Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det ligger en hund begraven...

Produkter
(logga in för att koppla)

swede

Aktiv medlem
Hej. Nu har jag ströläst lite kommentarer från några av eder. En del vet mycket om fotografering andra inte. Fotografer som Ragnar Nyberg och Jonas Lindström som hör till dem bästa inne i detta forum vet ju vad dem talar om. Deras bilder talar för sig själv!

Men när kan man kalla sig fotograf? Ta bara Kim Wallung och Tove Solander som ett bra exempel. Dessa två "fotografer" ger kommentarer som om dem inte hade gjort något i deras liv. Så kommer frågan. När får jag se alla dessa fantastiska bilder? Alla dessa råd ni ger till andra hade ni ju behövt själva. Slutsats till dem som ändå har laddat upp egna bilder och som tvunget skall ge deras råd och funderingar till andra. Många av er skriver som proffs men tar bilder som amatörer. Finn ut av balansen. Och finn ut av ert ordval till några stackars satar inne i detta underbara forum.

Och låt inte dem som laddar upp egna bilder ha möjlighet att kommentera andras bilder.

Hilsen Peter(en glad amatör)

Är det kverulantafton idag eller vad? (tänker även på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1315)

> Och låt inte dem som laddar upp egna bilder ha
> möjlighet att kommentera andras bilder.

Du menar kanske "och låt inte dem som inte laddar upp"? Fast det är ju nästan lika dumt skrivet det med. Själva idén (som jag ser den) med fotosidan.se är ju just att man skall få komentarer på sina bilder. Gillar du inte att få kritik så behöver du inte ladda upp några bilder. Gillar du inte att vissa ger felaktig/ej heltäckande svar i forumen så kan du ju rätta dem eller sluta läsa forumen.

Själv får jag intrycket av att du skrivit detta inlägg bara för att du själv inte är nöjd med de kommentarer du får. Foto är konst och måste man själv vara konstnär för att kunna uppskatta och kritisera konstverk? Jag kan inte måla som Monét, men jag kan ändå säga att jag tycker att hans målningar är fina.

Det jag gillar med fotosidan.se är att här finns så många människor som tycker så olika. Detta gör att de bilder som publiceras får så många olika kommentarer och tips. Vi är inte alla Sugimoto, men vi kan ändå ge tips och kommentarer till bilder som i slutändan förhoppningsvis gör oss till bättre fotografer.

> Hilsen Peter(en glad amatör)

Du menar inte en grinig amatör då?

Nä nu har jag också gnällt färdigt!

Låt läsaren avgöra trovärdigheten, poängfullheten och nyttan med varje inlägg. Att enbart de fotografer som allmänheten tycker har bra foton ska få komma till tals är löjligt.

Jag har stött på en del fotografer, ja även yrkesdito vars verk inte många kan klaga på, som har varit totalt värdelösa pedagoger. Hur bra de än är i sin praktik har de inte kunnat förmedla det.

Jag har också stött på, bla i dett forum, personer vars foton kanske inte kommer att gå till "hall of fame" men vars inlägg och kommentarer har varit värde- och insiktsfulla.

Givetvis finns de övriga varianterna närvarande, imponerande fotografeier och bra kommentarer, samt icke imponerande fotografier och icke bra kommenterarer.

Till syvende och sist måste det vara upp till läsaren att bedömma, sålla och ta till sig det denne tycker är värdefullt.

/Erik

Att kritisera någons konstnärliga verk är något av det svåraste att kritisera då man inte har möljighet att sätta fingret på så mycket annat än smak, och tydliga tekniska fel. Det som allt handlar om är väl att ge konstruktiv kritik, de som inte kan ge kritik på detta sätt gör bättre i att strunta i det... Varför? Jo, meningen med konstruktiv kritik är ju inte om det är positivt eller negativt utan att man förklarar vad man tycker och inte tycker på ett sätt så att mottagaren kan ha nytta av vad som sägs.

Till Hampus

Hej Hampus. Jag skrev det här inlägget just för att det inte handlar om mig. Jag är absolut inte grinig. Det är nog det minsta man kan kalla mig. Men skall jag vara helt ärlig, så är jag ganska irrieterad på folk som skriver dem mest hjärndöda kommentarer. OCH då talar vi inte om bilden tilltalar dem eller ej. Eller om några betyg. Folk får väl gärna skriva om dem tycker om bilden eller ej. Men med vilken finess? Jag kan ge dig ett eksempel. Malinka P Hörnfeldt har tagit bilden "Fånge" som Tove Solander kommenterat "inte så lyckat med de skelande ögonen och den utflutna näsan, men den ger misärreportagekänsla". Öhh..inte så lyckat med de skelande ögonen..? Kanske ser hon ut sådan. Det är ju det samma som om jag hade kommenterat ett självporträtt på dig med, "nu förstår jag varför du har tagit en bild på dig själv av dig själv. Ingen annan ville väl göra det, så ful som du är dig, men annars tycker jag bilden är lyckad" Jag ger dig en femma! Förstår du poängen. Det har inget med höga betyg eller ej. Jag vet att det finns egotrippon på den här sidan som bliver väldigt upprörda över om dem får alltför låga siffror. Och jag hör inte till den gruppen. Men jag tänker på alla oigenomtänkta utsagon. Problemet är väl den att folk tänker för snabbt, istället för att återkomma till bilden på ett annat tidspunkt då man har fått en någorlunda bild om hurvida fotografiet har gjort intryck på en eller ej. Bra eller dålig. Bilder tycker jag är som chokolad. Den bästa smaken fås om man låter stycket smälta i gommen och avnjuta armoen, istället för att tugga och svälja direkt. Vill du ha ett eksempel till? Anna Karlsson tog en porträttbild på "Niklas" som Tove svarar med "han ser ut som ett bergatroll eller något, inte särskilt vackert, men hyfsat stämningsfullt" Är inte det här ganska så banalt?

Men jag väntar tålmodigt på ett svar och några av dina bilder som jag kan få avnjuta.

Hilsen Peter

:D

Kritik

:) Jag tycker fotosidan är mycket seriös åtminstone hittills. Det blir fler och fler medlemmar och därmed svårare att få alla medlemmar att använda seriös debatt.
Att ge kritik på bilder är svårt men det är ännu
svårare att ta emot negativ kritik. Meningen
med att visa sina alster är ju för att få kritik. Helst vill man ha positiv, men man lär ser mest av att få synpunkter på saker som kan förbättras. Sen har ju inte alltid den som ger kritik rätt, men har många andra samma åsikt så får man ge sig.Nästa gång blir kanske ens egna bilder bättre.Jag brukar se på de bilder som är intressanta för det mesta gör ett antal andra detsamma. Jag lär mig av deras kritik även om jag
inte tagit just den bilden. Det sämsta betyget är nog om man skickar in bilder och inte får någon kritik. Då är bilden inte ens intressant.
Fram för seriösa debatter bort med pajkastningar.

Ditt första inlägg ger ett mycket annorlunda intryck än ditt senaste, men här kommer ett litet svar:

Om vissa ger olämpliga kommentarer, skit i dem, eller säg till dem att du upplever deras kommentarer på ett negativ sätt.

I ditt första inlägg frågar du "när kan man kalla sig fotograf?" och sedan insinuerar du att vissa inte kan kalla sig det för att de ger dåliga/irrelevanta kommentarer. Hur tusan hänger det ihop? Nä, dålig stil Peter, det är vad det är, från din sida alltså.

> några av dina bilder som jag kan få avnjuta.

Här kommer det igen... En av anledningarna till att jag uppfattade dig som ytterst grinig är att ditt standarsvar på negativ kritik verkar vara i stil med "jaha, men hur ser dina egna bilder ut?" (din kommentar på "penelope" ett praktexemplar). Den typen av kommentarer måste väl ändå tillhöra den värsta sorten? Spelar väl ingen roll hur kommentargivarens bilder ser ut, det är ju din bild som bedöms.

Vad gäller mina bilder får du nog vänta ett tag till jag har skaffat negscanner (eller scanner). Fotobutikerna klarar ju i alla fall inte av att fixa digitala bilder...

Till Hampus

Hej igen. Nu förvränger du det igen. Skall du citera något så gör det korrekt. Om du sedan tycker att det ligger en underliggande besvikelse från min sida så är det din ensak.

Ibland kan man blunda och önska någonting väck men nästa gång man öppnar ögonen är det fortfarande där. Jag tycker att det är bra att det här bliver diskuteret så att det kan bli till något konstruktivt och höja nivån på kommentarerna generellt.

Det var vad jeg hade og säga.

Hilsen Peter
:)

> Skall du citera något så gör det korrekt.

Hm? Jag har inte citerat något, jo en rad men den var helt korrekt. Jag inneslöt visserligen ytterligare en textrad med citattecken, men det är ju rätt tydligt att det inte är något citat.

(Detta är alltså bara ett förtydligande och jag tycker att jag sagt det jag vill säga.)

Jag har enbart två saker att säga i den här diskussionen.
1. Personangrepp hör inte hemma här.
2. Kommentarsdelen i galleriet är inte till för att kommentera motivet i sig utan att ge kritik/beröm till fotografen, vilket för övrigt jag påtalat i flera tidigare kommentarer. Det betyder att motivet kan vara en modell med en frisyr som inte tilltalar dig men det ska inte påverka omdömet om bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar