Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med att kommentera modeller...?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Satt och kollade igenom lite kommentarer från olika former av modellbilder. En sak som jag inte riktigt kan förstå är varför man INTE får kommentera modellen i sig. Så fort det är med en männsklig modell i en bild så "ska" man inte säga vad man anser om modellen i fråga utan då handlar det bara om den "bildtekniska" biten.

Men om det är en bild på en ko eller ett blomma, då anses det var mer än rätt att kommentera att man velat ha en renare ko eller en större blomma...förstår ni?

Jag fotar inte själv modeller så det kanske bara är jag som inte förstår hur tänket går. Men jag menar, om man tar med sig sina modellbilder och går till någon form av köpare (tidning, reklambyrå eller vad som helst) så nog sjutton kommer dom att hårdgranska modellen, dess utseende, pose, fysiska attribut osv, inte sant? Är det då inte bra att redan här på fotosidan får höra vad man skulle kunna tänka på när det gäller val av modell eller hur modellen framställs?

Missförstå inte nu, jag menar givetvis att kommentarerna ska vara konkreta och "schyssta", ska ju inte bli nån form av mobbing.

Tex, om jag ska ta en bild med temat "Fitness och träning", och fotar en lönnfet dam med tights som skär sig in mellan skinkorna på ett obehagligt sätt, varför skulle då ingen kunna kommentera och säga att dom hade velat ha en modell som man mer associerade med "vältränad", då det är det som är gångbart om man ska sälja en sådan bild till tex ett träningsmagazin (om det inte ska vara på deras humorsidor alltså ;) ).

Speciellt är väl det här vanligt förekommande inom "nakenfotograferingen", då det lätt blir en disskussion om plastbröst och liknande hit och dit. Jag säger inget om det, men om det är en bild med en supersmal modell med bröst stora som luftballonger som inte alls är i proportion, borde man inte upplysa om det då? Visst, inte så kul för modellen att höra kritik, men har han/hon valt att vara modell så är väl även den negativa kritiken en del av yrket/hobbyn, precis som för fotografen.

Nån som fattar hur jag tänker? Eller är det bara min skalle som är vilsen? :)
 
Har ibland kommenterat dessa modellbilder och en sak har dom haft gemensamt, och det är att man INTE får vara negativ till annat än ljussättning
och bakrund osv,,.Att till exempel ta upp syftet med bilden är tabu,varje bild har enligt mig ett syfte.Modellernas fysiska attribut är också tabu,hur konstigt det än ser ut på bild.I alla andra bilder får man som du säger ifrågasätta syftet och attributen som fotografen har valt att ha med i bilden.
 
Ah, då var det inte bara jag som reagerat på det...

Kan inte nån av er "modellfotografer" som är benhårda på att modellen inte får kommenteras (negativt) i era bilder skriva och förklara?
 
Håller helt med dig Mattias.

Det finns ett antal trådar här i forumen som tar upp diskussionen om att kommentarer ofta är för tekniska och man saknar kommentarer om bilden som bild, vad den väcker för känslor och vad den förmedlar. Om det då lämnas kommentarer på nakenbilder kring vad de förmedlar för budskap och väcker för känslor blir det ett ramaskri bland flera av dom som fotograferar naket om kommentarerna inte är positiva utan kritiska.
 
gujo skrev:
Om det då lämnas kommentarer på nakenbilder kring vad de förmedlar för budskap och väcker för känslor blir det ett ramaskri bland flera av dom som fotograferar naket om kommentarerna inte är positiva utan kritiska.

Visst är det så. Men just när det gäller de som fotograferar naket kan jag förstå till VISS del, pga att det tyvärr är alldeles för vanligt med kommentarer av typen usch-gillar-inte-bilder-på-nakna-människor. Dessa kommentarer förstår jag att alla besparar sig. Men en saklig och konkret kritisk kommentar...det är väl det man lär sig av?
 
Bör också påpekas att man har full rätt att kommentera ALLT inom dom fyra hörnen på bilden,inom ramen för regler om personangrepp,etnisitet,kränkningar osv. naturligtvis.
Vissa fotografer är ute efter ryggdunkningar,men det är inte därför bilder ska läggas ut i poolerna för kritik.
 
Om man som kritiker frågar sig syftet med bilden, kanske man ska lägga till vilken/vilka som är den tänkta kunden/betraktaren?

Jag har aldrig något högre syfte med mina bilder än att få mat för dagen.
Krävs det att jag plåtar plastbröst eller steroidmuskler för den saken skull, gör jag det.

Oftast har inga moraliska betänkligheter så länge "objekten" är över 18år och kan visa leg. Är det falskleg? Tja, vad vet jag?

Sällan är det någon som ifrågasätter alla dessa bilder på solnedgångar, kattungar och barn.

Kanske är det en pedofil som är ute å plåtar?

Då blir syftet med bilden ett helt annat.

Har jag rört till det nu?
 
Adam, nä, du rörde nog inte till det så mycket :)
Visst är det viktigt att man vet vad bilden ev. skulle kunna tänkas användas som, får man veta det så är det ju lättare att kommentera den utifrån det syftet.
 
En komplettering till vad jag skrev ovan:
Jag har också sett flera ovärdiga kommentarer som man med all rätt ska reagera på. Bästa sättet att hantera sådana kommentarer är att rapportera dom till FS redaktion i stället för att själv gå i polemik med kommentatorn.

Till skillnad från Adam upplever jag det som att det även relativt ofta förekommer fullständiga sågningar av kattbilder, solnedgångar, barnbilder... ja, på nästan på alla typer av motiv, om än inte lika frekvent som på nakenbilder och modellbilder.
 
Senast ändrad:
picturethis.nu skrev:
Om man som kritiker frågar sig syftet med bilden, kanske man ska lägga till vilken/vilka som är den tänkta kunden/betraktaren?


Sällan är det någon som ifrågasätter alla dessa bilder på solnedgångar, kattungar och barn.

Om bilden läggs i en pool för kritik här på FS är det för mig helt ointressant för vem/vilken
kund fotografen tagit sin bild,det är då upp till mig som betraktare att bedöma bildens värde för MIG,för det är väl så kritikpoolerna ska fungera, och inte vara reklampelare för yrkesfotografer.

Har ibland sett att man kommenterat en solnedgång med typ "personligen är jag VÄLDIGT trött på solnedgångsbilder".Skulle jag skriva så på vissa av "glamourbilderna" så blir nog fotografen väldigt mycket bittrare än den som tog bilden på solnedgången.Ofta har till och med solnedgångsfotografen ursäktat sig för ännu en sån bild,men där syftet enbart var att förmedla en vacker solnedgång.Skillnaden är att det är OK att kritisera syftet med solnedgångsbilden men inte syftet med slitzbilden.
 
Oki

OK då, jag får väl förklara mig lite till...

Min tanke var att plåtar man lättkläda kvinnor för någon tidning så kan det hända att det är ett uppdrag mot pengar. Inte alltid har man fria händer i skapandet om ett uppdrag kanske kommer från en AD på en reklmabyrå, eller så.

Alltså ett styrt uppdrag, man avbildar något som någon annan redan har skissat upp på ex. ett papper.

Här menar jag att det kan spela roll om man som betraktare vet om att det rör sig om ett uppdrag. Många vet eller kan ana hur ett Slitzomslag brukar se ut.

Andra bilder kan vara av mer personlig karaktär; barnbilder, husdjur, solnedgångar mm. Dessa kanske framkallar minnen och känslor för de närmast sörjande - helt ok. Men har kanske inte samma krav på sig för att sälja lösnrummer?

Kritiken kan variera om man vet syftet.

Har för mig att jag sett en sketch på TV med Lasse Åberg som målar en kluddig tavla som uppskattas oerhört av kritikerna. Men det visar sig sedan att den var hans lille son som kluddat...

Tja, nåt sånt...
 
Re: Oki

picturethis.nu skrev:
Min tanke var att plåtar man lättkläda kvinnor för någon tidning så kan det hända att det är ett uppdrag mot pengar. Inte alltid har man fria händer i skapandet om ett uppdrag kanske kommer från en AD på en reklmabyrå, eller så.

Alltså ett styrt uppdrag, man avbildar något som någon annan redan har skissat upp på ex. ett papper.

Men varför då lägga upp en bild på FS för kritik om du ändå inte kan styra bilden dit du vill?Som fotograf är man väl medveten om att kreti o pleti(fs medlemmar, dvs VI) kommer att kritisera bilden efter våra kriterier oavsett vem som har kommit med bildide`n.
 
Därför att kan man vara intresserad av att få synpunkter om hur bilden kan förbättras inom ramen för syftet med den.

Övriga synpunkter och gnäll kan man glatt ignorera.
 
PMD skrev:
Därför att kan man vara intresserad av att få synpunkter om hur bilden kan förbättras inom ramen för syftet med den.

Övriga synpunkter och gnäll kan man glatt ignorera.
Då kan ju fotografen skriva att "jag ansvarar för det 2:a ljuset till vänster om modellen,va tycks"Då kan jag utgå ifrån det och inte det som är utanför fotografens kontroll;-)

Sen är det ju inte så att kritik och"gnäll"tas emot så väl av vissa av dom här fotograferna.
 
Jag vill påstå att naket och glamourbilder inte bedöms utifrån samma kriterier som andra bilder. Det är aldrig nån som ifrågasätter varför en fotograf tagit en macrobild på en tulpan istället för en ros, inte vad jag har sett iaf.

Tar man sin portfolio och går till en tidning så är det förhoppningsvis inte modellen man ska sälja in utan sig själv i egenskap av fotograf. Då är modellens betydelse underordnad.

Det andra är att laddar man upp bilden här så är det för att få kritik på bilden och inte motivet. I likhet med att inte ifrågasätta valet av en tulpan framför en ros.

Varför är det då viktigt? Jo för att modellen är en människa som kan bli jäkligt sårad när folk skriver taskiga kommentarer som inte har ett dugg med bilden att göra.

Bilden i sig behöver inte ha nått annat syfte än att göra en bra bild eller en estetiskt tilltalande bild. Vad är syftena med alla artporträtt och bilder på blommor?

/Maverick
"Låt inte motivet skymma bilden..."
 
...men skriver man att modellen är söt får man knappast skit för det från fotografen, som anser att man inte ska kommentera modellens utseende...!
 
Det där med att ge kritik och omdömen åt bilder är inte så lätt tydligen! om jag gör ett CD omslag för en skiva så kanske jag vill förmedla en känsla i bilden som anknyter till musiken. Om jag lägger upp den här på FS så kan den bilden bli sågad av en massa förståsigpåare som har en massa synpunkter på varför modellen ser så sur ut eller något annat. Därför är de ganska olämpligt att visa sådana bilder här på FS. Även om man försöker förklara lite om en sådan bild är det nog få som förstår den konstnärliga tråden.
 
Maverick skrev:
Jag vill påstå att naket och glamourbilder inte bedöms utifrån samma kriterier som andra bilder. Det är aldrig nån som ifrågasätter varför en fotograf tagit en macrobild på en tulpan istället för en ros, inte vad jag har sett iaf.

Tar man sin portfolio och går till en tidning så är det förhoppningsvis inte modellen man ska sälja in utan sig själv i egenskap av fotograf. Då är modellens betydelse underordnad.

Det andra är att laddar man upp bilden här så är det för att få kritik på bilden och inte motivet. I likhet med att inte ifrågasätta valet av en tulpan framför en ros.

Varför är det då viktigt? Jo för att modellen är en människa som kan bli jäkligt sårad när folk skriver taskiga kommentarer som inte har ett dugg med bilden att göra.

Bilden i sig behöver inte ha nått annat syfte än att göra en bra bild eller en estetiskt tilltalande bild. Vad är syftena med alla artporträtt och bilder på blommor?

/Maverick
"Låt inte motivet skymma bilden..."

På spiken !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.