Har en helt ny Sony DSLR-A230 som jag bergis vill ha lite skojiga "leksaker" till.
Filter skulle jag vilja testa...
Men vad gör de olika filtrena?
UV-filter?
Polarisationsfilter?
Stjärnfilter ser ju bara ut att få sååå läckra effekter.
Vad finns det fler för filter med bra effekter som kan passa en nybörjare som knappt kan hantera en systemkamera?
UV-filter tar skär av ultraviolett ljus. Sån't behövs egentligen inte på digitalkameror för det sitter UV-filter på sensorn redan, däremot använder folk ofta ett UV-filter ändå för att skydda objektivet, men det gör ingen bildmässig nytta. Tvärtom kan det ge tråkiga reflektioner/mjölkighet istället. Den våghalsige kör utan..
Polarisationsfilter är kul. Det måste du testa. Det är ett solglasöga till kameran kan man säga. Det gör sig bäst när det är blå himmel och gärna sjö/hav med i bilden. Man får snurra på det och ställa in vinkeln så det ger bäst effekt. Man kan fota genom glasrutor utan att det blänker. Man kan fota genom vattenytan bättre och vita molntussar ser vitare ut efter som den blåa himlen mörkar ner sej. Man ska inte vara snål när man köper polfilter, dom billigaste/sämsta ger bara massa dimma i bilden.
Sen finns det färgbalansfilter. Om man fotar i glödlampsljus som är väldigt gult så kan man tjäna på att ha ett blåaktigt färgfilter som kompenserar för detta. Kameran kan visserligen kompåensera för detta själv genom att ställa in sin så kallade vitbalans, men det kostar lite mer brus. Men här pratar vi små skillnader.
En del smetar vaselin på gamla avdankade UV-filter eller dyl för att få dimmighet med flit, det kan passa ibland.
Macrolinser finns det så man kommer närmre, men frågan är nog om inte det blir bättre att beskära bilden i datorn då istället, för dom där linserna brukar inte ge hundraprocentigt resultat. Det jag hade en gång i tiden smetade ut allt tyckte jag.
Sen har du ju alla olika effektfilter som finns tex stjärnfilter. Det finns massa lustiga grejer. Jag har ingen erfarenhet av dom, men det är ju bara att testa