Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det går inte att ta bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffia

Aktiv medlem
Ibland på min D70s så blickar det "For" och "fEE" på kontrollpanelen. När det händer kan man inte ta kort.
Jag har provat med att både ta ut batteriet och minneskortet och satt i dem igen, men det hjälper inte.

Hur gör jag så att det försvinner
och vad menar kameran när det står så?

Om fEE står på displayen, så har du kommit åt bländarratten på objektivet. Den skall alltid stå på minsta bländare (markerad med orange). Ofta finns även ett låsrglage för bländarringen, just för att man inte ska ändra på den oavsikligt. Om ditt objektiv saknar bländarring, så tyder det på glappkontakt mellan kamera och objektiv. Prova då att rengöra kontaktblecken på objektivet (små kopparfärgade metallbitar). For gissar jag på står för formatera, varför detta helt plötsligt blinkar vet jag inte. Men Nikonkameror har oftast en kombination av två knappar som utför en formatering av minneskortet, när man trycker ner dem samtidigt.

Ibland på min D70s så blickar det "For" och "fEE" på kontrollpanelen. När det händer kan man inte ta kort.
Jag har provat med att både ta ut batteriet och minneskortet och satt i dem igen, men det hjälper inte.

Hur gör jag så att det försvinner
och vad menar kameran när det står så?

på sidan 198-199 i den engelska manualen står det

fEE är när man inte har satt objektivet på minsta bländaren eller har ett manuellt objektiv på och inte kameran i M-läge. Har man ett objektiv utan bländarring så kan det vara att de små kontakterna på objektivet och kamerahuset är smutsiga och att det då glappar.

For betyder att minneskortet inte är formaterat.

Om fEE står på displayen, så har du kommit åt bländarratten på objektivet. Den skall alltid stå på minsta bländare (markerad med orange). Ofta finns även ett låsrglage för bländarringen, just för att man inte ska ändra på den oavsikligt. Om ditt objektiv saknar bländarring, så tyder det på glappkontakt mellan kamera och objektiv. Prova då att rengöra kontaktblecken på objektivet (små kopparfärgade metallbitar). For gissar jag på står för formatera, varför detta helt plötsligt blinkar vet jag inte. Men Nikonkameror har oftast en kombination av två knappar som utför en formatering av minneskortet, när man trycker ner dem samtidigt.

Jag ändrade bländarringen till 22 för innan stod den på 2.8
Nu funkar det, tack så mycket för hjälpen!

Senast ändrad:
på sidan 198-199 i den engelska manualen står det

fEE är när man inte har satt objektivet på minsta bländaren eller har ett manuellt objektiv på och inte kameran i M-läge. Har man ett objektiv utan bländarring så kan det vara att de små kontakterna på objektivet och kamerahuset är smutsiga och att det då glappar.

For betyder att minneskortet inte är formaterat.

Jag formaterade kortet och då försvann "For". Har ändrat bländarringen till 22 då de innan stod på 2.8.
Nu funkar det igen tack!

Senast ändrad:
Jag bytte objektiv till mitt Nikon 18-70 och då funkade kameran som vanligt. Det är på mitt Nikkor 50mm/f1.8 som det nu blinkar "fEE". "For" slutade att blinka då jag formaterade om kortet. Det finns bländarring på objektivet och innan stod det bländaren 2.8 vid den oragna pricken, nu har jag ändrat så att 1.8 står där istället. Men blinkar fortfarande. Som du skriver så finns det ett låsreglage, det sitter väldigt hårt och jag får inte loss den till läget då den sitter fast.

Att det inte går beror på att objektivet ska stå på minsta bländaren, vilket betyder det högsta numret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar