu, för det blir krångligt.
5: zooma nu tills dess det är ungefär lika i storlek på det du ser i sökaren och det ögat du inte tittar med i sökaren,
(Men vi går ju inte runt och fotograferar med 2kameror hela tiden & dessutom samma motiv, nää just de)
Vad era står på vet jag inte
Men mina bägge kameror säger/visar nu:
5,2:an: 60mm?
450:an: 55mm?
Och det stämmer precis det,
men hallå crop kameran sade ju 55mm, ja det är 55mm, men eftersom det är crop så blir det en annan bildvinkel bara?
Bildvinkel motsvarar alltså 88mm,
Uuuuhhh!!!
55x1,6=88(alltså 88mm på en CANON)
Mer eller mindre en synvilla alltså, ja typ!!!
Ögat vet ju inte att kameran kostar 1,500kr eller 15,000kr alt 150,000kr!!!
Så det spelar ingen roll om hjärnan lägger till eller vad den nu gör,
Så ser vi ändå världen med c:a 50mm så måste ju också bilderna vara tagna med just 50mm(därav att det heter NORMAL)
Visst det stämmer att vi har ett brett synfällt dock inte skarp,
ok visst, sant.
men vi måste ändå utgå ifrån ögat här, och inte dra in en massa annat, som dock är vad det är?
Men JAG ser fortfarande detta på så sätt att kamerorna idag inte är i närheten av det jag själv ser med mina ögon, Gör inte ni det!
Vid 50mm alltså!!!
Om jag sätter på ett 400mm som jag skrev innan & tittar på den lilla söta ekorren som sitter 8meter bort(typ) och sedan tittar på kortet/bilden, så lura inte i mig att den bilden är bättre än mitt öga,
Jo på ett sätt är den bättre då jag slipper springa fram 8ggr så nära och titta på c:a 1m utan kameran alltså med ögat, för att det skall motsvara c:a 50mm!
Så hur vi än vrider på detta måste vi utgå ifrån 50mm!!!
För det är ju det perspektivet vi går runt med sedan urminnestider(dock har vi fortfarande 2ögon) kameran har ju bara 1,
Och samtidigt går vi runt med 15% skarpt & 85% oskarpt? Jahaa!
Men då framstår ju ögat som än mer bättre eller,
Då tar vi bort 85% av sensorn,
för har inte vi någon nytta av det,
så har ju inte kameran det heller?
Var hamnar vi då? tillbaka till stenåldern ju:
SONY MAVICA MVC-FD200 skulle väl matcha rent prestandamässigt då, alltså om vi tog bort 85%, eftersom vi inte utnyttjar det.
kom igen nu
inbilla inte mig något annat än att vi är överlägnsa dagens kameror!
Men vad som är bra med dagens kameror är ju att dom har zoom som gör att man kan komma närmare, utan att behöva gå närmare eller att man rent tekniskt inte kan ta sig närmare än med just zoom objektiv!
Så det är ju bara ett hjälpmedel,
Ha de gött
M
Sen är det ju helt klart så att vår egna vitbalans borde anses som felaktig eftersom vi faktiskt tar bort information (ljusets färgtemperatur) från en scen.
Använde du en kamera med 100% sökare, om inte, gör om gör rätt